تورم، بایدن را در آمریکا و جهان متزلزل کرد

تورم، بایدن را در آمریکا و جهان متزلزل کرد

تارنمای شبکه خبری سی ان ان در تفسیری نوشت: تورم بالا چیزی است که باعث می شود جوبایدن ريیس جمهوری آمریکا نتواند ریاست...

به گزارش خبرگزاری برنا، در گزارش تفسیری سی ان ان آمده است: شعار تبلیغاتی مشهور «جیمز کارویل» مفسر سیاسی آمریکا در انتخابات سال 1992 درباره این که اقتصاد نیازمند به روز رسانی است، عمق مشکلات سیاسی بایدن را نشان می دهد و حکایت از آن دارد که تا چه اندازه امید ريیس جمهوری کنونی آمریکا برای خروج از این مشکل به عواملی بستگی دارد که در خارج از حیطه اختیارات او قرار دارند.

نظرسنجی جدید سی ان ان که روز دوشنبه منتشر شد نشان می دهد 75 درصد آمریکایی ها تورم را بالاترین دغدغه اقتصادی خود می دانند و فقط 25 درصد از آنها تلاش های بایدن برای کنترل تورم را تایید می کنند.

این امر انکار چیزی را از سوی بایدن نشان می دهد که فشار فوق العاده ای را بر خانواده های آمریکایی به بار آورده و آمار، مساله اصلی در انتخابات میان دوره ای کنگره در ماه نوامبر را تشکیل می دهد.

این مطلب می افزاید: آمار همچنین به توضیح این مساله کمک می کند که چرا تورم به عنوان موضوعی که حتی بیشتر از از دست رفتن مشاغل در دوران رکود اقتصادی بر روی نظر رای دهندگان تاثیر دارد، در سطح جهان موضوع نگران کننده ای برای مقام های انتخاباتی است.

کاهش اعتماد به ریاست جمهوری بایدن می تواند بازتاب اطمینان دولت او در سال گذشته درباره این که تورم دیگر نگرانی بلندمدت دولت او نیست باشد؛ موضوعی که در تضاد با نظر کارشناسانی همچون «لری سامرز» وزیر سابق خزانه داری حزب دموکرات قرار دارد.

سی ان ان در ادامه نوشت: تا وقتی بایدن نتواند کشورش را درباره کنترل تورم، متقاعد کند، سرنوشت سیاسی او بعید است که پیشرفتی داشته باشد.

سی ان ان با اشاره به خطر رکود اقتصادی در آمریکا در نتیجه تصمیمات بانک مرکزی این کشور درباره نرخ بهره نوشت این امر همچنین می تواند رشد اشتغال را که بایدن یکی از دستاوردهای خود در داخل کشور می داند به خطر بیندازد.

بعلاوه عوامل خارجی مانند جنگ اوکراین، قطع زنجیره های عرضه و رکود در تولید ناشی از کووید در بازارهای آسیا بالقوه این ظرفیت را دارد که به سرعت وضعیت تورم را وخیم تر کند.

این بحران هر علتی که داشته باشد نتایج نظرسنجی ها نشان می دهند که بایدن دیگر نمی تواند همزمان با افزایش قیمت مواد غذایی، انرژی، هزینه های سفر و کاهش بودجه خانواده ها حمایت رای دهندگان آمریکایی را جلب کند.

راه حل دیگری نیز که پیش بینی شده است مانند تلاش دموکرات ها برای کاهش هزینه های تجویز داروها، تمدید یارانه برنامه مراقبت مقرون به صرفه (اوباماکر) و حتی ایجاد انرژی پاک نیز برای ارزان تر کردن هزینه های زندگی با توجه به زمان بر بودن آنها نمی توانند کمکی کنند.

با این حال، سطح بالای تورم به عنوان یک موضوع انتخاباتی در انتخابات میان دوره‌ای 2022، به دموکرات ها این امید را می دهد که شاید اگر بتوانند آن را تغییر دهند، ممکن است راهی برای رقابت در زمینه‌های سیاسی مطلوب‌تر وجود داشته باشد.

کاخ سفید ابراز اطمینان کرده که کاهش قابل توجه قیمت بنزین در هفته های اخیر می تواند نگرانی رای دهندگان را کاهش دهد و مدعیست آمارهای ماه گذشته گمراه کننده بوده است.

با این حال هر چند که کاهش قیمت بنزین می تواند مورد استقبال خانواده های آمریکایی قرار گیرد اما بعید است با توجه به بهای کالاها در سوپرمارکت ها که بیشتر از سال گذشته است این امر اهمیت چندانی داشته باشد.

نکته پایانی این است که بعید است تصور عمومی از اقتصاد ظرف چند ماه تغییر کند، و تورمی که در ماه ژوين به بالاترین حد بیش از 40 سال گذشته رسید به سرعت از بین نمی رود و به یک چرخش معجزه آسا برای بایدن نیاز هست.

با این حال متشنج بودن اوضاع جهان درخصوص کنترل قیمت های نفت به این معنا است که شرط بندی بر روی کاهش هزینه های بنزین خطرناک است و این امر به ویژه در خصوص کاخ سفید که بارها درباره تورم مرتکب اشتباه شده است، صدق می کند.

فعلا کاخ سفید بارها تاکید کرده که کاهش تورم مهم ترین هدف بایدن است و او این مشکل را درک می کند. با این حال افزایش هزینه های غذایی می تواند ارتباط بایدن با رای دهندگانی را که در حیات سیاسی او نقش داشته اند تخریب کند.

انتهای پیام/

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد