خبر خوب برای خریداران طلا / حذف مالیات از اصل طلا

خبر خوب برای خریداران طلا / حذف مالیات از اصل طلا

قرار است قانون دايمی مالیات بر ارزش افزوده طلا از 13 دی ماه 1400 اجرا شود. تا پیش از این خریداران باید 9 درصد مالیات بر ارزش افزوده روی کل فاکتور پرداخت می‌کردند اما حالا قرار است این 9 درصد فقط از اجرت و سود دریافت شود. با این حساب میزان مالیات پرداختی طلا کاهش پیدا می‌کند.

به گزارش تجارت‌نیوز، امروز اتاق اصناف ایران در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: 9 درصد مالیات بر ارزش افزوده ساخت «طلا، جواهر و پلاتین» باید از 13 دی‌ماه امسال از مشتریان طلا دریافت شود.

اگرچه سال‌هاست مردم به‌عنوان مصرف‌کننده نهایی مالیات بر ارزش افزوده را پرداخت می‌کردند. اما پیش از این، 9 درصد مالیات بر ارزش افزوده از کل فاکتور دریافت می‌شد. اما حالا اصل طلا از پرداخت مالیات 9 درصدی معاف شده و فقط اجرت ساخت و سود مشمول مالیات 9 درصدی می‌شود.

یعنی همچنان مردم موظف به پرداخت مالیات طلا هستند اما این میزان با این دستور جدید کاهش پیدا می‌کند.

سید مهدی تاجداران، ريیس اتحادیه طلا و جواهر بابل به تجارت‌نیوز گفت: هر چند هنوز این ابلاغیه به اتاق شهرستان‌ها نرسیده است اما چنانچه قانون درست اجرا شود، به نفع مردم است. چون تا پیش از این مردم هنگام خرید طلا 9 درصد مالیات می‌دادند اما در صورت اجرای این مصوبه، این 9 درصد فقط از اجرت و سود گرفته می‌شود و طلا برای مردم ارزان‌تر تمام می‌شود.

مالیات را طلافروشان می‌دهند یا مردم؟

دریافت مالیات از اجرت سالهاست که دغدغه فعالان بازار است. طلا فروشان به جای دریافت مالیات از اجرت، از اصل طلا مالیات دریافت می‌کردند که این مساله باعث می‌شد عملا مردم برای خرید طلا هزینه گزافی پرداخت کنند. حالا اما مالیات از اصل طلا حذف شده و این مالیات از اجرت گرفته می‌شود.

آیا این بار مالیات بر ارزش افزوده از تولیدکنندگان گرفته می‌‌شود یا از مردم؟ ريیس سابق اتحادیه طلا بابل گفت: هنوز زوایای این طرح مشخص نیست. با این حال اگر هدف قانون‌گذار از اجرای مالیات بر ارزش افزوده طلا دریافت مالیات از اجرت باشد، از این پس مردم برای خرید طلا پول کمتری می‌دهند.

تاجداران توضیح داد: چنانچه این قانون اجرا شود قیمت تمام شده مصنوعات طلا برای مردم کاهش پیدا می‌کند.

او ادامه داد: یعنی چنانچه امروز قیمت اصل طلا گرمی یک میلیون و 300 هزار تومان باشد، طلا فروش با اعمال دریافت اجرت 18 درصد، سود 7 درصد و همچنین دریافت مالیات 9 درصد قیمت طلا برای مصرف‌کننده یک میلیون و 755 هزار تومان آب می‌خورد. این در حالی که با اجرای این قانون قیمت طلا برای مصرف‌کننده یک میلیون و 597 هزار تومان می‌شود.

قانون دریافت مالیات به سال آینده موکول می‌شود

در عین حال اما ريیس اتحادیه طلای کرج به تجارت‌نیوز گفت: اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده تا پایان سال قابل اجرا نیست. چرا که هنوز نحوه اجرای آن مشخص نشده و در عین حال بودجه کشور بسته شده است. بنابراین به نظر می‌رسد دریافت مالیات ارزش افزوده به سال آینده موکول شود.

مسعود ضرابی گفت: بازار طلا همچنان راکد است. اکنون طلافروشان هر روز دست به دعا می‌شوند تا بلکه مشتری‌ها از آنها یک گرم طلا بخرند. این در حالی است که در بازار تقاضایی نیست.

او معتقد است: با اجرای این طرح ممکن است بسیاری از طلاسازها به دلیل افزایش هزینه‌ها تعطیل شوند.

هر چند که ريیس روابط عمومی اتحادیه طلای تهران گفته است هنوز دستور العملی به اتحادیه طلا ابلاغ نشده حال باید منتظر ماند و دید که مجریان در قبال این قانون چه واکنشی نشان می‌دهند؟

برای مطالعه بیشتر خبر پیش‌بینی قیمت طلا در هفته دوم آذر را بخوانید.

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد