افزایش 3 تا 16 درصدی مصرف فولاد در کشور

افزایش 3 تا 16 درصدی مصرف فولاد در کشور

طبق آمار، در مجموع سه ماهه اول امسال، همگام با افزایش تولید فولاد،...

به گزارش ایسنا، بر اساس آماری که توسط انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران در اختیار ایسنا قرار گرفته، از ابتدای سال جاری تا پایان خرداد ماه  بالغ 29 میلیون تن از انواع اقلام فولادی در کشور تولید شده است که از این میزان 3.2 میلیون تن صادر و الباقی صرف مصارف داخلی شده است. بر این اساس مصرف ظاهری فولاد کشور در این مدت نسبت به سه ماهه ابتدایی سال 1400 رشد بیش از 9 درصدی داشته است.

از ابتدای فروردین ماه تا پایان خرداد 1401 در مجموع هشت میلیون و 575 هزار تن شمش فولاد (فولاد میانی) تولید شده که از این میزان با رشد سه درصدی نسبت به مصرف شمش در سه ماهه ابتدایی سال گذشته (شش میلیون و 457 هزار تن) به شش میلیون و 672 هزار تن برای مصراف داخلی رسیده و کمترین میزان رشد مصرف را داشته است.

پس از آن طی سه ماهه ابتدایی امسال از دو میلیون و 521 هزار تن مجموع مقاطع تخت فولادی تولیدی، دو میلیون و 489 هزار تن در داخل مصرف شده که نسبت به دو میلیون و 338 هزار تن مصرفی در سه ماهه ابتدایی سال گذشته شش درصد بیشتر است.

در مدت مذکور سال جاری، تولید محصولات فولادی پنج میلیون و 673 هزار تن ثبت شده که پنج میلیون و 221 هزار تن آن به مصرف داخلی اختصاص یافته است و بدین ترتیب نسبت به مصرف ظاهری آن در سه ماه نخست سال 1400 که چهار میلیون و 672 هزار تن بوده، 12 درصد افزایش مصرف را رقم زده است.

در سه ماهه ابتدایی سال جاری دو میلیون و 661 هزار تن مقاطع طویل فولادی در داخل مصرف شده است که نسبت به مصرف ظاهری آن در مدت مشابه سال گذشته معادل دو میلیون و 334 هزار تن، 14 درصد بیشتر شده است. در این مدت سه میلیون و 152 هزار تن مقاطع طویل فولادی شامل تیرآهن، میلگرد، نبشی، ناودانی و... تولید شده است.

بر اساس آمار بیشترین رشد مصرف ظاهری فولادی‌ها در این مقایسه آماری متعلق به آهن اسفنجی است که با افزایش 16 درصدی، در مجموع سه ماهه سال 1401 به 9 میلیون و 822 هزار تن رسیده است. میزان مصرف ظاهری این محصول معدنی در مدت مشابه سال گذشته هشت میلیون و 765 هزار تن ثبت شده است.

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد