آغاز جلسات هیات عمومی دیوان محاسبات برای تفریغ بودجه1401 / تفریغ برخط می شود

آغاز جلسات هیات عمومی دیوان محاسبات برای تفریغ بودجه1401 / تفریغ برخط می شود

ريیس دیوان محاسبات کشور با اعلام این خبر که جلسات هیات عمومی دیوان محاسبات برای تفریغ بودجه 1401 شروع شده است، گفت: امیدواریم به سمت تفریغ برخط بودجه حرکت کنیم.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، سیداحمدرضا دستغیب امروز در حاشیه همایش حکمرانی نوین صندوق توسعه ملی در جمع خبرنگاران اعلام کرد:‌ جلسات هیات عمومی دیوان محاسبات از 10 روز قبل برای تفریغ بودجه 1401 شروع شده است و قبل از آن کارگروه‌های تخصصی زودتر از سال‌های گذشته به این منظور تشکیل شده‌اند.

وی افزود: در مراحل آماده‌سازی طرحی هستیم که تفریغ بودجه به صورت برخط انجام شود که برای این منظور دستورالعمل لازم داریم و حساب خزانه و وزارت اقتصاد در این طرح باید همکاری کنند در حال حاضر جلسات هیات عمومی دیوان محاسبات زودتر از موعد تشکیل شده و تلاش داریم قبل از زمان موعد تفریغ بودجه سال گذشته را ارايه کنیم و هدفگذاری نهایی ما تفریغ برخط بودجه است.

ريیس دیوان محاسبات کشور در مورد اینکه برخی از منابع در حساب دستگاه‌ها رسوب پیدا کرده و در عین حال خواهان تسهیلات از صندوق توسعه ملی هستند، گفت:‌در زمینه رسوب منابع در حساب بانک‌ها تخلفی نشده است اما اعتباراتی که از سال گذشته در حساب دستگاه‌ها مانده و به سال 1402 منتقل شده و این سيوال است که چرا نیازسنجی لازم در زمینه تخصیص اعتبارات عمرانی صورت نگرفته است.

به گفته دستغیب، عدم شفافیت از مشکلات دستگاه‌های اجرایی است و باید برای احصاء نیازهای واقعی دستگاه‌ها تلاش کنیم.

وی در مورد تبدیل تسهیلات اخذ شده از صندوق توسعه ملی که باید در سرفصل عمرانی هزینه شود، گفت: بر اساس ماده 55 قانون دستگاه‌های دولتی مجاز هستند تا سقف 2.5 درصد از منابع تسهیلات صندوق توسعه ملی را برای حساب جاری هزینه کنند در حالی که در برخی دستگاه‌ها بیش از این رقم در سرفصل جاری هزینه شده است.

ريیس دیوان محاسبات کشور همچنین گفت:‌در این همایش پیشنهادهایی مطرح کرده‌ام که موارد جمع‌بندی شده در همایش حکمرانی صندوق توسعه ملی برای لایحه قانون برنامه هفتم توسعه و الحاقیه 3 که در دستور کار مجلس قرار دارد گنجانده شود.

دستغیب این را هم گفت:‌اصلاح ساختار بودجه مسيله‌ای است که باید پیگیری شود چون به طور غیرمستقیم و روی منابع صندوق توسعه ملی اثر می‌گذارد.

وی همچنین در مورد رسوب منابع در حساب‌ دستگاه‌ها گفت: قبل از درخواست برای دریافت تسهیلات صندوق توسعه ملی باید نیازسنجی انجام شود.

ريیس دیوان محاسبات کشور همچنین در مورد انتقال حساب دستگاه‌های دولتی به خزانه کشور گفت:‌تعداد زیادی از حساب‌های دستگاه‌های دولتی در آستانه مسدود شدن و انتقال به حساب خزانه است که این گام موثری برای شفاف‌سازی و انضباط دستگاه‌ها است.

وی همچنین گفت: طی یک ماه آینده اکثر حساب‌های دستگاه‌های دولتی به حساب خزانه منتقل می‌شود در حال حاضر در برخی از شرکت‌های دولتی بیش از 1500 حساب بانکی در یک بانک عامل وجود دارد که باید همه این حساب‌ها به حساب خزانه منتقل شود.

پایان پیام/

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد