‌پرداخت 282 میلیارد تومان پاداش صرفه‌جویی برق در یک ماه/ چطور قبض برق‌ خانه را رایگان کنیم ‌

‌پرداخت 282 میلیارد تومان پاداش صرفه‌جویی برق در یک ماه/ چطور قبض برق‌ خانه را رایگان کنیم ‌

طرح پرداخت پاداش صرفه‌جویی برق که تا شهریور امسال ادامه دارد تا کنون به 10.8 میلیون مشترک خوش مصرف تعلق گرفته و این خانواده‌ها 282 میلیارد تومان پاداش گرفته‌اند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، رویکرد تشویق مشترکان خانگی برق از ابتدای دولت سیزدهم جایگاه ویژه‌ای در سیاست‌گذاری حوزه انرژی ایفا کرده است.

در همین راستا به استناد آخرین سیاست‌گذاری تشویقی صنعت برق، بر اساس اطلاعیه شرکت توانیر، برای ایجاد زمینه مشارکت مشترکان صنعت برق در مدیریت مصرف و پرداخت برق صرفه‌جویی شده، مشترکان بخش خانگی که الگوی مصرف را در ماه‌های گرم سال (خرداد تا شهریور) رعایت کرده و نسبت به سال قبل کاهش مصرف برق داشته باشند به ازای هر کیلووات ساعت کاهش تا مبلغ 500 تومان پاداش همکاری مدیریت مصرف دریافت خواهند کرد. مبلغ پاداش در هر صورت حساب برق درج و از برق مصرفی کم می‌شود.

بر اساس آنجه وزیر نیرو در ارتباط با تشریح دقیق پاداش پنج برابری صرفه‌جویی مصرف برق گفت:، اگر مشترکی سال گذشته 300 کیلووات مصرف می‌کرده و هم‌اکنون با کاهش 50 کیلوواتی به عدد 250 کیلووات برسد به ازای هر کیلووات ساعت صرفه‌جویی 500 تومان پاداش گرفته که معادل 25 هزار تومان می‌شود.‌

به گفته محرابیان‌ هزینه قبض این مشترک برای مصرف 250 کیلووات نیز 25 هزار تومان است که معنای رایگان شدن قبض را می‌دهد. حال اگر این مشترک به جای 250 کیلووات 200 کیلووات مصرف کنند 30 هزار تومان پاداش خواهد گرفت و در قالب بستانکاری یا به صورت نقدی می‌تواند پاداش خود را دریافت کند.‌

* بررسی پاداش‌های تعلق گرفته به مشترکان بر اساس طرح تشویقی وزارت نیرو

با توجه به جزيیات ارايه شده اگر فرض کنیم، یک مشترک در تابستان سال گذشته در مناطق عادی مصرف طبیعی 300 کیلووات ساعتی داشته هم اکنون به ازای هر کیلووات ساعت صرفه‌جویی در 2 منبع هزینه انرژی خود را کاهش می‌دهد و با گذر از میزان صرفه‌جویی 60 کیلووات ساعتی از صنعت برق طلب‌کار خواهد شد.

بر این اساس یکی از منابع پاداش مرتبط با کاهش هزینه‌ای است که از محل صرفه‌جویی سوخت به دست می‌آید. در این راستا به ازای هر کیلووات ساعت صرفه‌جویی برق هزینه این میزان مصرف از مشترک دریافت نخواهد شد.

از سوی دیگر با کاهش هر کیلووات ساعت صرفه‌جویی با توجه به اینکه میزان 300 کیلووات ساعت به عنوان عدد اوج بار مشخص شده است، 500 تومان به عنوان پاداش صرفه‌جویی دریافت خواهد شد.

این میزان کاهش هزینه در صورتی که مشترک مذکور 200 کیلووات ساعت صرفه‌جویی کرده و میزان استفاده خود از برق را با راهکارهای توصیه شده به 100 کیلووات ساعت برساند به بیش از 133 هزار تومان در 3 ماه خواهد رسید.

به معنای دیگر مشترکان با حداکثر صرفه‌جویی 200 کیلووات ساعاتی در 4 ماه اجرای این قانون زمینه کسب سود 532 هزار تومانی را خواهد داشت.

* 282 میلیارد تومان پاداش‌صرفه‌جویی پرداخت شد

با اجرای یک ماهه طرح پاداش صرفه‌جویی 500 تومانی برای مشترکان کم مصرف برق، هم اکنون اطلاعاتی از میزان استفاده مردم از پاداش آمار و اطلاعاتی به دست آمده است.

در همین راستا بر اساس آخرین اطلاعات گرفته شده از معاونت توزیع نیروی برق شرکت توانیر، از 28 میلیون قبض صادر شده تا کنون 10.8 میلیون قبض معادل 38 درصد از مشترکان مشمول پاداش صرفه‌جویی شده‌اند. این یعنی مشترکان نه‌تنها نسبت به سال گذشته کمتر از برق استفاده کردند بلکه مصرف خود را به زیر الگوی مصرف رساندند.

علاوه بر این مجموع پاداش پرداخت شده به 10.8 میلیون مشترک معادل 282 میلیارد تومان بوده است. به معنای دیگر اگر این رقم را بر هر کیلووات معادل 500 تومان تقسیم کنیم، مشاهده خواهیم کرد که 564 میلیون کیلووات ساعت در مصرف برق صرفه‌جویی شده است. این میزان صرفه‌جویی ثبت شده در طی یک ماه معادل تولید یک ماه یک نیروگاه 1000 مگاواتی است.

*مشترک خانگی که هزینه قبض برق خود را صفر کرد

بر این اساس یک مخاطب خبرگزاری فارس ساکن در تهران، ضمن تماس و ارسال جزيیات قبض خود، عنوان کرد:‌ بر اساس اطلاعاتی که از قبض خود در نرم افزار برق من گرفتم، سال گذشته‌ 152 کیلووات ساعت در بازه زمانی خرداد تا تیرماه برق مصرف کرده‌ بودیم.‌

این مخاطب با اشاره به صرفه‌جویی به منظور استفاده از پاداش تعیین شده گفت:‌ برنامه‌ریزی کردیم تا با اقدامات ساده نظیر کنترل سرمایش واحد مسکونی، خاموش کردن وسایل برقی نظیر تلویزیون در ساعاتی که از آن استفاده نمی‌کنیم و کنترل روشنایی نسبت به سال گذشته 28 درصد صرفه‌جویی کرده و مصرف را به 109 کیلووات ساعت در سال جاری برسانیم.‌

این مخاطب تاکید کرد: بر اساس اطلاعات قبض، میزان پاداش صرفه جویی ما به حدی بود که از مبلغ قبض نیز فراتر رفت و ما به جای اینکه بدهکار صنعت برق بشویم با صرفه جویی از این صنعت طلبکار شدیم.‌

* طرح پاداش صرفه‌جویی تا شهریور‌ ادامه دارد

به گزارش فارس، طرح پرداخت پاداش صرفه‌جویی تا شهریورماه به مدت 2 ماه دیگر برقرار است و مردم می‌توانند با مراجعه به نرم افزار برق من، قبض برق خود را مشاهده و در ستون سمت چپ میزان پاداش خود را ببینند.

همچنین با تداوم صرفه‌جویی در ادامه مسیر از این پاداش بیشتر بهره‌مند شوند. از سوی دیگر کسانی که تاکنون از پاداش صرفه جویی استفاده نکردند در ماه‌های آتی با کاهش مصرف برق در زمره مشترکان کم مصرف قرار گیرند.

پیام/

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد