تولید مشترک پوشاک با ترکیه واقعی است؟ / تعطیلی 200 فروشگاه پوشاک

تولید مشترک پوشاک با ترکیه واقعی است؟ / تعطیلی 200 فروشگاه پوشاک

سال گذشته قرار بود ایران و ترکیه خودرو مشترک تولید کنند که به جایی نرسید. این بار اما زمزمه‌ها مبنی بر تولید مشترک پوشاک است. آیا تولید مشترک پوشاک میان ایران و ترکیه امکان‌پذیر است؟

به گزارش تجارت‌نیوز، پنج سال پیش وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی در دولت حسن روحانی از تولید مشترک پوشاک میان ایران و ترکیه خبر داده بود. این طرح اما به دلیل اعمال ممنوعیت واردات پوشاک به تعویق افتاد.

کما اینکه در سال‌های گذشته نیز تولید مشترک خودرو میان ایران و ترکیه خبرساز شد اما در شرایط تشدید تحریم امکان تولید مشترک پوشاک وجود دارد؟

اخیرا محمدرضا مودودی، ريیس سابق سازمان توسعه تجارت پیشنهاد داده است که بخشی از تولید در صنایع مختلف را می‌توان به ترکیه منتقل کرد.

اما ابوالقاسم شیرازی، ريیس اتحادیه فروشندگان پوشاک در این مورد به تجارت‌نیوز گفت: ایران آمادگی تولید پوشاک با هر کشوری را دارد اما تاکنون بحثی مبنی بر تولید مشترک پوشاک میان ایران و ترکیه مطرح نشده است.

این فعال صنفی با اشاره به وضعیت بازار پوشاک توضیح داد: بازار پوشاک راکد است. مردم دیگر توان خرید پوشاک را ندارند. در نیمه نخست امسال به دلیل کاهش قدرت خرید 200 نفر از فروشندگان پوشاک جواز کسب خود را باطل کردند.

کوچ فروشندگان صنف پوشاک

او ادامه داد: علت ابطال پروانه کسب فروشندگان نیز افزایش قیمت مواد اولیه از جمله پارچه است. برخی هم اعلام کردند که نوسان قیمت‌ها باعث ورشکستگی آنها شده است. برخی نیز سرمایه کافی را برای ادامه فعالیت نداشتند.

شیرازی گفت: عده‌ای از فروشندگان پوشاک نیز اعلام کردند به دلیل افزایش قیمت پارچه و دیگر مواد اولیه به صنف سوپر مارکتی کوچ کردند. البته قیمت پارچه متفاوت است اما قیمت این مواد اولیه نسبت به ابتدای امسال 30 درصد افزایش پیدا کرده است.

براساس این گزارش سال 96 عملا واردات کالاهای ساخته شده که توان تولید آن در داخل کشور وجود داشت ممنوع شد. در آن زمان برخی فروشندگان پوشاک اعلام کردند که با این تصمیم قاچاق پوشاک به کشور بیشتر می‌شود.

شهریور ماه امسال علیرضا حايزی، عضو هیات مدیره جامعه متخصصین نساجی ایران به ایرنا گفته بود: « سالانه 600 میلیون دلار پوشاک به کشور قاچاق می‌شود.» این یعنی به دلیل بسته بودن درها به روی کشورها حدود 16 میلیارد تومان یعنی نصف یارانه معیشتی مردم از بین می‌رود.

برای مطالعه بیشتر خبر پوشاک زمستانی 40 درصد گران شد را بخوانید.

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد