احتمال کاهش صف فروش توسط سهامداران عمده

احتمال کاهش صف فروش توسط سهامداران عمده

برای بازار امروز نیز شرایطی مشابه با روند معاملات روز گذشته را انتظار داریم و تنها تحرک محتمل بازار سرمایه را صرفا می‌توان اقدام احتمالی برخی سهامداران عمده در کاهش صف‌های فروش عنوان کرد.

آنچه در بازار دیروز گذشت
به گزارش بورس نیوز، روز گذشته شاهد یکی از کم‌ارزش‌ترین معاملات در بازار سرمایه بودیم. ارزش معاملات خرد بازار به کمتر از 1.500 میلیارد تومان رسید که در 16 ماه اخیر بی‌سابقه است. دامنه نامتقارن همچنان عامل اصلی افت سنگین و تاریخی ارزش معاملات بازار سرمایه محسوب می‌شود. شاخص کل با 9.576 واحد کاهش به یک میلیون و 233 هزار واحد رسید. شاخص کل هم وزن نیز با بیش از یک هزار واحد افت به 433 هزار و 360 واحد رسید.

سیاست و اقتصاد کلان
تغییر دامنه نوسان به مثبت 6 و منفی 3، بازنگری دستورالعمل گره معاملاتی، از مهمترین تصمیمات دیروز هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار است. محمدعلی دهقان دهنوی، رییس سازمان بورس و اوراق بهادار با بیان مطلب بالا گفت: هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار مصوب کرد تا دامنه نوسان قیمت‌ها از ابتدای اردیبهشت ماه به مثبت 6 و منفی سه افزایش یابد. سخنگوی سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به بازنگری دستورالعمل گره معاملاتی، ابراز داشت: مقرر شد بازنگری به نحوی باشد که امکان نقدشوندگی افزایش یابد. در تغییراتی که صورت گرفت مجموع حجم معاملات در 5 روز از 5 درصد به 200 درصد افزایش یافت. البته دامنه نوسان در گره معاملاتی همان دو برابر باقی ماند، اما حجم مبنا در روز گره معادل یک سهم در نظر گرفته می‌شود. همچنین هیات مدیره سازمان بورس تصویب کرد که برای فروش اوراق تبعی استفاده از رتبه‌بندی مجاز باشد.

ريیس سازمان بورس در نامه‌ای به ريیس کل بانک مرکزی در مورد نرخ تسعیر ارز در سال گذشته اعلام کرد، تسعیر برای نرخ یورو 12 هزار و نهصد تومان و برای دلار 11 هزار تومان تعیین شد. محمدعلی دهقان دهنوی، ريیس سازمان بورس و اوراق بهادار در نامه‌ای به عبدالناصر همتی ريیس کل بانک مرکزی نوشت: با توجه به وجود دارایی‌ها و بدهی‌های ارزی با اهمیت در صورت وضعیت مالی شرکت‌های حاضر در بورس و در صنعت بانک‌ها و موسسات اعتباری موضوع مورد استفاده برای تسعیر نرخ این اقلام در صورت‌های مالی دارای اهمیت برای سهامداران خواهد بود.

در خبری از مذاکرات برجامی، جلسه کمیسیون مشترک برجام که ساعتی پیش در سطح معاونین با حضور هیات‌های ایران و گروه 1+4 در گرندهتل وین آغاز شده بود، پایان یافت. حاضرین در این نشست به بررسی روند گفتگو‌ها در روز‌های گذشته پرداخته و گزارش گروه‌های کارشناسی در خصوص حوزه‌های تحریم و هسته‌ای را دریافت کردند.

در این نشست مقرر شد گفتگو‌های دو و چندجانبه و همچنین رایزنی‌های فنی در روز‌های آینده ادامه یافته و در صورت نیاز کمیسیون مشترک بار دیگر تشکیل جلسه دهد. سیدعباس عراقچی، معاون وزیر خارجه پس از پایان جلسه گفت: گزارش کار کارگروه‌ها را مرور کردیم؛ به نظر می‌رسد یک تفاهم جدیدی در حال شکل گرفتن است. اشتراک در هدف نهایی بین همه وجود دارد و مسیرهم شناخته‌شده‌تر شده است.

وی افزود: البته اختلاف نظر‌های جدی وجود دارد که باید طی مذاکرات بعدی کاهش پیدا کند. عراقچی اضافه کرد: فکر می‌کنیم مذاکرات به مرحله‌ای رسیده که طرفین می‌توانند روی یک متن مشترک شروع به کار کنند. نگارش متن در حوزه‌هایی که اشتراک نظر وجود دارد می‌تواند شروع شود. به همین منظور، هیات ایرانی متون خود را در حوزه هسته‌ای و حوزه رفع تحریم‌ها اماده و تقدیم کرده؛ این متونی که معرفی کردیم می‌تواند مبنای مذاکرات و رسیدن به توافق نهایی باشد.

بازار امروز
برای بازار امروز نیز شرایطی مشابه با روند معاملات روز گذشته را انتظار داریم و تنها تحرک محتمل بازار سرمایه را صرفا می‌توان اقدام احتمالی برخی سهامداران عمده در کاهش صف‌های فروش عنوان کرد. همچنان روند مذاکرات برجامی اصلی‌ترین موضوع مورد توجه فعالین بازار سرمایه محسوب می‌شود و سیاست صبر و انتظار بسیاری از خریداران محتمل بازار، ارتباط مهمی با روند مذاکرات در وین و همچنین عدم تغییر واقعی قیمت‌ها با توجه به قانون دامنه نامتقارن قیمت‌ها در بازار سرمایه دارد.

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد