بورس وارد فاز گاوی و خرسی شده است؟/ بررسی دلایل رشد 40 درصدی بورس

بورس وارد فاز گاوی و خرسی شده است؟/ بررسی دلایل رشد 40 درصدی بورس

بورس در هفته‌های گذشته روندهای متفاوتی به خود دیده است. از رشدهای چند درصدی تا نزول 80 هزار واحدی؛ اما همه این اتفاقات در حالی رخ داده است که بورس از اواسط خرداد تا دهه اول شهریور سال 1400 رشد 40 درصدی را تجربه کرده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، بورس اوراق بهادار تهران در یک سال گذشته روندهای متفاوتی را پشت سر گذاشته است. از ریزش 45 درصدی شاخص کل و کاهش 75 درصدی قیمت اکثر نمادها گرفته تا قفل شدن تمامی بازار در صف‌های فروش و کاهش قدرت نقدشوندگی بازار سرمایه به دلیل غیرمتوازن کردن دامنه نوسان، همه و همه در یک سال گذشته روزهای سختی را برای سهامداران رقم زده است.

اما بورس از اواسط خرداد ماه سال جاری روند صعودی به خود گرفته و از شاخص 1 میلیون و 100 هزار واحدی خود را به اواسط کانال 1 میلیون و 500 هزار واحدی رسانده است. در این دوره که به زعم بسیاری از کارشناسان، رفتارهای نامعقول سهامداران حقیقی و حقوقی توامان در بازار سرمایه هفته های گذشته به شدت کاهش یافته است. همین مساله هم باعث کاهش صف‌های فروش و صف های خرید در بازار سرمایه شده و اکثر نمادها نیز در رنج مثبت یا منفی در حال معامله بوده‌اند.

بسیاری از کارشناسان معتقدند در صورتی که دولت به دنبال تزریق‌ آرامش در بازار سهام چه در روندهای صعودی و چه در روندهای نزولی باشد، می بایست همه مسوولین در اظهارنظرها و قانون‌گذاری‌های خود رفتار سنجیده‌ای داشته باشند.

ورود بورس به رشدها و نزول های چند درصدی!

اما در دو هفته گذشته تا حدودی معاملات در بازار سرمایه نسبت به گذشته دچار تغییر شده است. در این چند روز شاخص کل روندهای عجیب گذشته تا 3 درصد رشد و کاهش را به خود دیده است. همین مساله نگرانی‌های زیادی را در مورد ورود افراد بدون تخصص مانند سال گذشته در پی داشته است.

برخی کارشناسان می‌گویند، بازار سرمایه وارد فاز گاوی و خرسی شده است. در هفته دوم شهریورماه کاهش 7.4 درصدی شاخص کل در سه روز سبب ورود شاخص به کانال 1 میلیون و 400 هزار واحدی شد. در هفته اول شهریور نیز رشد 6 درصدی در 2 روز سبب شد، بسیاری از کارشناسان روند فعلی بورس را گاوی و خرسی بدانند. زمانی که شاخص کل رشد و یا کاهش سریع پیدا می‌کند، کارشناسان اقتصادی این مساله را فاز گاوی و خرسی بورس می‌دانند.

شاخص توان شکستن مقاومت جدید را دارد؟

شاخص کل بورس در حالی در هفته نخست شهریور از نیمه کانال 1.5 میلیون واحد هم گذشت که در این هفته سودای رفتن به کانال 1.6 میلیون واحد را داشت و حتی در روز شنبه توانست به آن نزدیک شود؛ اما در عرض دو روز کانال 1.5 میلیون واحدی را نیز از دست داد و به کانال 1.4 میلیون واحد برگشت. البته خریداران این وضعیت را تحمل نکردند و روز چهارشنبه با رشد 24 هزار واحدی، شاخص را به کانال 1.5 میلیون برگرداندند.

برخی کارشناسان که بازار را از منظر تکنیکال بررسی می‌کنند، وجود یک مقاومت در ابتدای کانال 1.6 میلیون واحدی را یکی از دلایل توقف رشد شاخص کل می‌دانند. البته نباید از تاثیر موضوعات سیاسی بر بورس نیز غافل شد. پس از تشکیل دولت و مشخص شدن تیم اقتصادی دولت سیزدهم، دامنه نوسانات بازار سهام گسترش یافته و البته شدت نوسانات هم بیشتر شده است. در هفته های گذشته جدال خریداران و فروشندگان همیشه به نفع فروشندگان بود و قیمت‌ها در محدوده سبز تابلو قرار داشت.

نوسانات شدید در 2 هفته های گذشته را باید علاوه بر موارد بالا، در ادامه تغییرات نرخ دلار و تغییرات قیمت کالایی‌ها نیز جستجو کرد؛ بسیاری از سهامداران و کارشناسان خوش بینی زیادی به دولت جدید در زمینه حمایت درست از بورس دارند.

بورس باز هم رکوردزنی می کند؟

برخی کارشناسان اقتصادی با تحلیل وضعیت موجود معتقدند، بازار سرمایه توانایی بازگشت به رکورد قبلی خود یعنی شاخص 2 میلیون واحدی را دارد. از دید موافقان رشد بازار، دولت به دنبال تقویت جایگاه بازار سرمایه و بازار بدهی در ساختار اقتصاد ایران است. به همین دلیل در بلندمدت، دولت به دنبال ایجاد یک نگاه مثبت در بین سرمایه گذاران به بازار سرمایه است.

در میان مدت نیز، اقبال مجدد سرمایه گذاران به بورس هم به وعده های دولت در زمینه های مختلف و اجرایی شدن این برنامه‌ها دارد. البته سرنوشت مذاکرات هسته ای و اصلاحات ساختاری در اقتصاد ایران نیز در این زمینه تاثیر فراوانی دارد.

این در حالی است که در کوتاه مدت بازار به دنبال رفتارسنجی تغییرات بازارهای رقیب همچون نرخ سود بانکی، بدهی، ارز و بازارهای جهانی کامودیتی ها خواهد بود. شدت نوسان در بورس نیز وابستگی فراوانی به میزان نوسان در بازارهای رقیب دارد. البته نباید از تورم در کشور نیز غافل شد. تورم در شرایط فعلی یکی از دلایل استقبال افراد به بورس است.

همه این دلایل سبب شده است، بازار سرمایه در حال حاضر به یکی از بهترین مکان‌ها برای سرمایه‌گذاری تبدیل شود. در صورتی که سازمان بورس دست از اجرای سیاست‌های خلق‌الساعه بردارد و دولت وعده‌های خود در زمینه بورس را اجرایی کند، می‌توان امیدوار به بورس در زمینه افزایش سود سهامداران و تامین مالی شرکت ها و دولت از این بازار بود.

انتهای پیام/ب

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد