هشدار تويیتری برای فولادی‌ها / آسیب خودروسازان به تولیدکننده‌های ورق گرم

هشدار تويیتری برای فولادی‌ها / آسیب خودروسازان به تولیدکننده‌های ورق گرم

یک تحلیلگر بازار سرمایه در رشته تويیتی از آسیب زدن احتمالی خودروسازان به صنعت تولید فولاد نوشته و توصیه کرده که فولادی‌ها تنها به فکر تامین نیاز خودروسازان داخلی نباشند و اگر به صادرات فکر کنند موفق‌تر خواهند بود.

به گزارش تجارت‌نیوز، یک تحلیلگر بازار سرمایه در رشته تويیتی از آسیب زدن احتمالی خودروسازان به صنعت تولید فولاد نوشته و توصیه کرده که فولادی‌ها تنها به فکر تامین نیاز خودروسازان داخلی نباشند و اگر به صادرات فکر کنند موفق‌تر خواهند بود.

مهرناز سلطانی که در صفحه تويیتری‌اش خود را «مدرس و‌ تحلیلگر بازار‌سرمایه» و «بنیان‌گذار مجموعه همیار سرمایه» معرفی کرده در این رشته تويیت نوشته است:

«بررسی میزان تولیدات فولاد نشان میدهد که در سال 98 مجموع تولید و صادرات و واردات ورق گرم 7823 تن بوده است که 70 درصد آن در صنعت خودروسازی کشور مصرف میشود یعنی چیزی حدود 5476 تن. اگر فرض کنیم تولیدات فولاد سال 98 در سال 99 در خودروسازها مصرف شود با توجه به اینکه در سال99 مجموع خودرو سبک و سنگین تولیدی حدود 900هزار دستگاه بوده و 35درصد وزن خودرو را اتاق و شاسی تشکیل میدهد، میتوان در نظر گرفت که میزان مصرف ورق گرم در صنعت خودرو حدود 3500تن است. در واقع به اندازه یک کارخانه خودروسازی در ابعاد سایپا ظرفیت تولید ورق گرم داریم.

وجود گپ 40 درصدی بین تولید ورق گرم فولاد و خودرو نشان میدهد که صنعت خودروسازی به شدت ضعیف عمل میکند. این موضوع میتواند ناشی از عواملی مانند کمبود قطعات دیگر خودرو ، کندی خط تولید و رباتیک نبودن آن و ضعف خودروسازها و قطعه سازها در تامین قطعات کافی باشد.»

این تحلیلگر بازار سرمایه در ادامه این چنین راهکار داده است:
«2 راه جهت رفع این گپ:
1- سرعت بخشیدن به تولید و توسعه تکنولوژی خودروسازی به منظور تامین به موقع و کافی قطعات های تک.
2- میتوان برای خودروسازهای کشورهایی همچون هند،ترکیه و روسیه با توجه به وجود تکنولوژی ساخت اتاق و مازاد ورق گرم، از این فرصت برای توسعه صادرات نهایت بهره را برد.»

آخرین اخبار تجارت‌نیوز را از کانال تلگرامی آن دنبال کنید.

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد