آغاز آزمایشی معاملات آتی نقره در بورس کالا

آغاز آزمایشی معاملات آتی نقره در بورس کالا

معاملات آتی نقره هم می‌توانند مانند سکه طلا روز‌های پررونقی را برای بازار سرمایه رقم بزند البته به شرط آنکه برای معاملات نقره از خارج از مجموعه بازار سرمایه، محدودیتی تحمیل نشود؛ البته حساسیت نقره به اندازه طلا نیست و این رویداد بعید به نظر می‌رسد.

خواندن 3دقیقه

به گزارش بورس نیوز، سمانه حسینی، معامله‌گر معاملات آتی کارگزاری سهم آشنا به تاثیرپذیری معاملات نقره از نرخ دلار و بازار جهانی اشاره و اظهار کرد: نقره دارای بازار و نرخ‌های جهانی بوده و کالایی نوسان‌پذیر است. تجربه نیز نشان داده کالا‌هایی که نوسان قیمتی دارند، برای سرمایه‌گذاران بازار آتی جذابیت بیشتری داشته و این محصول هم از این قاعده مستثنی نیست.

وی افزود: نقره در بازار آتی می‌تواند جای خالی سکه طلا را تاحدودی پر کند و فکر می‌کنم حضور سرمایه‌گذاران پرشمار سکه طلا به بازار آتی به وسیله نقره رقم بخورد؛ البته ما فعالان بازار آتی کماکان منتظر نگاه عمیق‌تر به ابزار‌های مالی بازار سرمایه و بازگشت سکه طلا به بازار آتی بورس کالا هستیم.

کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه نمی‌توان موفقیت‌های بازار آتی سکه طی 10سال فعالیتش را نادیده گرفت، ادامه داد: زمان بهترین قاضی برای ادعای تاثیر قیمت‌های آتی سکه بر رشد قیمت‌های نقدی بود چراکه با توقف معاملات آتی سکه، تقاضای سفته‌بازی این بازار مالی به بازار فیزیکی منتقل شد و در ادامه با سایر عوامل اثرگذار بر قیمت طلا شاهد رشد چندبرابری قیمت‌ها بودیم.

معامله‌گر معاملات آتی کارگزاری سهم آشنا خاطرنشان کرد: معاملات آتی نقره هم می‌توانند مانند سکه طلا روز‌های پررونقی را برای بازار سرمایه رقم بزند البته به شرط آنکه برای معاملات نقره از خارج از مجموعه بازار سرمایه، محدودیتی تحمیل نشود؛ البته حساسیت نقره به اندازه طلا نیست و این رویداد بعید به نظر می‌رسد.

حسینی تاکید کرد: شاید در ماه‌های نخست راه‌اندازی معاملات آتی نقره، شاهد حجم معاملات بسیار بالا نباشیم، اما به طور حتم معاملات نقره جایگاه بسیار خوبی را بین سرمایه‌گذاران پیدا می‌کند و به مرور با افزایش حجم معاملات این کالا در بورس کالا روبرو خواهیم شد.

وی بیان کرد: از بورس کالا خبر می‌رسد که به همراه کالا‌های کشاورزی و نقره، کالا‌های دیگری در حوزه فلزات و پتروشیمی نیز راهی بازار آتی خواهند شد که با توجه به وجود قیمت‌های جهانی برای این محصولات نیز به مرور شاهد رونق دادوستد‌های آتی در بخش‌های مختلف خواهیم بود.

کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه راه‌اندازی قرارداد‌های آتی برای کالا‌هایی مانند مس، قیر و میلگرد می‌تواند موفق باشد، گفت: در دنیا معاملات آتی در کالا‌هایی مانند مس در حال انجام است که به طور حتم در صورت انجام این اقدام در بورس کالای ایران شاهد موفقیت‌های روزافزون این بازار خواهیم بود؛ قرارداد‌های آتی به دلیل خاصیت پوشش ریسک قیمتی می‌تواند فعالان بخش تولید را نیز به سمت این معاملات بکشاند تا دیگر نوسانات شدید قیمتی در اقتصاد به بخش واقعی اقتصاد لطمه نزند و این حوزه با بهره گیری از ابزار‌های مشتقه از تلاطمات قیمتی مصون بماند.

بیشتر بخوانید:

افزایش 75 درصدی ارزش معاملات آتی در بورس کالا

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد