قیمت دلار رکورد زد / دلیل هیجانی شدن بازارها چیست؟

قیمت دلار رکورد زد / دلیل هیجانی شدن بازارها چیست؟

قیمت‌ها در بازار رکورد یک ساله خود را شکستند. قیمت دلار به 28 هزار و 730 تومان رسیده و قیمت هر گرم طلا به یک میلیون و 275 هزار تومان. قیمت سکه هم 12 میلیون و 700 هزار تومان است. در بازارها چه می‌گذرد؟

به گزارش تجارت‌نیوز، قیمت طلا، سکه و ارز در آستانه ورود به کانال‌های جدید است. قیمت سکه و طلا چشم به قیمت دلار دارند. اگر قیمت دلار بیش از این افزایش پیدا کند، قطعا طلا و سکه هم گران می‌شود.

قیمت دلار امروز 22 آبان ماه افزایشی بود. دلار امروز کار خود را با 28 هزار و 400 تومان آغاز کرد اما ساعتی بعد به 28 هزار و 700 تومان هم رسید. اگرچه برخی از کانال‌های خرید و فروش ارز، قیمت دلار را تا 28 هزار و 900 تومان هم عنوان کردند. یعنی یک قدمی کانال 29 هزار تومان.

پیش از این معامله‌گران بازار ارز می‌گفتند اگر دلار وارد کانال 28 هزار تومان شود و از مرز 28 هزار و 500 تومان عبور کند، سیگنال خرید بیشتر به معامله‌گران می‌دهد و تقاضا برای دلار در بازار زیاد می‌شود.

دلار در اولین روز هفته این مرز روانی را رد کرده و حالا باید منتظر واکنش بازار به قیمت‌ دلار بود.

مطالعه بیشتر: چرا قیمت دلار امروز افزایش پیدا کرد؟
قیمت دلار و تاثیر آن بر بازار سکه و طلا

اما افزایش قیمت دلار، تاثیر خود را بر بازار سکه و طلا هم گذاشت. قیمت سکه امروز 22 آبان ماه به 12 میلیون و 700 هزار تومان هم رسید. نکته جالب اینکه امروز در بورس، سکه صف خرید بود اما کسی فروشنده نبود. این سیگنال افزایش قیمت در این بازار است. اینکه مردم منتظر افزایش قیمت بیشتر در بازار سکه و طلا هستند و سکه با نرخ 12 میلیون و 780 هزار تومان در صف خرید بود.

این در حالی است که قیمت سکه براساس اعلام شبکه ارز و طلا کمتر از این مقدار بود و نهایتا تا 12 میلیون و 700 هزار تومان رسید.

قیمت طلا هم امروز افزایش داشت. قیمت طلا در 22 آبان ماه به گرمی یک میلیون و 276 هزار تومان رسید. قیمت هر گرم طلا تا رسیدن به کانال یک میلیون و 300 هزار تومانی راه چندانی ندارد و احتمال دارد اگر قیمت دلار به روند صعودی خود ادامه دهدف سکه و طلا هم کانال قیمتی جدیدی پیدا کنند.

افزایش قیمت طلا هم در حالی است که تا ماه گذشته قیمت هر گرم طلا در محدوده یک میلیون تا یک میلیون و 100 هزار تومان در نوسان بود و حتی برخی از رسیدن طلا به گرمی 900 هزار تومان خبر می‌دادند.

دلیل هیجانی شدن بازارها چیست؟

اما دلیل هیجانی شدن بازارها در یک هفته گذشته چیست؟ روند هیجانی بازارهای ارز و طلا در حالی است که دولت اعلام کرده منابع جدید ارزی آزاد شده و حتی آمریکا مجددا سیگنال‌های مثبتی برای مذکرات فرستاده است. اما گویا بازار برای مهار قیمت‌ها دیگر چشم انتظار اخبار نیست و به عامل قطعی‌تری نیاز دارد.

از طرف دیگر، به نظر می‌رسد اقدامات دولت سیگنال منفی به بازارها داده است. ابتدا خبر رسید که ريیس دولت، وزیر اقتصاد را برای وضعیت بورس توبیخ کرده است و حتی برخی از رسانه‌ها مساله استیضاح خاندوزی در مجلس را عنوان کردند.

از طرف دیگر، دولت یکبار قیمت خودرو را افزایش داد و کمتر از 48 ساعت بعد، مصوبه خود را لغو کرد. اما این اقدام، تاثیر منفی بر بازار خودرو گذاشت و قیمت‌ها را بالا برد.

در حوزه ارزی هم مساله حذف ارز 4200 تومانی مطرح شده و هنوز مشخص نیست برنامه دولت برای ارز چیست.

در نهایت همه این موارد نشان از نوعی آشفتگی و سرگیجه در تیم اقتصادی دولت دارد. سیگنال‌هایی که از درون دولت به بیرون می‌رسد نه واحد است و نه امیدوارکننده.

حتی هنوز مشخص نیست که برنامه دولت برای مذاکرات هسته‌ای چیست. اینها همه نشان می‌ دهد عدم قطعیت در اقتصاد بیشتر شده و بازارها این مساله را خیلی سریع حس کرده‌اند.

اما روند بازارها چگونه است؟ آیا مذاکرات هسته‌ای ترمز بازارها را می کشد؟ تجارت‌نیوز امروز در گفتگوی زنده اینستاگرامی با امیر حسین نام‌آور، کارشناس بازارهای مالی آینده بازارها را بررسی کرده است.

این گفتگو امروز 22 آبان ماه ساعت 21 برگزار می‌شود و مخاطبان می‌توانند آن را در صفحه اینستاگرام تجارت‌نیوز مشاهده کنند.

مطالعه بیشتر: آینده بازارها بعد از مذاکرات / پیش‌بینی دلار و بورس پس از حذف ارز 4200 تومانی

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد