افت بیش از 3 درصدی شاخص کل/ ریزش‌های متوالی بورس به پایان می‌رسد؟

افت بیش از 3 درصدی شاخص کل/ ریزش‌های متوالی بورس به پایان می‌رسد؟

شاخص کل بورس نسبت به هفته گذشته بیش از 3 درصد افت کرد. این سومین هفته متوالی منفی برای بازار سهام است.

به گزارش تجارت‌نیوز، شاخص کل بورس نسبت به هفته گذشته 3٫8 درصد افت کرد. این سومین هفته متوالی منفی برای بازار سهام است. در حالی که ابهامات در بازار سهام همچنان وجود دارد، کارشناسان معتقدند عزم جدی در بدنه دولت برای سامان بخشیدن به بورس وجود ندارد.

جواد فلاحیان، کارشناس بازار سهام گفت: در هفته‌ای که گذشت بازار سهام بیش از سایر موارد تحت تاثیر سه عامل بود. یکی از این موارد رشد قیمت دلار بود که اگر در شرایط عادی اتفاق می‌افتاد منجر به رشد بازار سهام نیز می‌شد. اما در شرایط کنونی و با وجود بی‌اعتمادی‌ سهامداران، بورس به افزایش قیمت دلار واکنش نشان نداد.

وی ادامه داد: برگزاری مذاکرات برجام نیز از دیگر عوامل تاثیرگذار بر بازار این هفته بود. نتیجه این مذاکرات همچنان در ابهام است و به نظر می‌رسد ایران برای دستیابی به اهداف خود ترجیح می‌دهد مذاکرات ادامه‌دار شود.

فلاحیان اظهار کرد: آزادسازی قیمت‌ها نیز سومین عامل مهم و اثرگذار بر بازار این هفته بود که متاسفانه مدام به جلسات بعد موکول شد و چهارشنبه نیز به آن نپرداختند. ابهامات در بازار همچنان رفع نشده است. این موضوع به بی‌اعتمادی سهامداران دامن می‌زند. چهارشنبه بخشی از فعالان بازارهای مالی نیز با هشتگ امنیت سرمایه‌گذاری از ناامنی‌های موجود در این حوزه گفتند.

این کارشناس بازار سهام تصریح کرد: وقتی در کشور ما بررسی مسيله تاثیرگذاری مثل آزادسازی قیمت‌ها مدام به تعویق می‌افتد، آن هم در شرایطی که تعیین تکلیف این موضوع بسیار برای بازار سرمایه سودمند است، طبیعی است که سهامدار اعتماد نکند.

فلاحیان ادامه داد: در شرایط دشوار کنونی که تولید با چالش‌های متعدد رو به روست، اعلام می شود گاز صنایع باید کاهش یابد. تابستان برق نیست، زمستان گاز. تولید و صنعت در این شرایط چطور سر پا بایستد؟ میزان تولید این واحدها که کم شود ضرر اول برای سهامدار است.

وی تصریح کرد: دولت می‌خواهد کاستی‌های خود را از جیب سهامداران تامین کند. در این شرایط سرمایه به سمت بازارهایی می‌رود که دولت نقش کمتری در آن‌ها دارد. بازارهایی مثل رمز ارزها دلار طلا و …

مهمترین اخبار بازار سهام را در صفحه بورس تجارت‌نیوز بخوانید.

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد