یک کارشناس: سیگنال فروش‌ها عامل بی‌اعتمادی مردم به...

یک کارشناس: سیگنال فروش‌ها عامل بی‌اعتمادی مردم به...

بازار مالیکارشناس بازار سرمایه گفت: متخلفان در بازار سرمایه به دنبال سوءاستفاده از سرمایه و اعتماد مردم هستند و باید با آنها بدون اغماض برخورد شود.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، نیما میرزایی در گفتکو با خبرنگار خبرآنلاین درباره فرایند بررسی تخلفات در بازار سرمایه اظهار کرد: بررسی تخلفات ذی‌نفعان مختلف بازار سرمایه کند و متناسب با رشد بورس در سالیان اخیر نبوده است. به‌نظر می‌رسد طراحی سازوکار به‌روز برای تشخیص و برخورد با متخلفان با نظارت و همکاری مردم سریع‌ترین و گسترده‌ترین روش برخورد با متخلفان پرشمار بورسی باشد.

وی ادامه داد: تکرار تخلفات و حجم آنها بیانگر این است که برخوردها متناسب نبوده و سوءاستفاده‌گران از طریق پروژه کردن سهام و روش‌های دیگر موجب وارد آمدن خسارت به اکوسیستم بورس و به‌طور خاص اعتماد و سرمایه سهامداران حقیقی و یا حقوقی می‌گردند. دستکم تمام سرمایه‌های بادآورده از این مسیر، مستقیم یا غیرمستقیم (صندوق تثبیت و.‌..) باید به متضرران بازگردد و توجیه اینکه این برخوردها سرمایه‌داران بزرگ را از بازار دور می‌کند بهانه‌ای غیرمنطقی و غیرقابل پذیرش است.

میرزایی تصریح کرد: تشکیل اتاق فکر با حضور فعالان، نخبگان، اساتید و بازنشستگان این حوزه می‌تواند گام اول طراحی سازوکار برخورد مناسب با این تخلفات باشد طبیعتا حمایت‌های قوای سه گانه نیز برای اجرایی شدن برخوردها می‌تواند متضمن موفقیت آن باشد.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: همچنین مجددا تاکید دارم که استفاده از ظرفیت بی‌انتهای سهامداران خرد برای شناسایی و نظارت جز لاینفک هر اقدام موثری است. موضوعی که در طرح قابل تقدیر اخیر سازمان مبنی بر سوت‌زنی اجرایی شود و انتظار می‌رود که تداوم وگسترش نیز یابد.

میرزایی تصریح کرد: سیگنال‌فروشی فرزند نامشروع فضای مجازی و دانش سطحی سهام‌داران تازه وارد است. برخورد با متخلفان این حوزه و همچنین ارايه مجوز به فعالان مورد تایید و ضابطه‌مند می‌تواند به پاکسازی این فضا کمک کند. باید دقت داشته باشیم که خود سهام‌داران خرد عمدتا جز مخالفان و متضرران این امر نامیمون هستند ولی از روی ناآگاهی یا طمع در دوره‌هایی به آن روی می‌آورند. بنابراین فرهنگ‌سازی بازوی دیگر حل این چالش است.

این کارشناس بازار سرمایه توضیح داد: امری که البته سازمان علی‌رغم توفیقات اخیر نیاز به کار و بودجه بسیار بیشتر برای آن دارد. اختصاص یک شبکه تلویزیونی و همکاری با سایر رسانه‌های جمعی می‌تواند اثرات چشم‌گیری را در بلندمدت نمایان کند و یکه‌تازی سوءاستفاده‌گران فضای مجازی را به چالش بکشد.

وی در پاسخ به اینکه سیگنال‌فروش‌ها چه صدماتی به بازار و مردم وارد می‌کنند؛ افزود: این فراد موجب دلسردی و وارد آمدن زیان به سهامداران عمدتا تازه وارد می‌گردد و ضریب اطمینان عمومی‌ به بورس را کاهش می‌دهد، در واقع بهترین کانال سرمایه‌گذاری مولد و سودمند توسط این آفت دچار آسیب می‌شود بازار سرمایه‌ای که در کنار تقویت تولید موجب اشتغال‌آفرینی و ایجاد طرح‌های توسعه‌ای نیز برای کشور و مردم می‌گردد. همچنین سرمایه مغتنم یک عمر تلاش افراد ممکن است از این طریق از بین برود.

میرزایی درباره اینکه با افرادی که به دنبال سودجویی و پروژه کردن سهم هستند و از طرق مختلف یک سهم اورولیو را به مردم می‌فروشند و باعث زیان عده زیادی سهام‌دار می‌شوند چه برخوردی باید صورت گیرد، تاکید کرد: برخورد شدید و کاملا بازدارنده و بدون اغماض با این افراد باید در دستور کار ناظران و ظابطان قرار بگیرد. دست‌درازی به سرمایه ارزشمند سهامداران خرد (عمدتا از اقشار ضعیف جامعه) تخلف بزرگ و گناه نابخشودنی است.

223227

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد