فارس من| درخواست برای تولید مواد اولیه تولید پوشک در کشور

فارس من| درخواست برای تولید مواد اولیه تولید پوشک در کشور

با توجه به اینکه 80 درصد مواد اولیه تولید پوشک بچه وارداتی است و این موضوع باعث افزایش سرسام آور قیمت این کالا شده است،بنابراین مردم از مسيولان می‌خواهند تا در صورت امکان شرایط تولید مواد اولیه این کالا در کشور فراهم شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس کاربران سامانه «فارس من» با ثبت پویش «چرا اراده ای بر تولید مواد اولیه پوشک در کشور نیست؟» از مسيولان خواستند تا زمینه تولید مواد اولیه تولید پوشک در کشور را فراهم کنند.

کاربران سامانه «فارس من» با انتقاد عدم تولید مواد اولیه تولید پوشک بچه نوشتند که در حال حاضر، یکی از هزینه هایی که در حاشیه فرزندآوری وجود دارد، قیمت افسارگسیخته پوشک بچه است، به طوری که بصورت متوسط هزینه این کالای مصرفی برای خانوارها حدود 800 هزار تومان در هر ماه است.

بنابراین امضاء کنندگان این پویش از مسيولان مربوطه به خصوص در وزارت صنعت، معدن و تجارت خواستند تا تکنولوژی و زیرساخت‌های تولید مواد اولیه پوشک را به خصوص از طریق شرکت های دانش بنیان در کشور فراهم کنند.

به گزارش فارس، حدود 80 درصد مواد اولیه تولید پوشک از جمله خمیر کاغذ، ماده جاذب مایع از طریق واردات تامین می شود.

به گفته تولید کنندگان مواد سلولزی، یکی از دلایل وارداتی بودن خمیر کاغذ مصرفی در داخل پوشک بچه کمبود منابع طبیعی از قبیل چوب در داخل کشور است.

با توجه به محدودیت هایی که به لحاظ منابع طبیعی در تولید مواد اولیه تولید پوشک بچه در کشور وجود دارد به نظر می‌رسد باید شرکت‌های دانش بنیان به این موضوع ورود کرده و در صورت امکان راهکارهای جایگزین برای تامین مواد اولیه این کالای مصرفی را فراهم کنند.

مدیرعامل یک شرکت تولیدی پیش از این در گفت وگو با یکی از رسانه ها گفته بود که «بزرگترین منبع سلولزی ما در ایران "باگاس نیشکر" است که در ایران نیز به وفور یافت می‌شود و الیاف خوبی نیز از آن تولید می‌شود و در زمانی که چوب در دسترس نیست، جایگزین مناسبی برای آن است؛ سالانه 300 هزار تن خمیر چوب برای مصارف پوشک، کاغذ روزنامه، کاغذ تحریر و ... نیاز است و این به معنی است که روزانه 1000 تن تولید نیاز است و روزانه 4 هزار تن باگاس لازم داریم که این همت بلندی را طلب می‌کند و در واقع یک "پروژه ملی" است که در این راه تکنولوژی باید ورود کرده و تامین مواد اولیه را انجام دهد.

بنابراین با توجه به اهمیت تامین مواد اولیه تولید پوشک بچه در داخل کشور در صورتی که این امکان وجود دارد تا از طریق تولید مواد اولیه جایگزین بخشی از نیاز به واردات مواد اولیه تولید پوشک کاهش یابد، مسيولان مربوطه در بخش‌های مختلف دولت باید با حمایت از شرکت‌های دانش بنیان زمینه تولید ماده اولیه مورد نیاز این محصول را در کشور فراهم کنند.

انتهای پیام/

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد