تخم مرغ گران می‌شود/ قیمت مرغ تخم‌گذار 100 هزارتومان شد

تخم مرغ گران می‌شود/ قیمت مرغ تخم‌گذار 100 هزارتومان شد

قیمت مرغ زنده تخم‌گذار از سال گذشته تاکنون 140 درصد گران شده است. ريیس اتحادیه مرغ تخم‌گذار استان تهران با اعلام این خبر گفت: سال گذشته قیمت یک مرغ زنده 42 هزار تومان بود اما حالا بین 100 تا 105 هزار تومان فروخته می‌شود.

به گزارش تجارت‌نیوز، 40 روز است که صدای مرغداران به هیچ نهاد نظارتی نمی‌رسد! تلفات مرغ به دلیل کمبود دان زیاد شده و هنوز نهاده‌ای به دست مرغداران نرسیده است. حالا وضعیت مرغداری‌ها آنقدر وخیم شده است که مرغداران درباره بحران صنعت طیور به ريیس جمهور نامه نوشتند.

در این نامه آمده است« در 40 روز گذشته دو نهاده اصلی تولید شامل ذرت و کنجاله سویا برای واحدهای تولیدی تخم‌گذار تامین نشده و کشور در یک قدمی فاجعه عظیم قرار گرفته است.»

ريیس اتحادیه مرغ تخم‌گذار استان تهران با تايید کمبود دان مرغ توضیح داد: از سال گذشته تاکنون قیمت مرغ زنده تخم‌گذار 140 درصد گران شده است. یعنی سال گذشته قیمت هر مرغ زنده تخم‌گذار 42 هزار تومان بود اما حالا بین 100 تا 105 هزار تومان فروخته می‌شود. همچنین قیمت مرغ زنده سه ماهه نیز به 70 هزار تومان رسیده است!

ناصر نبی‌پور به تجارت‌نیوز گفت: با این سرمایه‌های کلانی که در مرغداری‌ها وجود دارد اما دان مرغ نیست و خسارت سنگینی به مرغداری‌ها وارد می‌شود و مرغداران مجبور هستند برای کاهش تلفات، نهاده طیور خود را از بازار آزاد تهیه کنند.

در 40 روز گذشته دو نهاده اصلی تولید شامل ذرت و کنجاله سویا برای واحدهای تولیدی تخم‌گذار تامین نشده است
احتمال افزایش قیمت هر شانه تخم مرغ به 40 هزار تومان!

ريیس اتحادیه مرغ تخم‌گذار استان تهران با اشاره به افزایش قیمت تخم‌مرغ گفت: هزینه تولید افزایش پیدا کرده است و با برآوردهای انجام شده قیمت هر کیلو تخم مرغ درب مرغداری به 17 هزار و 500 تا 17 هزار و 600 تومان رسیده است. بنابراین ممکن است قیمت تمام شده یک شانه تخم‌مرغ با احتساب هزینه حمل و نقل برای مصرف‌کننده به 40 هزار تومان برسد!

نبی‌پور همچنین از کیفیت دان مرغ‌ها انتقاد کرد و گفت: درباره میزان کیفیت نهاده‌ها نظارتی وجود ندارد و ذرت‌های خارجی در بنادر شمال که دارای بیشترین میزان رطوبت هستند، نگهداری می‌شوند. بنابراین اکثر این نهاده‌ها به دلیل تاخیر در تحویل کپک‌زده و فاسد می‌شوند. به عنوان مثال سال گذشته 77 تن از ذرت‌های کپک‌زده به دست یک مرغداری رسیده بود که سریعا معدوم شد.

هفته گذشته محمدعلی کمالی سروستانی، مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی کشور هم با اشاره به مشکلات مرغداران برای تهیه نهاده گفته بود: «کمبود دان باعث شده 15 تا 20 درصد جمعیت مرغ کشور بر اثر گرسنگی تلف شوند.»

برای مطالعه بیشتر خبر تلفات گسترده و افزایش قیمت مرغ پیشنهاد می‌شود.

local_offerبرچسب‌ها:

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد