افزایش حاشیه سود شرکت ها با حذف ارز ترجیحی / حذف ارز 4200تومانی به واقعی سازی قیمت ها کمک می کند

افزایش حاشیه سود شرکت ها با حذف ارز ترجیحی / حذف ارز 4200تومانی به واقعی سازی قیمت ها کمک می کند

در روزهای اخیر، موضوع تخصیص این ارز تا پایان سال جاری و حذف تدریجی آن، از سوی نمایندگان مجلس شورای اسلامی و مسيولان دولتی مطرح شده است. با توجه به اینکه برخی از...

به گزارش اقتصادآنلاین؛ الناز افشار، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با اقتصادآنلاین درخصوص این موضوع گفت: ارز ترجیحی در بسیاری از موارد، به فساد ختم شده است. اگر به صورت‌های مالی شرکت‌های دارویی توجه کنیم، درصد کمی از مواد اولیه این شرکت‌ها با ارز 4200 تومانی تامین شده است.

وی افزود: مکمل‌های دارویی، از ارز 4200 تومانی بی‌نصیب هستند و آنتی‌ بیوتیک‌سازی‌ها و شرکت‌هایی که در بخش داروهای خاص در حال فعالیت هستند، به طور متوسط بین 30 تا 40درصد بهای تمام شده آنها از طریق ارز 4200 تومانی تامین می‌شود و باید محصولات و کالاهای خود را با قیمت‌های دستوری به فروش برسانند.

افشار اضافه کرد: یعنی دولت، قیمت‌گذاری دستوری را اعمال می‌کند که این موضوع، حاشیه سود شرکت‌ها را کاهش می‌دهد و واسطه‌گری و قاچاق را افزایش می‌دهد. زیرا برخی اقدام به به خرید محصولات دارویی با قیمت بسیار پایین می‌کنند و این محصولات را با قیمت‌های بالا در کشورهای دیگر به فروش می‌رسانند و درنهایت با قیمت‌های بالا به دست مصرف‌کننده واقعی، یعنی مردم می‌رسد.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: این موضوع به افزایش مصرف دارو، مصرف دلار، قاچاق محصولات و... منجر می‌شود. به نظر می‌رسد که حذف ارز ترجیحی، کمک بیشتری به اقتصاد خواهد کرد. از این لحاظ که تقاضا برای مصرف برخی از داروها کاهش می‌یابد و اگر تقاضایی هم ایجاد شود، واقعی است. از سوی دیگر، حاشیه سود شرکت‌ها به دلیل آزادشدن نرخ فروش محصولات آنها، افزایش می‌یابد.

وی اظهار داشت: صنایع دیگری مانند لاستیک‌سازان، روغنی‌ها، قند و شکر و زراعتی‌ها نیز، از ارز ترجیحی استفاده می‌کنند. در صنعت قند و شکر، تاثیر مثبت حذف این ارز را در کوتاه مدت بر ارزش سهام آنها شاهد بودیم و درنهایت، افزایش نرخ دریافت کردند. بنابراین حذف ارز ترجیحی به واقعی‌سازی قیمت‌ها، کمک بسیاری خواهد کرد.

local_offerبرچسب‌ها:

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد