بومی سازی کاتالیست ها تا پایان دولت سیزدهم

بومی سازی کاتالیست ها تا پایان دولت سیزدهم

معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی گفت: حدود هزار تن کاتالیست تولید داخل به کشور های همسایه فروخته شد که در مقایسه با کاتالیست های سایر کشور های همسایه از کیفیت بالاتری برخوردار بود.

به گزارش خبرنگار مهر، مرتضی شاه میرزایی مدیر عامل شرکت ملی پتروشیمی و معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی در مراسم قرارداد عاملیت بند (ه) تبصره 18 شرکت ملی صنایع پتروشیمی با صندوق پژوهش و فناوری صنعت نفت گفت: در هفتم دی ماه 1400 در شرکت پژوهش و فناوری میزبان مدیران صنعت نفت بوده‌ایم که با مدیران صنعت نفت چند تصمیم اتخاذ شد که به دستاوردهای زیادی دست پیدا کرد در آن جلسه تصمیم گرفته شد کاتالیست ها تا پایان دولت سیزدهم بومی سازی شود که در این موضوع راهبردی مذاکراتی با کشورهای همسایه داشتیم که در نتیجه آن 1000 تن کاتالیست تولید شرکت‌های دانش بنیان ایران برای صادرات و بکارگیری در رآکتورهای کشور همسایه شمالی فروخته شد، محصول ایرانی از کیفیت بالاتری برخوردار بود. آن زمان تصمیم گرفتیم تا پایان دولت 99 کاتالیست مورد نیاز پتروشیمی و همچنین مواد شیمیایی آغازگر این صنعت بومی سازی و به تولید صنعتی برسد.

مدیر عامل شرکت صنایع ملی پتروشیمی اضافه کرد: علاوه بر کاتالیست کالا و تجهیزات صنعت پتروشیمی در بازه زمانی 6 ساله بومی سازی خواهد شد، شرکت‌های دانش بنیان و شرکا تلاش می‌کنند بتوانیم حداکثر ساخت داخل و بومی سازی را داشته باشیم.

وی با بیان اینکه در حوزه دانش فنی و لایسنس هم توفیقات خوبی داشته و به دستاوردهای خوبی رسیدیم، افزود: دانشگاه‌ها هم کمک کردند به افق تکمیل زنجیره ارزش نايل شویم.

شاهمیرزایی در ادامه گفت: کشور ما سال‌ها و بصورت مستمر در آپارتاید تحریم و محدودیت فناوری بود اما شرکت‌های دانش بنیان و فناور اهتمام ورزیدند که در این مدت چرخه کامل صنعت پتروشیمی را بومی سازی کنیم.

وی ادامه داد: از سوی دیگر رقبا و همسایگان که مواد اختصاصی پلیمری را در اختیار داشتند و بازاری برای فروش محصولات خود داشتند.

ادامه دارد....

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد