کاهش 5 ساعته مسیر ریلی تهران-تبریز با افتتاح خط جدید ازبستان آباد

کاهش 5 ساعته مسیر ریلی تهران-تبریز با افتتاح خط جدید ازبستان آباد

مجری طرح خط آهن «میانه - بستان آباد - تبریز» از پیش‌بینی صرفه جویی 1.5 میلیارد لیتری مصرف سوخت به طور سالانه با تکمیل راه‌آهن میانه - بستان آباد- تبریز خبر داد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وزارت راه و شهرسازی، حمید علی محمدزاده گفت: این خط آهن با هدف افزایش بهره‌وری حمل‌ونقل با کاهش تعداد 19 ایستگاه به 10 ایستگاه راه‌اندازی شد که 5 ساعت زمان سفر و 114 کیلومتر طول مسیر را کاهش می‌دهد. افزایش سهم کشور از حمل‌ونقل بین‌المللی با افتتاح راه‌آهن بستان‌آباد - تبریز

وی افزود: از دیگر مزایای این طرح کاهش خسارت‌های جانی و مالی در جاده دو خطه موجود میانه- تبریز است که هر سال بیش از 100 میلیارد تومان برآورد می‌شود.

علی محمدزاده دیگر مزایای این پروژه را در صورت انتقال بار روی ریل، صرفه جویی 1.5 میلیارد لیتری در مصرف سوخت به طور سالانه اعلام کرد و گفت: همچنین کاهش 50 میلیارد تومانی تبعات و خسارات آلاینده‌ها نیز به دنبال تکمیل این خط آهن پیش‌بینی شده است.

وی با اشاره به اینکه این پروژه جزيی از کریدور شرقی- غربی کشور و کریدور TAR بین‌المللی آسیا- اروپا است، افزود: با تکمیل این پروژه سهم کشور از حمل و نقل بین‌المللی افزایش می‌یابد.

علی محمدزاده خاطرنشان کرد: خط آهن «میانه - بستان آباد - تبریز» میزان تناژ بار را بعد از 20 سال از عمر طرح، از 2 میلیون تن به 7 میلیون تن افزایش می‌دهد و ظرفیت جابه جایی مسافر نیز از یک میلیون نفر به 2 میلیون نفر خواهد رسید.

مجری طرح خط آهن «میانه-بستان آباد-تبریز» از اشتغالزایی مستقیم 2 هزار نفر حین اجرا و 400 نفر در زمان بهره برداری خبر داد.

وی افزود: همچنین برای اولین بار در تکمیل ریل‌گذاری این محور از ریل ملی ساخت کارخانه ذوب آهن اصفهان استفاده شده است.

مجری طرح خط آهن «میانه - بستان آباد - تبریز» گفت: در این پروژه هم در بخش روسازی و هم در بخش زیرسازی رویکرد توجه به تولید داخل مد نظر قرار گرفته است.

علی محمدزاده درباره میزان پیشرفت این پروژه نیز بیان کرد: تا کنون مسیر میانه تا ایستگاه خاوران این پروژه حدود 96 و نیم درصد پیشرفت فیزیکی داشته است، 132 کیلومتر اول این مسیر از میانه تا ایستگاه بستان آباد در سال 98 به اتمام رسید اما با توجه به اینکه باید ظرفیت خط بازدهی لازم را داشته باشد، تکمیل خط تا ایستگاه خاوران نیز ضروری بود تا در مجموع جذب بار و مسافر این خط بازدهی مناسب داشته باشد.

وی ادامه داد: مجموعا از میانه تا ایستگاه خاوران به طول 176 کیلومتر است که حدود 3 درصد از کار باقی مانده و برنامه‌ریزی شده بعد از تخصیص اعتبار که با سفر ريیس جمهور محترم به استان انجام خواهد شد ظرف حدود 2 الی 3 ماه، با تامین 500 میلیارد تومان اعتبار مورد نیاز به سرانجام برسد.

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد