رینگ‌های معاملاتی بورس کالا را بشناسید

رینگ‌های معاملاتی بورس کالا را بشناسید

کارشناس بورس کالا گفت: معاملات در بازار فیزیکی بورس کالا در دو رینگ داخلی و صادراتی که شامل چندین گروه کالایی است، صورت می‌گیرد.

محمود الهی فرد کارشناس بورس کالا در گفت‌وگو با خبرنگار بورس گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،در رابطه با این پرسش که بازار فیزیکی بورس کالا شامل چند رینگ و گروه است؟ اظهار کرد: معاملات در بازار فیزیکی بورس کالا در دو رینگ داخلی و صادراتی صورت می‌پذیرد. همچنین بازار فیزیکی بورس کالا شامل چند گروه است. اولین گروهی که می‌توان به آن اشاره کرد محصولات صنعتی و معدنی است. در این تالار، محصولات فلزی شامل فلزات (فولاد، مس، آلومینیوم، روی، سرب و ...) و مواد معدنی (سنگ آهن، گندله فولادی، آهن اسفنجی، کک متالورژی، سیمان و ...) مورد داد و ستد قرار می‌گیرد.

این کارشناس بورس کالا گفت: این رینگ معاملاتی از تالار‌های مهم و حساس بورس کالا است و در سال 1399 بیش از 53 درصد از حجم معاملات بورس کالا به این گروه محصولات اختصاص داشته است.

بیشتر بخوانید

  • 400 هزار تن محصول معدنی در بورس کالا عرضه می‌شود

او در ادامه بیان کرد: شایان ذکر است که هسته اولیه شکل گیری بورس کالا با تاسیس بورس فلزات تهران در سال 1382 و با داد و ستد این گروه از محصولات آغاز شد.

این کارشناس بورس کالا گفت: گروه دوم محصولات مورد داد و ستد در بورس کالای ایران به محصولات پتروشیمی تعلق دارد که عمده آن‌ها در اواخر سال 1386 و با آغاز فعالیت بورس کالا (پس از انحلال بورس فلزات تهران‌، بورس کالای کشاورزی) مورد پذیرش و مورد داد و ستد قرار گرفت.

الهی فرد اظهار کرد: اقلام پتروشیمی شامل محصولات پلیمری (پلی‌اتیلن‌ها، پروپیلن‌ها، انواع گرید‌های PET)، محصولات شیمیایی، گاز‌ها و خوراک‌ها می‌باشد که حدود 27 درصد از حجم ریالی بازار فیزیکی بورس کالا را در سال 1399 شامل بوده است.

این کارشناس بورس کالا در ادامه تشریح کرد: سومین گروه محصولات مورد داد و ستد در بازار فیزیکی یا به عبارتی سومین رینگ، به فرآورده‌های نفتی (شامل وکیوم باتوم، سلاپس واکس، لوب کات، قیر، روغن‌ها، گوگرد، عایق‌های رطوبتی) با وزنی معادل حدود 19 درصد حجم ریالی معاملات بازار فیزیکی بورس کالا در سال 1399 تعلق دارد.

او در ادامه افزود: چهارمین گروه محصولات قابل عرضه در بازار فیزیکی بورس کالای ایران به محصولات کشاورزی اختصاص دارد که به دلیل شرایط خاص این گروه از محصولات (دخالت و حساسیت دولت بر موضوع قیمت‌گذاری و نوسانات قیمتی اقلام مهم نظیر شکر و گندم، مشکل استانداردپذیری برخی اقلام‌ همانند برنج داخلی و شرایط بسیار متفاوت تسویه و تحویل برخی اقلام در بازار سنتی کشور مانند برنج، جو، ذرت و...) کم‌ترین رقم گردش حجمی و ریالی در بورس کالا نسبت به سایر گروه‌ها و اقلام کالایی را داشته است. به طوری که سهم آن در گردش ریالی بازار فیزیکی بورس کالا بسیار ناچیز است.

این کارشناس بورس در پایان گفت: علاوه بر گروه‌های نامبرده فوق که 99 درصد حجم ریالی داد و ستد‌های بازار فیزیکی سال 1399 را تشکیل داده است، باید به بازار فرعی (برای مبادله برخی اقلام مربوط به گروه‌های کالایی نامبرده فوق که به لحاظ حجم کم عرضه، عدم استمرار عرضه و یا نداشتن برخی شرایط برای معامله در تالار اصلی) برای معامله اموال غیر منقول، طلا و بازار مناقصه نیز اشاره کرد.

انتهای پیام/

local_offerبرچسب‌ها:

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد