خروج 353 میلیارد تومان منابع مالی از صندوق‌ها

خروج 353 میلیارد تومان منابع مالی از صندوق‌ها

در هفته گذشته با احتساب خروج 3.530 میلیارد ریال خروج سرمایه از این صندوق‌ها و بازدهی منفی 3.7 درصدی، ارزش صندوق‌های سهامی در حدود 20 هزار میلیارد ریال کاهش ارزش را تجربه کردند.

به گزارش گروه تحقیق و مطالعات بورس‌نیوز، در این گزارش به بررسی نوسانات ارزش و بازدهی صندوق‌های سرمایه در سهام پرداخته‌شده است.

ارزش کل صندوق‌های سرمایه‌گذاری در سهام تا پایان روز سه‌شنبه 17 فروردین‌ماه امسال به 314 هزار و 180 میلیارد ریال رسید.

در هفته قبل با احتساب خروج 3.530 میلیارد ریال خروج سرمایه از این صندوق‌ها و بازدهی منفی 3.7 درصدی، ارزش صندوق‌های سهامی در حدود 20 هزار میلیارد ریال کاهش ارزش را تجربه کردند.

بازدهی کسب‌شده صندوق‌های سهامی و ارزش صندوق‌ها

ارزش خالص دارایی‌های صندوق‌های سرمایه‌گذاری در سهام در روز سه‌شنبه 17 فروردین‌ماه امسال و همان‌گونه که در ابتدای گزارش نیز ذکر شد به 314 هزار و 180 میلیارد ریال رسید.

دو صندوق تحت مدیریت مجموعه مفید یعنی صندوق‌های پیشرو و پیشتاز به ترتیب با 26.144 و 20.050 میلیارد ریال، همچنان پرارزش‌ترین صندوق‌های سهامی هستند.

برپایه این گزارش، دو صندوق گنجینه ارمغان الماس و سینا نیز به ترتیب با 184 و 261 میلیارد ریال، دو صندوق باارزش پایین محسوب می‌گردند.

بازدهی متوسط صندوق‌ها

بازدهی متوسط صندوق‌های سهامی در هفته قبل و با توجه به روند نزولی بازار به منفی 3.7 درصد رسید.

لازم به ذکر است که شاخص کل بورس نیز در این بازه زمانی 3.3 درصد افت را تجربه کرد و شاخص کل هم‌وزن 1 درصد منفی بود؛ در هفته‌ای که تمامی صندوق‌های سهامی بازدهی منفی را محقق کرد.

دو صندوق یکم سامان و قابل معامله معیار به ترتیب با 5.7 و 5.5 درصد بازدهی منفی، ضعیف‌ترین عملکرد هفتگی را داشتند ضمن آنکه دو صندوق سهم آشنا و بانک دی با 1.6 و 2 درصد منفی، کمترین بازدهی منفی را داشتند.

متوسط بازدهی ماهانه و ذره‌بینی بر عملکرد صندوق‌ها

در یک ماه گذشته متوسط بازدهی صندوق‌های سهامی به 6 درصد مثبت رسید. بهترین عملکرد ماهیانه را دو صندوق یکم آبان و کاریزما به ترتیب با 10.2 و 10 درصد محقق نمودند. ضعیف‌ترین عملکرد ماهیانه نیز مربوط به دو صندوق معیار و بانک دی با 0.2 و 1 درصد مثبت بود.

متوسط بازدهی سه‌ماهه نیز به منفی 5.3 درصد رسید. در سه ماه گذشته بازدهی تنها 4 صندوق مثبت بوده است و 64 صندوق بازدهی منفی را محقق کردند؛ متوسط بازدهی سالیانه صندوق‌های سهامی در یک سال منتهی به 17 فروردین‌ماه امسال به 113 درصد رسیده است. این در حالی است که بازدهی بازار سرمایه بر اساس دو معیار شاخص کل و شاخص کل هم‌وزن به ترتیب معادل 118 و 115 درصد بوده است.

سکوهای سالانه و صندوق‌های برتر

بهترین عملکرد سالیانه را دو صندوق آسمانی آرمانی سهام و سرو سودمند مدبران به ترتیب با 181 و 173 درصد بازدهی داشته‌اند. ضعیف‌ترین عملکرد سالیانه نیز مربوط به دو صندوق گنجینه ارمغان الماس و یکم سامان به ترتیب با 51.5 و 52 درصد بازدهی بوده است. بازدهی این دو صندوق کمتر از بازدهی اکثر صندوق‌های مختلط بازار سرمایه نیز محسوب می‌گردد. لازم به ذکر است که 24 صندوق از 68 صندوق موردبررسی، در یک سال گذشته بازدهی کمتر از 100 درصد داشته‌اند.

در هفته گذشته شاهد خروج سرمایه از صندوق‌های سهامی به ارزش 3 هزار و 530 میلیارد ریال بودیم. دو صندوق قابل معامله هستی بخش آگاه و ارزش کاوان آینده به ترتیب با 603 و 443 میلیارد ریال بیشترین خروج سرمایه را داشته‌اند. همچنین دو صندوق مشترک بانک خاورمیانه و میعاد ایرانیان با جذب 63 و 4 میلیارد ریال منابع مالی، بیشترین جذب سرمایه را داشته‌اند.


  • بیشتر بخوانید:
متوسط بازدهی سالیانه صندوق‌ها به 88 درصد رسید

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد