آزادسازی صادرات شیرخشک و روغن به‌صورت مشروط/ شرط صادرات چیست؟

آزادسازی صادرات شیرخشک و روغن به‌صورت مشروط/ شرط صادرات چیست؟

شیر و کره روی دست کارخانه‌ها مانده و حالا قرار است صادرات شیرخشک، کره و روغن حیوانی با شرط پرداخت ما به التفاوت قیمتی آزاد شود.

به گزارش تجارت‌نیوز، وزیر جهاد کشاورزی در نامه‌ای به وزیر صمت خواسته که دستور آزادسازی صادرات شیرخشک، کره و روغن حیوانی را بدهد. اما مشروط به اینکه صادرکنندگان مابه‌التفاوت قیمتی مشخص شده را بپردازند.

گمانه‌زنی‌ها حاکی از این است که تجار برای صادرات هر کیلو شیرخشک ما به التفاوت 10 هزار تومانی را باید پرداخت کنند. همچنین برای هر کیلو کره و خامه 40 درصد چربی باید به ترتیب 15 و شش هزار تومان پرداخت شود.

در این مورد مدیر کل دفتر توسعه صادرات وزارت جهاد‌کشاورزی می‌گوید: به دلیل انباشتگی شیرخام و کره در کارخانه‌ها قرار است صادرات شیرخشک، کره و روغن حیوانی آزاد شود. اما مابه‌التفاوت اعلام شده، هنوز به تايید معاون ريیس جمهور نرسیده است.

مسعود بصیری به تجارت‌نیوز توضیح داد: هدف از اجرای این طرح این است که هم انگیزه‌ای برای دامدار ایجاد شود و هم تجار بتوانند با قیمت‌های مقرون به صرفه این اقلام را صادر کنند.

چرا شیرخشک در تیر ماه صادر نشد؟

او ادامه داد: در تیر ماه مابه‌التفاوت صادرات شیرخشک ( به ازای هر کیلو) 16 هزار تومان بود. این در حالی است که در دولت جدید با هدف ثبات قیمت شیر خام پیش‌نویسی تهیه کردیم. ما به التفاوت کالاهای نام برده حالا اصلاح شده است و براین اساس شیر خشک با ما به التفاوت کمتر از 16 هزار تومان صادر می‌شود.

بصیری بیان کرد: حالا ارقام اصلاح شده از وزارت جهاد کشاورزی به وزارت صمت ارسال شده است. اما منتظر ابلاغ نهایی معاون ريیس جمهور هستیم.

او گفت: در دولت گذشته صادرات شیر خشک به طور مقطعی آزاد شد. در آن زمان اعلام شده بود چنانچه افراد شیر را با نرخ تضمینی چهار هزار و 400 تومانی بخرند از امتیاز صادرات شیرخشک، کره و روغن حیوانی بدون پرداخت ما به التفاوت برخوردار می‌شوند.

بصیری ادامه داد: بعد از این دستور قیمت شیر خام افزایش پیدا کرد و به قیمت شش هزار و 200 تومان رسید. در آن زمان تجار اعلام کردند که نمی‌توانند شیرخشک را با ما به التفاوت 16 هزار تومان بفروشند. از این رو گمرک با صادرات آن مخالفت و اعلام کرد کارگروه تنظیم بازار این ارقام را اصلاح کند.

براساس این گزارش، وزیر جهاد کشاورزی صادرات شیرخشک، کره و روغن حیوانی را آزاد کرد و در نامه‌ای به وزیر صمت خواسته است به عنوان تصمیمات کارگروه تنظیم بازار تصویب و ابلاغ شود.در نامه وزارت جهاد کشاورزی آمده است این اقدام برای حمایت از تولید کنندگان و تداوم تولید انجام گرفته است و البته این صادرات با پرداخت مابه التفاوت از سوی صادر کنندگان امکان‌پذیر است.

برای مطالعه بیشتر خبر صادرات شیرخشک را بخوانید.

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد