کاهش 22 هزار و 280 واحدی شاخص بورس تهران/ ارزش معاملات دو بازار از 25 هزار میلیارد تومان فراتر رفت

کاهش 22 هزار و 280 واحدی شاخص بورس تهران/ ارزش معاملات دو بازار از 25 هزار میلیارد تومان فراتر رفت

شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات امروز با کاهش 22 هزار و 280 واحد همراه شد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، بورس اوراق بهادار تهران امروز در یک روند رو به کاهش قرار گرفت، به گونه‌ای که شاخص کل در پایان معاملات با کاهش 22 هزار و 280 واحد به رقم یک میلیون و 465 هزار و 983 واحد رسید.

همچنین شاخص کل با معیار هموزن با کاهش 6 هزار و 705 واحد به رقم 420 هزار و 580 واحد رسید.

ارزش بازار در بورس تهران به بیش از 5 میلیون و 891 هزار میلیارد ریال رسید.

معامله‌گران امروز در بورس تهران بیش از 6.3 میلیارد سهام حق‌تقدم و اوراق مالی در قالب 708 هزار فقره معامله و به ارزش 5 هزار و 341 میلیارد تومان داد و ستد کردند.

ارزش معاملات در فرابورس هم به بیش از 19 هزار و 770 میلیارد تومان رسید که با این حساب ارزش معاملات دو بازار بورس و فرابورس از 25 هزار و 106 میلیارد تومان فراتر رفت.

امروز همه شاخص‌های بورس قرمز بودند بگونه‌ای که شاخص کل و شاخص قیمت با معیار وزنی ـ‌ ارزشی 1.5 درصد عقب‌نشینی داشتند. این دو شاخص با معیار هموزن 1.57 درصد کاهش داشتند.

شاخص آزاد شناور 1.5 درصد عقب نشست، شاخص بازار اول بورس 1.94 درصد کاهش یافت و شاخص بازار دوم بورس فقط 0.98 درصد کاهش یافت.

امروز نمادهای فولاد مبارکه، هلدینگ نفت و گاز و پتروشیمی تامین، گسترش نفت و گاز پارسیان، ملی مس ایران، پالایش نفت بندرعباس، سرمایه‌گذاری غدیر و پالایش نفت اصفهان بیشترین اثر کاهش در شاخص بوس را داشته‌اند.

در فرابورس ایران امروز شاخص کل با عقب‌نشینی 351 واحد به رقم 20 هزار و 980 واحد رسید.

ارزش بازار اول و دوم فرابورس ایران به بیش از یک میلیون و 171 هزار میلیارد تومان رسید.

ارزش بازار پایه به بیش از 373 هزار میلیارد تومان رسید.

معامله‌گران امروز بیش از 3.1 میلیارد سهام حق‌تقدم و اوراق مالی در قالب 484 هزار فقره معامله و به ارزش 19 هزار و 770 میلیارد تومان داد و ستد کردند.

امروز نمادهای آریا ساسول، بیمه پاسارگاد، پتروشیمی زاگرس، جهان فولاد سیرجان، ذوب‌آهن اصفهان، سرمایه‌گذاری مالی سپهر صادرات و صبا تامین بیشترین اثر کاهشی در شاخص فرابورس را داشته‌اند.


پالایش یکم

واحدهای سرمایه‌گذاری پالایش یکم بعد از 13 ماه با 24 درصد زیان همراه است،‌ هر واحد که از سوی دولت به 10 هزار تومان فروخته شد ،‌امروز 7639 تومان معامله می‌شود،‌با وجود قولهای متعدد مقامات دولت مبنی بر جبران زیان خریداران پالایش یکم با سهام جایزه،‌ هنوز این وعده ها محقق نشده است.

به گزارش فارس، با توجه به اینکه مردم از سال گذشته به واسطه سهام عدالت و همچنین رشد نرخ ارز به سرمایه‌گذاری در بازار بورس روی آورده‌اند مقامات دولت باید زمینه‌ای فراهم کنند تا حضور مردم در بورس علاوه بر اینکه بازدهی داشته باشد نظم بازار را به هم نزند.

در این زمینه کارشناسان معتقدند، برای هر شرکت بورسی باید صندوق‌های سرمایه‌گذاری با پیشنهادهای مختلف برای انواع معامله‌گران ریسکی و ریسک‌گزیر تعریف شود تا مردم از طریق صندوق‌ها وارد سرمایه شوند و افراد غیرحرفه‌ای از ریسک و نوسان بازار قدری در امان بمانند.

در عین حال پول‌های اندک مردم و سرمایه‌های سرگردان با مکانیسم بازار سرمایه به بخش تولید تزریق شود.با توجه به برنامه‌های دولت برای ساخت سالانه یک میلیون واحد مسکونی نیاز به تامین مالی از بازار سرمایه در کنار بازار سنتی بانک‌ها احساس می‌شود بنابراین باید حضور مردم در بازار سرمایه را قدر بدانیم.

انتهای پیام/ب

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد