قیمت جدیدCNG اعلام شد

قیمت جدیدCNG اعلام شد

مدیر بازرگانی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران گفت: در حوزه سی ان جی با توجه به اینکه این سوخت اکنون در نقطه سر به...
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

مدیر بازرگانی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران گفت: در حوزه سی ان جی با توجه به اینکه این سوخت اکنون در نقطه سر به سری قرار دارد یعنی مبلغی که از مردم دریافت می‌شود با کارمزد یکی است، برای اینکه بتوان هزینه‌های بهره‌برداری را پوشش داد افزایش نرخ اعمال شده اما بحث افزایش نرخ در سوخت‌های مایع همچون بنزین، نفت گاز و نفت سفید منتفی است.

علی‌اکبر عرب‌عامری، با بیان اینکه  فعلا دولت برنامه‌ای را برای افزایش قیمت سوخت‌های مایع ندارد، اظهار کرد: اگر قرار بود برنامه‌ای در این راستا وجود داشته باشد حتما در تبصره 14 مطرح می شد، اما تاکنون چنین موضوعی مطرح نشده است.

وی با اشاره به جزيیات افزایش حق العمل جایگاهداران و تاثیر آن در نرخ سوخت، گفت: حق العمل به صورت سالانه بر اساس ابلاغیه هیيت وزیران توسط کمیته‌ای متشکل از سازمان حمایت از مصرف کننده، سازمان برنامه و بودجه و شرکت ملی پخش اعمال می‌شود؛ بدین گونه که بعد از مطالعه و بررسی مستندات هزینه‌های جایگاه‌ها این مساله محقق می‌شود، سازمان حمایت بررسی‌های لازم را انجام می‌دهد و طی جلسه‌ای این موضوع توسط این سه سازمان بررسی می‌شود.

مدیر بازرگانی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران با بیان اینکه امسال نیز مانند هر سال این موضوع بررسی و در جلسه‌ای روی یک رصد توافق و صورت جلسه شد، گفت: این صورت جلسه باید به کمیته تبصره 14 می رفت و در قسمت هزینه ها مبلغ مشخص می‌شد و بعد از اینکه کمیته 14 مصوب کرد توسط ريیس سازمان برنامه و بودجه به هیيت دولت اعلام می‌شد.

عرب عامری با بیان اینکه این اعلام هفته گذشته در هیيت دولت صورت گرفت و امروز هم به صورت غیر رسمی به ما اعلام شده که افزایش 45 درصد خواهد بود، اظهار کرد: این طرح شامل بنزین، نفت، گاز و سی ان جی شده و این اختیار را به وزارت نفت داده است که این 45 درصد را اگر تمایل داشت برای حمایت از جایگاه‌هایی که فروش کمتری دارند به صورت پلکانی با رعایت سقف بودجه تخصیصی اعمال کند.

قیمت سی ان جی  115 تومان افزایش یافت

همچنین محمد حسین باقری - مدیر طرح سی ان جی شرکت پخش فراورده‌های نفتی - در خصوص میزان افزایش قیمت سی ان جی گفت: با توجه به اینکه کارمزد جایگاه‌های سی ان جی افزایش پیدا کرده هر چند که خود جایگاه داران از این افزایش 45 درصدی راضی نیستند اما اختلاف بین قیمت هر متر مکعب سی ان جی با افزایش کارمزد موجب شده تا قیمت سی ان جی نیز افزایش یابد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر مبلغ فروش هر متر مکعب سی ان جی 453 تومان است اظهار کرد: بر اساس اعلام با افزایش 45 درصدی کارمزد این عدد به 562 تومان می‌رسد. یعنی حدود 120 تومان بیشتر از مبلغ سوخت است. لذا برای حل این مشکل به اجبار مجبور شدیم در شرایطی که قصد نداشتیم قیمت سی ان جی افزایش یابد چرا که هدف افزایش مصرف این سوخت بود، قیمت آن افزایش یافت.

باقری تصریح کرد: شورای اقتصاد و هیات وزیران به اجبار قیمت سی ان جی از 453 تومان به ازای هر مترمکعب به 570 تومان افزایش دادند. یعنی حدود 115 تومان قیمت هر متر مکعب افزایش یافت.

به گفته وی یک خودرو زمانی که به جایگاه مراجعه می کند حدود 1000 تومان به مبلغ سوختگیری اضافه می شود که این عدد چندان بزرگ نیست با این حال تمایلی به افزایش این مبلغ نیز نداشتیم.

روز گذشته، دولت مصوبه مربوط به تعیین حق العمل خدمات جایگاه های سوخت در سال 1401 را ابلاغ کرد که بر اساس آن به پیشنهاد مشترک سازمان برنامه و بودجه کشور و وزارت نفت، حق العمل خدمات جایگاه‌های سوخت را با احتساب عوارض و مالیات بر ارزش افزوده در سال 1401، با اعمال 45 درصد افزایش نسبت به سال 1400، تعیین شد.

به موجب این مصوبه، متوسط نرخ حق العمل جایگاه‌های گاز طبیعی فشرده (CNG) در سال 1401 نسبت به سال 1400 (بر حسب طبقه بندی) 45 درصد اضافه می‌شود. مبالغ حق العمل جایگاه‌ها از محل فروش توسط جایگاه‌های عرضه سوخت برداشت می‌شود. همچنین برای جبران حق العمل جایگاه‌های عرضه گاز طبیعی فشرده (CNG)، قیمت عرضه هر مترمکعب آن معادل 5700 ریال تعیین می‌شود.

 

local_offerبرچسب‌ها:

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد