پالایشی‌ها تا کجا ریزش می‌کنند؟

پالایشی‌ها تا کجا ریزش می‌کنند؟

یک کارشناس بازار سرمایه گفت: از نظر تکنیکالی وضعیت شاخص صنعت پالایش خوب نیست و تنها حمایت "ابرکومو" را پیش رو خواهد داشت.

علی ملک لی کارشناس بازار سرمایه در گفت‌‌وگو با خبرنگار بورس گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در رابطه با شاخص گروه فرآورده‌های نفتی (پالایشگاهی) بیان کرد: گروه فرآورده‌های نفتی شامل 8 شرکت می‌شود که شاخص‌ترین این شرکت‌ها شپنا (پالایش نفت اصفهان) و شبندر (پالایش نفت بندرعباس) است.

وی ادامه داد: شاخص این گروه هم اکنون در ارتفاع 4 میلیون و 408 هزار واحد  قرار دارد که تا سقف تاریخی خود در سال گذشته (عدد 9 میلیون و 859 هزار واحد) حدود 123 درصد فاصله دارد.

این کارشناس بازار سرمایه در رابطه با تحلیل تکنیکال شاخص صنعت پالایشی تصریح کرد: از نظر تکنیکالی وضعیت شاخص  صنعت پالایش خوب نیست و تنها حمایت "ابرکومو" را پیش رو دارد. با این وجود، باکس‌های قرمز رنگ رسم شده در نمودار می‌توانند به عنوان حمایت تکنیکالی مطرح شوند.

ملک لی در ادامه بیان کرد: شاخص این صنعت از نظر تکنیکالی در یک روند صعودی ضعیف قرار دارد و دو باکس مشخص شده در عکس یعنی محدوده 4 میلیون و 330 هزار و 3 میلیون 888 هزار واحد به عنوان حمایت  این چارت در نظر گرفته می‌شود. به عبارتی سهامداران انتظار خواهند داشت که با رسیدن به هر کدام از این دو محدوده چارت شاخص فرآورده‌های نفتی برگردد و افزایشی شود.

وی ادامه داد: حال اگر محدوده اول یعنی 4 میلیون و 330 هزار واحد شکسته شود، محدوده دوم حمایتی قوی‌تر است و شکست آن دور از ذهن و بعید است و در صورت شکست این محدوده هدف‌‌های پایین تری را می‌توانیم برای این شاخص در نظر بگیریم.

صادرات نفت معجزه صنعت پالایشی

این کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به این پرسش که چه عواملی بر روند صنعت پالایشی اثر می‌گذارد؟ بیان کرد: مهم تریم عامل اثرگذار بحث تحریم‌ها و صاردات نفت است که با توجه به افزایش شدید قیمت نفت و گاز جهانی اگر بتوانیم در بحث تحریم و صادرات گشایشی داشته باشیم در این گروه از نظر قیمتی معجزه رخ خواهد داد.

وی ادامه داد: افزایش نرخ ارز و گشایش در بحث تحریم‌ها  از پتانسیل‌های صنعت پالایشی محسوب می‌شود و کاهش نرخ ارز جزو ریسک‌های این صنعت است.

وی در رابطه با روش استفاده شده در این تحلیل بیان کرد: لازم به ذکر است که در این تحلیل از روش‌های "پرایس اکشن"، "سیستم معاملاتی ایچیموکو" و "سطوح فیبوناچی" برای تعیین سطوح مقاومت، حمایت و همچنین "اندیکاتور RSI" جهت تایید این سطوح استفاده شده است.

بیشتر بخوانید 

  • جایگاه فضای مجازی در افت و خیزهای بورس

این کارشناس بازار سرمایه در رابطه با روش پرایس اکشن تشریح کرد: روش پرایس‌اکشن، به تازگی مورد توجه تحلیلگران تکنیکال قرار گرفته که به خوبی می‌تواند سطوح حمایت و مقاومت را نشان دهد. سیستم معاملاتی ایچیموکو نیز یکی از سیستم‌های معتبر معاملاتی در جهان است که تحلیلگران حرفه‌ای برای تعیین نقاط حمایت و مقاومت، قدرت روند و نقاط ورود و خروج از آن استفاده می‌کنند.

وی عنوان کرد: سطوح فیبوناچی نیز برای پیش بینی سطوح حمایت و مقاومت و مناطق PRZ (مناطق بازگشت قیمت) مورد استفاده قرار می‌گیرد. اندیکاتور RSI نیز به خوبی سطوح پیش خرید و پیش فروش را نشان می‌دهد.

انتهای پیام/

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد