قیمت سهام صرفا یک متغیر اسمی است

قیمت سهام صرفا یک متغیر اسمی است

قايم مقام کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار با بیان اینکه قیمت سهام صرفا یک متغیر اسمی است، گفت: اگر رشد بورس ایران بالاست صرفا یک متغیر اسمی است.

به گزارش پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا) و به نقل از رادیو گفت‌وگو، محمدرضا دهقانی، قايم مقام کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار، نرخ دلار و نرخ تورم را دو متغیر مهم و موثر بر شاخص بورس دانست و گفت: شرکت های صادرات محور بورس مستقیما تحت تاثیر نرخ دلار هستند و به محض افزایش نرخ دلار فروششان افزایش می یابد و شرکت های ریالی هم متاثر از تورم هستند.

وی با بیان اینکه رشد سودآوری شرکت ها بیشتر از نرخ تورم و نرخ ارز است افزود: اگر نرخ ارز صددرصد رشد کند از نظر مالی ارزش شرکت ها می تواند بیشتر از صد درصد رشد کند، به عبارت دیگر با افزایش نرخ ارز فروش شرکت های بورس دو برابر می شود اما سودشان ممکن است از دو برابر بیشتر شود.

قايم مقام کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار تورم را تابعی از کسری بودجه دولت و رشد نقدینگی دانست و افزود: دورنمای ما از کسری بودجه دولت خیلی خوشبینانه نیست و رو به رشد است و با توجه به رشد نقدینگی و رشد بهره بعید می دانیم که امسال رشد نقدینگی تعدیل شود.

دهقانی با بیان اینکه قیمت سهام صرفا یک متغیر اسمی است گفت: اگر رشد بورس ایران بالاست صرفا یک متغیر اسمی است و اگر ارزش دلاری آن را در نظر بگیریم متوجه خواهیم شد که خیلی بازده معقولی نداشته است.

تعیین تکلیف انتخابات، بازار سرمایه را رونق داد

بهنام صمدی نیز اظهار داشت: تعیین تکلیف انتخابات ابهامات را از کل بازارها برداشت و کمک کرد که کم کم به سمت رونق حرکت کنند و البته این رونق گرفتن هم فقط مختص بازار سرمایه نبود.

وی با اشاره به افزایش ارزش معاملات و ورود پول حقیقی به بازار به صورت محسوس طی دو هفته اخیر افزود: این نشان می دهد که دوره رونق شروع شده و به سمت صعود شاخص ها حرکت می کنیم.

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه همیشه یک رابطه مستقیم بین نفت و شاخص بازار سرمایه وجود داشته گفت: اگرچه این رابطه در اواخر سال 98 و اوایل 99 معکوس شد اما الان که نفت به محدوده 77 دلار رسیده اثر مستقیمی بر بازار سرمایه گذاشته است.

صمدی اظهار کرد: طبق آمارهای رسمی، دولت 400 هزار میلیارد تومان کسری بودجه دارد که البته این طبق آمار رسمی است و کارشناسان تا 500 هزار میلیارد را هم برآورد می کنند و این کسری باعث تشدید انتظارات تورمی می شود و روی بازار سرمایه و دلار اثرگذار خواهد بود.

وی به نامه شرکت توانیز مبنی بر لزوم توقف تولید شرکت های فولادی به خاطر کمبود برق اشاره کرد و گفت: این به معنای کمبود تقاضا برای محصولات فولادی نیست بلکه به دلیل موضوع برق است که فعالیت متوقف شده است.

صمدی یادآورشد: ما در فصل سوم سال 99 حدود 2.2 دهم درصد و در فصل چهارم هم 8.2 دهم درصد رشد تشکیل سرمایه ناخالص داشتیم و الان هم به سمت مثبت شدن در حال حرکت هستیم.

وی آینده بورس را مثبت و رو به رشد پیش بینی کرد و گفت: وقتی حاکمیت به این نتیجه رسیده که باید قیمت گذاری دستوری در تمام صنایع را حذف کند قطعا اوضاع سرمایه گذاری در کشور رو به بهبود خواهد رفت.

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد