نفت ایران، به طور اسمی تحریم است

نفت ایران، به طور اسمی تحریم است

علیرضا زاکانی، نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری گفت: شاید نفت ما به طور اسمی در تحریم باشد، اما رسما بالغ بر یک میلیون بشکه نفت و میعانات گازی می‌فروشیم و اساسا این تحریم، آسیب جدی خورده است.

به گزارش تجارت‌نیوز، وی پس از ضبط برنامه تبلیغاتی که قرار است 24 خرداد با موضوع ريیس‌جمهور و جوانان از شبکه سوم سیما پخش شود، در جمع خبرنگاران حاضر شد. گزیده‌هایی از سخنان وی را در ادامه می‌خوانید.

-گفته می‌شود اقتصاد ایران مبتنی بر نفت است در حالیکه ما می‌توانیم مسیری را برویم که وابستگی به نفت نداشته باشیم. شاید نفت ما به طور اسمی در تحریم باشد، اما رسما بالغ بر یک میلیون بشکه نفت و میعانات گازی می‌فروشیم و اساسا این تحریم، آسیب جدی خورده است. باید تحریم را با بی‌اثر کردن آن در داخل و با تکیه بر ظرفیت‌های داخلی برداریم.

– ما اکنون 8.1 میلیون تن ظرفیت خالی در بخش پلیمری داریم که کارخانه آن مستقر است و چون فرسوده شده نیازمند بازسازی تجهیزات و فناوری است. همین 8.1 میلیون تن، ظرفیتی برای ما ایجاد می‌کند که مثلا ارزش افزوده 100 تا 160 دلار مواد خام را به 460 دلار تبدیل و ما را از فروش نفت بی‌نیاز می‌کند.

-بر اساس اظهاراتی که آقای جهانگیری هم اعلام کرده است هر یک میلیون تن ظرفیتی که ایجاد می‌شود 175 تا 200 هزار شغل به طور مستقیم و 150 هزار شغل غیر مستقیم ایجاد می‌کند که مجموع این اشتغال‌ها 350 هزار مورد می‌شود که در مدت هشت سال، دو میلیون و 800 هزار شغل ایجاد می‌شود در حالیکه ما هم اکنون 2.5 میلیون نفر افراد در صف اشتغال داریم.

-آنقدر قابلیت در کشور ما وجود دارد، اما اینکه چرا اتفاق نمی‌افتد بخاطر تعارض منافع و فساد است چرا که ما در بخش بالادستی پتروشیمی شاهدیم که بخشی از آدم‌هایی که خارج کشور سرمایه‌گذاری کرده‌اند و جنسی را که دارند یا به بورس عرضه نمی‌کنند یا به سختی یا کم عرضه می‌کنند و به خارج کشور می‌فرستند.

-ما در شش ماه اول حداقل 500 هزار شغل و در سال بعد 1.5 میلیون شغل و از سال بعد دو میلیون شغل می‌توانیم ایجاد می‌کنیم. ما هم اکنون 2.5 میلیون نفر داریم که در انتظار شغل هستند و علاوه بر این 3.5 میلیون نفر خانم‌های سرپرست خانوار و کارگران فصلی و ساختمانی را هم داریم که اگر همه این افراد را حساب کنیم حجم زیادی از متقاضیان جدید وارد می‌شود.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

آخرین اخبار انتخابات را در صفحه اختصاصی انتخابات 1400 پیگیری کنید.

 

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد