ثبت‌نام 6 میلیون نفر برای خرید خودرو!/ بازار تاثیر می‌پذیرد؟

ثبت‌نام 6 میلیون نفر برای خرید خودرو!/ بازار تاثیر می‌پذیرد؟

دومین دوره قرعه‌کشی در سامانه یکپارچه تخصیص خودرو انجام شد. در این دوره، بیش از شش میلیون متقاضی موفق به ثبت‌نام شدند. برگزاری این دوره از قرعه‌کشی تاثیری در بازار دارد؟

به گزارش تجارت‌نیوز، دوره دوم قرعه‌کشی در سامانه یکپارچه تخصیص خودرو برگزار شد. در این مرحله حدود 76 هزار و 700 خودرو توسط خودروسازان عرضه شد. با وجودی که برخی از خودروها از روند قرعه‌کشی شرکت‌های خودروسازی حذف شد و همچنین سامانه با اختلالاتی همراه شد، اما در این دوره بر اساس آمارهای رسمی شش میلیون متقاضی در سامانه ثبت‌نام کردند.

مطالعه بیشتر: زمان اعلام نتایج ثبت‌نام خودرو در سامانه یکپارچه

مرحله اول این قرعه‌کشی که در اردیبهشت 1401 نیز با چهار میلیون متقاضی به پایان رسید. آن مرحله نیز در شرایطی برگزار شد که متقاضیان در روند ثبت‌نام با مشکلاتی مواجه شدند. همچنین در اعلام نتایج نیز، اسامی برخی از برندگان به رزرو تغییر کرد. اما چندی بعد، به تمامی رزروها خودرو تخصیص داده شد.

مطالعه بیشتر: کدام خودروها در سامانه یکپارچه خودرو فروخته شدند؟
صدرایی: سرمایه سرگردان زیاد است

آیا برگزاری این دوره از قرعه‌کشی سامانه تخصیص خودرو پیامی برای بازار داشت؟

بابک صدرایی، کارشناس صنعت خودرو در گفتگو با تجارت‌نیوز گفت: همانطور که برگزاری این قرعه‌کشی‌ها در سال‌های گذشته نتوانست بازار را کنترل و فاصله قیمتی بین بازار و کارخانه را کم کند، برگزاری شکل دیگر آن، یعنی عرضه خودرو در سامانه یکپارچه تخصیص خودرو نیز تاثیری در بازار و قیمت‌ها ندارد.

او افزود: بیش از شش میلیون در این دوره ثبت‌نام کرده اند. این اقدامات نشان‌دهنده وجود سرمایه سرگردان و عدم اطمینان مردم به قرار دادن آن سرمایه در جای درست است. در حال حاضر، همه افرادی که سرمایه سرگردان دارند می‌خواهند آن را تبدیل به کالا کنند.

این کارشناس صنعت خودرو ادامه داد: حذف برخی از خودروها از فرایند قرعه‌کشی نیز تاثیری در بازار ندارد. با توجه به حجم بالای تقاضا و همچنین میزان عرضه خودرو توسط این سامانه و خودروسازان، مشکلی برطرف نمی‌شود و تنها به صورت مقطعی قیمت‌ها کنترل می‌شود.

مصطفوی: قرعه‌کشی مداخله دولت را بیشتر کرد

مرتضی مصطفوی، کارشناس صنعت خودرو نیز به تجارت‌نیوز گفت: قرعه‌کشی در سامانه تخصیص خودرو که وزارت صمت برگزار می‌کند، نه تنها حوزه مسيولیت دولت را کم نکرده، بلکه بیشتر کرده است. به عبارتی دیگر، وزارت صمت به مرکز لاتاری خودروی کشور تبدیل شده است.

او افرود: دولت و وزارت صمت ادعا کردند که قرعه‌کشی در سامانه یکپارچه باعث می‌شود خودروها به صورت عادلانه به دست مردم برسد. اما این ادعا در بازار وصنعت خودروی کشور منطقی نیست.

این کارشناس توضیح داد: بازار خودرو به علت حضور بیش از اندازه دلالان متلاطم است. این نوسان‌ها به دلیل میزان عرضه خودرو نیست. بلکه به دلیل نوسان نرخ دلار است و خریداران متاثر از نرخ دلار دست به خرید می‌زنند. ‎

آخرین اخبار خودرویی را در صفحه اخبار خودرو تجارت‌نیوز بخوانید.

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد