منابع صندوق توسعه ملی نباید صرف حمایت از سهم‌های خاص شود

منابع صندوق توسعه ملی نباید صرف حمایت از سهم‌های خاص شود

یک کارشناس بازار سرمایه گفت: تزریق پول از صندوق توسعه ملی به بورس باعث ایجاد جو روانی مثبت در بازار می‌شود.

کوروش آسایش کارشناس بازار سرمایه در گفت‌  و گو با خبرنگار بورس گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در رابطه با مبلغی که از صندوق توسعه ملی قرار است به بازار سرمایه تزریق شود گفت: کل مبلغی که در سال گذشته برای تزریق در نظر گرفته شد برای 2 یا 3 روز معاملات مناسب بود.

این کارشناس بازار سرمایه عنوان کرد: تزریق پول از صندوق توسعه ملی شاید از نظر مبلغ کم باشد ولی ورود این پول به بازار می تواند جو روانی مثبتی را ایجاد کند که این جو روانی حاکی از این است که سهامداران در بورس تنها نیستند و دولت به فکر بازار سرمایه است. حال  ارايه چندین خبر کنار تزریق پول باعث ایجاد روند متعادل در بازار می شود  و از نزول شدید جلوگیری می کند. بنابراین این تزریق کارآمد خواهد بود.

آسایش تاکید کرد: تزریق پول از صندوق توسعه ملی می‌تواند اثر کوتاه مدت بر بازار داشته باشد، اما آن جو حمایتی که بر بازار می‌گذارد عمق و اثر زیادی دارد و اگر به خوبی مدیریت شود می‌تواند اثر خوبی بر بازار بگذارد. همچنین در بحث تورم چون قرار است دلاری فروخته شود، اثر تورمی مستقیمی ایجاد نمی کند. چون در اینجا بحث تبدیل است و خلق پولی صورت نمی گیرد، این تزریق نقش تورمی ندارد. اما اگر این پول باعث ایجاد رشد‌های هیجانی در بازار شود، می‌تواند در آینده انتظارات تورمی را افزایش دهد.

وی افزود: از معایبی که برای تزریق نقدینگی از صندوق توسعه ملی به بورس می‌توانیم در نظر بگیریم این است که، در روز‌هایی که بازار به صورت هیجانی منفی می‌شود و نمادهای منفی‌ زیادی در  بورس وجود دارد، تنها از سهم‌هایی که به عنوان لیدر در بازار شناخته می‌شود حمایت صورت می‌گیرد، حمایت‌هایی که معمولا در کوتاه مدت پاسخگو است ولی در بلند مدت جوابگو نیست.

بیشتر بخوانید 

  •  سقف تراکنش به درخواست کارگزاری ها حذف می شود؟

وی ادامه داد:  بحث مهم، نحوه  چگونکی تخصیص  این منابع در بازار سرمایه است. اینکه منابع را در بعضی  سهم‌های خاص مصرف و بقیه را در صورت باقی ماندن مبلغی در سایر سهم‌ها تزریق کنیم. باید در هنگام صرف این پول، نظارت دقیقی صورت بگیرد که احتمال ایجاد فساد را  اندک کند.

این کارشناس بازار سرمایه عنوان کرد: مصرف این مبلغ باید به صورت شفاف اتفاق بیفتد و اهالی بازار سرمایه بدانند که این پول در کجا و چگونه خرج خواهد شد و  نباید به این صورت باشد که بعد از یک مدت کارایی این مبلغ از بین رود.

انتهای پیام/

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد