پیش‌بینی بورس هفته دوم تیر / آیا نرخ بهره بین بانکی روند بازار را تغییر می‌دهد؟

پیش‌بینی بورس هفته دوم تیر / آیا نرخ بهره بین بانکی روند بازار را تغییر می‌دهد؟

امروز دوم تیر ماه، شاخص کل بورس به یک میلیون و 200 هزار واحد رسید و بیشتر نمادهای شاخص‌ساز بازار از حالت قفل در صف فروش خارج شده‌اند و به مدار تعادل نزدیک شده‌اند. اما باید دید این روند صعودی بازار ادامه‌دار خواهد بود یا فقط مقطعی است؟

به گزارش تجارت‌نیوز، بازار سرمایه در هفته جاری روند صعودی را داشت و با رشد ارزش معاملات تا محدوده هشت هزار میلیارد تومان مواجه شد و صف‌های فروش که در هفته آخر خرداد ماه حدودا 40 درصد بازار را در برمی‌گرفتند حالا در هفته اول تیر ماه کم‌تر شدند و نقدشوندگی نمادهای کوچک بازار هم تسهیل شد.

در اواخر هفته گذشته عمده نمادهای شاخص‌ساز بازار روند مثبتی را در پیش گرفته بودند و با کاهش ریسک‌های سیاسی هیجان و ترس غالب شده در بازار مقدار زیادی تعدیل شد.

روزبه شریعتی کارشناس بازار سرمایه درباره تغییرات در نرخ سود بین بانکی و تاثیر این تغییرات در بازار سرمایه به تجارت‌نیوز گفت: تغییراتی که در روزهای گذشته در نرخ نرخ سود بین بانکی شاهد آن بودیم در غالب عملیات بازار باز است و در جهت مدیریت نرخ پول این تغییرات عمل می‌کنند و ساز و کارش با بازار مالی مرتبط نیست.
وی می‌‌گوید: کاهش در این نرخ در کوتاه مدت بازار را تحت تاثیر قرار نمی‌دهد و متغیرهای مختلف با وزن‌های مختلف در بازار موثر هستند.

شریعتی می‌گوید: اگر تغییرات در نرخ بهره به صورت مستمر ادامه‌دار باشد و به 12 تا 13 درصد برسد و نرخ اوراق شکسته شود و این روند ماندگار شود حالا می‌توانیم از p/e در محدوده 4 و 5 معاملاتی را انجام دهیم تا p/e بازار به 6 و 7 برسد. وی افزود: البته این مسايلی که به آن‌ها اشاره کردیم منوط به این شرط است که تورم را کنترل شود و تا زیر 20 درصد بیاید و نرخ بهره بین بانکی را هم تا 15 درصد کم شود و سود سپرده‌های بین بانکی هم 15 تا 16 درصد پایین بیاید، این منطق تقریبا برابری می‌کند.

 

اخبار مرتبط با پیش‌بینی بورس را هر روز ساعت 17 در صفحه پیش‌بینی بورس تجارت‌نیوز بخوانید.

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد