رخت سبز بر تن بازار سهام/ کدام فرمان‌های خاندوزی بورس را نجات می‌دهد؟

رخت سبز بر تن بازار سهام/ کدام فرمان‌های خاندوزی بورس را نجات می‌دهد؟

بورس امروز کار خود را با رشد اکثر نمادها آغاز کرده است. شاخص کل با رشد بیش از 10 هزار واحد در کانال یک میلیون و 311 هزار واحد قرار گرفت.

به گزارش تجارت‌نیوز، بورس امروز کار خود را با رشد اکثر نمادها آغاز کرده است. شاخص کل در میانه بازار با رشد بیش از 10 هزار واحد در کانال یک میلیون و 311 هزار واحد قرار گرفت. فولاد، وبملت، فملی و وغدیر تا به این لحظه نمادهای موثرتری بر شاخص کل هستند.

اخیرا احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد و امور دارایی راهکارهایی برای بهبود بازار سرمایه در 10 بند اعلام کرده است. کارشناسان معتقدند برخی از بندهای این بسته در صورت اجرا تاثیرات مثبتی بر بازار سهام خواهد داشت.

سلمان نصیرزاده، کارشناس بازار سهام اظهار کرد: بند دوم فرمان مربوط به کاهش پنج درصدی مالیات شرکت‌های تولیدی است. این اقدام اگر اجرایی شود اتفاق خوبی برای شرکت‌هاست و بر حاشیه سود آن‌ها موثر خواهد بود. عدم تغییر حقوق مالکانه معادن نیز نکته مثبتی است که در بودجه هم دیده شده بود. بر این اساس اگر شرکت‌های معدنی اکتشاف و فروش بیشتری داشته باشند حق دولت افزایش پیدا می‌کند. این بند مورد انتظار بود اما خب تاکید بر آن هم اتفاق خوبی است.

نصیرزاده اظهار کرد: در بند چهارم آمده است در سال 1401 معادل مالیات نقل و انتقال سهام جهت تقویت تثبیت برگردانده شود. این نکته مثبت است و درآمدی که از محل مالیات گرفته می‌شود مجددا به صندوق واریز می‌شود. این نقدینگی می‌تواند در بخش بازارگردانی و حمایت‌های مورد نیاز بازار استفاده شود.

ابهامات نرخ تسعیر از بین می‌رود؟

این کارشناس عنوان کرد: اختصاص 30 همت جهت افزایش سرمایه صندوق تثبیت به بازار در صورت عملی شدن کمک‌کننده هست. هر چقدر این صندوق پربارتر باشد در برهه‌های زمانی خاص می‌تواند با بازارگردانی هوشمند بازار را حمایت کند.

وی گفت: بند هشت خیلی مهم است. بانک مرکزی نرخ تسعیر بانک ها را معادل 90 درصد نرخ نیما در 6 ماهه گذشته اعلام کرده که قطعا برای صنعت بانک و بیمه که تراز ارزی بالایی دارند خبر خیلی موثری است. این موضوع می‌تواند صنعتی که همیشه با ابهام نحوه نرخ تسعیر مواجه بوده را تحلیل‌پذیرتر و دارایی‌هایشان را نیز شفاف کند.

نصیرزاده اظهار کرد: در بند 9 نیز آمده است که ريیس سازمان بورس برای جلسات ستاد اقتصادی و تصمیم‌گیری برای انتشار اوراق دعوت می‌شود. این موضوع قطعا باید اتفاق بیفتد.

آخرین اخبار بازار سهام را در صفحه بورس تجارت‌نیوز بخوانید.

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد