نتیجه عجیب مسکن‌سازی در چین/ یک پنجم خانه‌های چین خالی هستند

نتیجه عجیب مسکن‌سازی در چین/ یک پنجم خانه‌های چین خالی هستند

اخیرا در دولت آقای ريیسی خبرهایی از ساخت مسکن‌های حمایتی به گوش می‌رسد اما آیا تجربه‌های مشابه در کشورهای دیگر مانند چین نتیجه بخش بوده‌اند؟

به گزارش تجارت‌نیوز، یک پنجم خانه های چین یعنی حداقل 65 میلیون واحد مسکونی آن خالی هستند به طوری که این میزان از املاک خالی می‌توانند جمعیت فرانسه را در خود جای دهند.

اگر به اطراف شهرهای شانگهای و پکن دقت کنید متوجه چیز عجیبی خواهید شد. شهرهایی که هنوز ساختمان‌های بلند و مدرن دارند و در وضعیت خوبی هم قرار دارند؛ بر خلاف هیاهوی شهرهای رده اولی اساسا خالی از سکنه هستند.

اما مانند آمریکا یا ژاپن که ساکنین بعضی از شهرها را ترک کرده‌اند؛ این شهرها در چین از اول هم خالی بوده‌اند و کسی در آنجا ساکن نشده است. اینها شهرهای ارواح چین هستند.
با این که چین به ساخت و ساز به عنوان پیشرانه رشد اقتصادی تکیه می‌کند و باور دارد سرمایه گذاری در این بخش سرمایه گذاری مطمينی است و وجود این املاک هم مهر تاییدی بر این مسيله است؛ هنوز هم تعیین مقدار دقیق این املاک کار دشواری است.
معروف ‌ترین شهر ارواح چین شهرجدید اوردوس در منطقه اینر منگولیا است که با نام کانگباشی هم شناخته می‌شود. این شهر در اوایل قرن بیست و یک قرار بود یک میلیون نفر را صاحب خانه کند، عددی که بعدا به تعداد 300هزار نفر کاهش یافت. اما در سال 2016 تنها 100هزار نفر آنجا زندگی می‌کردند. پس از اینکه چین تعدادی از بهترین مدارس خود را به اوردوس انتقال داد به تدریج ساکنین را به سمت این شهر کشاند.

همان‌طور که شهرهای جدیدی مانند شهرجدید امیرکبیر در نزدیکی اراک به دلیل کمبود امکانات عمومی خالی از سکنه هستند؛ با اینکه ممکن است هر کدام از این شهرها به دلایل متفاوتی از دیگری خالی مانده‌ باشند، اما دارای یک وجه اشتراک هستند آن هم این است که ساختمان‌های تازه‌ای که به عنوان سرمایه خریداری شده‌اند اما کسی در آن ساکن نیست نشانه‌ی سیاست گذاری غلط و عدم تناسب عرضه و تقاضا هستند.

با این حال چین هر ساله ساخت 15 میلیارد خانه را آغاز می‌کند در حالی که آمریکا و اروپا مجموعا یک پنجم این مقدار ساخت و ساز می‌کنند.

قسمتی از مشکل چین این است که در محاسبه نرخ شهرنشینی یعنی تعداد افرادی که تمایل دارند از روستا به شهر نقل مکان کنند؛ اشتباهاتی داشته است. اما حقیقت این است که در چین هم مانند ایران نیاز به مسکن وجود دارد اما بسیاری از افراد قدرت خرید آن را ندارند.

مطالعه بیشتر: ماجرای «شهر ارواح» در چین چیست؟
مطالعه بیشتر: مشکل خانه‌های خالی در چین / ایران چه درسی می‌تواند بگیرد؟
local_offerبرچسب‌ها:

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد