انتقاد آزادگان بر عدم حمایت "خودکفا" از زیرمجموعه‌ها

انتقاد آزادگان بر عدم حمایت "خودکفا" از زیرمجموعه‌ها

به گزارش بورس نیوز، یکی از هلدینگ‌های بازارسرمایه که مورد انتقاد سهامداران خرد قرارگرفته، هلدینگ شرکت خودکفایی و اقتصادی آزادگان است.

نمادهای زیرمجموعه این گروه در یک سال گذشته نوسان زیادی داشته و تعدادی از سهامداران این مجموعه در تماس‌هایی که با مجموعه بورس نیوز برقرار کرده‌اند، مقصر اصلی مشکلات را سهامدار عمده منفعل معرفی کرده‌اند.

عدم نقد شوندگی نمادهای "غمینو" ، "غپینو" ، "غصینو" ، "قاسم" ، "خودکفا" و قفل‌شدن در صف‌های فروش در ماه‌های اخیر، تقسیم سود حداقلی، عدم‌حمایت از نمادها بعد از بازگشایی‌ها و... موجب انتقاد سهامدارانی شده که اتفاقا بخش زیادی از آن‌ها، آزادگانی هستند که سال‌ها در راه دفاع از کشور جان‌فشانی کرده‌اند.

خریداری شرکت‌های فرسوده از جیب سهامدار 

سید علی‌اکبر کمالی یکی از سهامداران این مجموعه در گفت‌وگو با بورس نیوز بیان کرد: بنده آزاده هستم و بسیاری از سهامداران خرد سهم‌های گروه خودکفایی آزادگآن‌ هم از آزادگان هستند. به نظر می‌رسد "خودکفا" هم در حق آزادگان و هم سایر سهامداران خرد این مجموعه اجحاف کرده و نوسان‌گیری از سهامداران خرد اقدام به توسعه هلدینگ کرده‌اند.

وی ادامه داد: این گروه در یک سال اخیر حدود 2_3 کارخانه جدید خریداری کرده و وجه خرید کارخانه‌های جدید از محل فروش سهام شرکت‌های زیرمجموعه و نوسان‌گیری از سهامداران خرد تامین‌شده و کافی است نگاهی به نوسان شدید قیمت "خودکفا" و سایر نمادهای این گروه داشته باشید تازیانی را که به سهامداران تحمیل‌شده، درک کنید؛ قیمت نمادهای این گروه در مقطعی رشد کرده و بعد ناگهان سقوط کرده و حالا هم به نظر می‌رسد سهامدار عمده منتظر کاهش قیمت بیشتری است تا در کف قیمتی، اقدام به خرید کند! عدم‌حمایت سهامدار عمده از سهامداران خرد زیرمجموعه‌ها، ضرر و زیان سنگینی به سهامداران خرد تحمیل کرده است.

سبدگردان زاگرس قطع همکاری کاملا دوستانه‌ای را داشته ضمن آنکه در مدتی که بازارگردانی سهم‌های این مجموعه را بر عهده داشتیم، فقط خرید انجام شد و هیچ فروشی از سوی این سبدگردان صورت نگرفت.

این سهامدار افزود: گره زدن سقوط قیمت سهم‌ها به شرایط کلی بازارسرمایه، توجیه مناسبی برای بی‌مهری سهامدار عمده این گروه نسبت به سهامداران خرد نیست و چه بسیار سهم‌هایی که در همین بازارسرمایه، توسط سهامدار عمده در یک محدوده قیمتی که سهم ارزنده باشد، نگهداری شده و سهامداران خرد دغدغه قفل صف‌فروش و عدم نقدشوندگی سهم خود را ندارند و افت قیمت سهم‌های این گروه به لحاظ تحلیلی منطقی نیست و علت سقوط قیمت فقط رفتار سهامدار عمده و بازارگردانی زاگرس به‌عنوان بازیگر این سهم‌ها بوده و خرید سهم در منفی‌ها، آن‌هم در حجم پایین و تدریجی، حمایت از سهم محسوب نمی‌شود.


وی افزود: ضمن اینکه از سیاست تقسیم سود حداقلی در مجامع این گروه هم رضایت نداریم؛ هلدینگ خودکفا شرکت‌های فرسوده را خریداری کرده و با پول سهامداران خرد، اقدام به بازسازی آن‌ها کرده، بی‌آنکه سهامدار خرد از منافع این توسعه بهره‌ای ببرد. اگر این توسعه تاثیری در افزایش ارزش ذاتی سهم‌ها داشت، نباید امروز در صف‌های فروش قفل می‌شدیم و ضرر و زیان سنگین ناشی از سقوط قیمت سهم‌ها را متحمل می‌شدیم.

انفعال سبدگردان زاگرس و انتقاد سهامداران

حاصلی یکی دیگر از سهامداران این مجموعه به بورس نیوز گفت: از عملکرد بازارگردان سهم‌های مجموعه خودکفا یعنی شرکت سبدگردان زاگرس، راضی نبودیم؛ سبدگردان زاگرس به‌عنوان بازارگردان این گروه در مدت فعالیت خود، هیچ اقدام موثری انجام نداد که موجب کاهش مشکلات سهامداران خرد گردد؛ سهامدار عمده این مجموعه هم کاملا منفعل عمل کرده تا قیمت سهم‌ها سقوط کند و بعد در پایین‌ترین قیمت اقدام به خرید سهم‌ها کند. سهم شرکت‌های زیرمجموعه هلدینگ خودکفایی آزادگان به لحاظ بنیادی ارزنده بوده و این عدم‌حمایت سهامدار عمده اصلا توجیه ندارد.

استادیوم یا تماشاخانه

محمدرضا دهقان‌زاده یکی دیگر از سهامداران خرد این مجموعه (سهامدار نماد "قاسم") در گفت‌وگو با بورس‌نیوز اظهار کرد: زمانی که بازارسرمایه روند صعودی داشت و قیمت‌ها بالا می‌رفت، سهامدار عمده این مجموعه فقط تماشاچی بود و بعد هم که قیمت سهم‌ها سقوط کرد، بازهم سهامدار عمده فقط نظاره‌گر بود و هیچ اقدامی در راستای حمایت از سهامداران خرد انجام نداد. بازارگردان هم عملکرد قابل قبولی نداشت و این شايبه ایجاد می‌شد که سبدگردان زاگرس هم با سهامدار عمده هماهنگ شده تا قیمت سهم‌ها را پایین بکشد!

وی ادامه داد: در مجامع هم‌سود ناچیزی تقسیم می‌شود و تقسیم سود حداقلی مطلوب سهامدار خرد نیست و خبری هم از افزایش سرمایه از محل سود تقسیم‌نشده(انباشته) نیست! در چنین شرایطی انتقادات و اعتراض‌های سهامداران خرد منطقی است و قیمت سهم‌ها طوری ریزش داشته که به لحاظ تحلیلی اصلا توجیه ندارد.

اردیبهشت، پایان همکاری سبدگردان زاگرس و هلدینگ خودکفا

یک منبع آگاه در شرکت سبد‌گردان زاگرس هم در پاسخ به انتقادات سهامداران خرد هلدینگ خودکفایی آزادگان به بورس نیوز گفت: عملکرد شرکت سبدگردان زاگرس در بازارگردانی سهم‌های گروه "خودکفا" بر اساس قراردادی بوده که فی‌مابین دو شرکت منعقدشده است. از اواسط بهمن‌ماه تا اوایل اردیبهشت‌ماه این همکاری ادامه داشته و بعدازآن، قطع همکاری صورت گرفته است. قطع همکاری هم کاملا دوستانه بوده و ارتباطی با عملکرد ما در این مدت نداشته است.

ضمن اینکه در مدتی که بازارگردانی سهم‌های این مجموعه را به عهده داشتیم، فقط خرید انجام شد و هیچ فروشی از سوی سبدگردان زاگرس انجام‌نشده است. پس نوسان‌گیری از سهم‌ها توسط بازارگردان (سبدگردان زاگرس)، اصلا مفهوم ندارد.


خبرنگار بورس نیوز به‌منظور بررسی مشکلات سهامداران خرد این مجموعه، تماس‌هایی با علیرضا عباسیان فر مدیرعامل "خودکفاحمید رضایی ريیس هیات مدیره "خودکفا" و فرج اله فصیحی رامندی نایب‌ريیس هیات مدیره "خودکفا" داشت که متاسفانه هیچ‌یک حاضر به پاسخگویی نشدند!


  • بیشتر بخوانید:
دیدار سهامداران "خودکفا" تازه می شود

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد