ایران می‌تواند به بخش مهمی از بازارهای بین المللی بپیوندد

ایران می‌تواند به بخش مهمی از بازارهای بین المللی بپیوندد

جوزف لوفکین، مدیرعامل و موسس شرکت مشاور تاکید کرد: من خوشبین هستم که با ایجاد برنامه های اساسی، ایران به بخش مهمی از بازارهای بین المللی می پیوندد.

به گزارش پایگاه خبری بازارسرمایه (سنا)، جوزف لوفکین، مدیرعامل و موسس شرکت مشاور در همایش تامین مالی که هفته گذشته برگزار شد، گفت: من در سرمایه گذاری بین المللی 40 سال فعالیت داشتم. ابتدا با بانک میلان شروع کردم، سپس در یک بازار نیویورک که اولین بازار سرمایه جهان بود، به فعالیت پرداختم. بعدها صاحب سرمایه‌گذاری‌های کوچکی شدم. سپس در یک شرکت بین المللی فعال بودم و از آن زمان در 53 شرکت دنیا سرمایه گذاری کردم و مسايل مربوط به حاکمیت شرکتی را در مسايل سرمایه پذیر به نمایندگی از مشتریان پیگیری می کردم.
وی افزود: همچنین در جلسات سیاستگذاری بسیاری در زمینه حاکمیت شرکتی حضور داشتم. در گروه های نهادی و بازارهایی مانند ژاپن، فرانسه، روسیه و بلژیک نیز همکاری و فعالیت داشتم. در زمینه این که چگونه سرمایه گذاران شرکت های نهادی مدیریت می کنند و سرمایه پذیران را در کل دنیا جذب میکنند، فعالیت انجام میدهم.
لوفکین در ادامه گفت: شرکت فعلی من، شرکت جکسیم در انگلیس است که کار خدمات و مشاوره برای شرکت های نهادی انگلیسی را انجام میدهد. تمرکز ما در پلتفرم پردازش معاملات است. خدمات برای مدیران دارایی و اپلیکیشن های استراتژی معاملات برای سهام و دارایی های مختلف ارايه میدهیم. همچنین درگیر فعالیتی در ایجاد نوع جدیدی از محصول شاخص صندوق مربوط به بازار هستیم.

وی تصریح کرد: در بازارهای ساخت و سلامت و خرده فروشی و غیره سهام نیز فعال هستیم که فرصت های سرمایه گذاری را فراهم میکند. همچنین توسعه یکسری شاخصهای بزرگ را ایجاد میکند. در ایران، در بخش سلامت و خرده فروشی فعالیت داریم.
لوفکین افزود: سهم پذیرفته شده 134 کشور دیگر که تعداد بسیار کمی از شاخص نوظهور و حتی تعداد کمتری را به صورت قابل سرمایه گذاری شامل میشود، در این بخش تلاش میکنند با تولید سبدهای سهمی که ارايه می شود دسترسی منطقهای سهام را در کشورهای مختلف ایجاد کنند و اینگونه کشورها را به یکدیگر وصل کنند تا بر مبنای استراتژی سهام نحوه اختصاص دارایی ها انجام شود.
مدیرعامل و موسس شرکت مشاور گفت: دو مطلبی که میخواهم درباره اش صحبت کنم، یکی دیتا و دیگری مسيله حاکمیت است. به نظر میرسد این دو موضوع بی ارتباط هستند اما بسیار اهمیت دارند. به خصوص در زمینه سرمایه گذاران نهادی که در سراسر دنیا به بازار ایران علاقه دارند. فرصت بسیار خوبی است که با شروع دوره جدیدی از همکاری فعالیت های بهتری داشته باشیم که باعث ایجاد موفقیت و ثروت برای هر دو طرف میشود.

وی تاکید کرد: امیدواریم نتیجه این باشد که بازارهای بورس تهران، فرابورس و بورس کالا بتوانند بهترین خودشان را اجرا کنند و انجام دهند. همچنین فرصت های بیشتری را برای مردم و کسب و کارها ایجاد کنند. همین طور که ایران در حال بازگشت به سمت بازارهای جهانی است و چیزی است که سرمایه گذاران خارجی، ایران را به عنوان یک بازار نوظهور نامگذاری کرده اند که این مسيله به صورت سلسله مراتبی است میتواند یک فرصت باشد و توجهات مثبت بیشتری را جلب کند.

مدیرعامل و موسس شرکت مشاور در ادامه افزود: بهتر است به مسيله حاکمیت نگاه کنیم. دو کشوری که میتوانند در این زمینه به ما ایده بدهند، امارات متحده عربی و قزاقستان است. در امارات متحده عربی، دوبی را داریم. تاکنون این کشورها موفق عمل کردهاند و توانسته اند بازیگران داخلی و بین المللی را به بازار جذب کنند.
مدیرعامل و موسس شرکت مشاور اظهار کرد: سیستم های الگوریتمی میتواند فعالان بینالمللی جدیدی را وارد کند. برای حاکمیت و مدیریت بازار نکته مهم این است که برای سرمایه گذاران، نگاه سرمایه گذاری نهادی است، کاری که ما سال ها انجام دادهایم. بیشتر فرآیندها و عملکردها این است که شرکت ها منافع سهامداران را چگونه میبینند و چطور برآورده میکنند. به عنوان مثال مدیران موسسات در لندن از شرکت های زیادی الگو میگیرند.

وی تاکید کرد: حالا باید به اهمیت دیتا توجه کنیم. جایی که من هستم، اینترنت خوبی داریم که توانستیم وارد بازار سهام تهران شویم. با کسانی که میتوانستند کمک کنند تماس گرفتیم. اگر به من بگویند وارد بازار ایران شوم و من نتوانم وارد وب سایتشان شوم، این خیلی بد است. اگر شرکت های قابل سرمایه گذاری نتوانند وارد وب سایت شوند وارد بازارهای دیگر میشوند. ولی اگر وب سایت باز شود، باید ببینیم دیتا چگونه است؟ چطور باز میشود؟ اگر دیتا دقیق باشد مورد تایید قرار میگیرد و سرمایه گذاران بین المللی وارد بازار سرمایه ایران میشوند. در واقع دیتا بسیار مهم است و سرمایه های جاری را وارد بازار ایران میکند.
لوفکین افزود: بهتر است به شاخص گستردهای مانند بورس انرژی نگاه کنیم که شاخص تولید را محاسبه میکند. باید بپرسیم چرا شاخص اهمیت دارد. شاخصها آمار و ارقام نیستند بلکه باعث تسهیل و ایجاد محصولات در حوزه سرمایه گذاری میشوند. اگر ایران این شاخص ها را ارايه نکند از رادار خارج میشود. پس این که ما یک جریان دیتای خوب را سمت بورس و تولیدکنندگان هدایت کنیم، تفاوت های زیادی را ایجاد میکند.

وی گفت: آنها ماتریس های تخصصی دارند که سرمایه گذاری داخلی در برابر خارجی است یا سهام در برابر درآمد ثابت. در آنجا سهام بورس و فرابورس تهران خریداری میشود و بخشی از سبد سهام را خریداری میکنند که بخشی از این سهام به صورت پسیو و بخشی اکتیو است.
مدیرعامل و موسس شرکت مشاور اظهار کرد: امروز شرکت های بزرگ 70 درصد پرتفوی بین المللی خود را در خریدهای پسیو و 30 درصد را به صورت اکتیو اختصاص میدهند. این بین تمام شرکت های نوظهور تقسیم میشود. ممکن است یک مدیر فعال سهام شما را بخرد. بهترین راه قرار گرفتن در شاخصها، تولید شاخص است و حداقل چیزی که وجود دارد این است که سهامداران مطمين شوند خریدهایی که انجام داده اند، شاخص ها بوده است.

وی تصریح کرد: جریان سرمایه به سمتی میرود که سرمایه گذاران احساس امنیت و آرامش میکنند. چیزی که برای آنها باعث آرامش میشود این است که اطلاعات شفاف داشته باشند که قابل نظارت و قابل مقایسه با سایر سرمایه گذاران باشد که بتوانند درباره اش سيوال کنند. به گفته وی، این پول ها بسیار سیال است و ممکن است هر روز در جایی باشد. نکته مهم این است که با توجه به شرایطی که همه جای دنیا وجود دارد، نرخ بهره هنوز در سطح پایینی قرار دارد. زیرا موسسات به درصدی سود نیاز دارند. تعداد زیادی از بازنشستگان در صندوق های بازنشستگی میخواهند هر ماه از این صندوق ها سود و حقوق بازنشستگی را دریافت کنند.

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد