بورس بین الملل چیست؟ | از بورس بین الملل چه خبر؟

بورس بین الملل چیست؟ | از بورس بین الملل چه خبر؟

مدتی است که موضوع بورس بین الملل مطرح شده است و شاید شما نیز با این واژه موضوع برخورد کرده اید. آخرین خبرها درباره بورس بین الملل حکایت از آن دارد که قرار است این بورس در کیش راه اندازی شود. بورس بین الملل چیست؟

به گزارش نبض بورس، اواسط مهر ماه سال 98 بود که علی صحرایی مدیرعامل وقت شرکت بورس اوراق بهادار تهران از مذاکره با 16 بورس دنیا برای شناساندن بورس تهران خبر داده بود. از نظر او بورس بین الملل، طرحی بود که باید متناسب با شرایط بین‌المللی تصمیم‌گیری می کرد و راه‌اندازی اش مشمول تحریم بود و محدودیت‌های تحریمی بر سر راه آن قرار داشت.

سال 1400 نیز هم الهام سخایی مدیر اجرایی تاسیس بورس بین الملل مناطق آزاد، تشکیل این بورس را منوط به صدور مجوز از سوی شورای عالی بورس عنوان کرده بود.

در فروردین ماه سال جاری نیز سعید محمد، دبیر شورای عالی مناطق آزاد طی مصاحبه ای گفت: بورس بین الملل یکی از موضوعات اصلی است که از بدو ورود به مناطق آزاد آن را پیگیری و مقدمات آن را آماده کرده‌ایم. بورس بین‌الملل ظرفیت بسیار خوبی است که می‌توانیم در مناطق آزاد داشته باشیم و به نوعی می‌تواند به بورس سرزمین اصلی نیز کمک کند. وی افزود: برای تشکیل بورس بین‌الملل منتظر هستیم که مسيولان سازمان بورس، صدور مجوز را در دستور کار خود قرار دهند.

بهادر بیژنی مشاور ريیس سازمان بورس در امور بین‌الملل نیز در اردیبهشت ماه سال جاری اعلام کرد: ایجاد بورس بین‌الملل طی چند سال گذشته در دستور کار سازمان بورس و اوراق بهادار قرار داشته و با همکاری که بین این سازمان و دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد وجود داشتند این پروژه تا میزان قابل توجهی پیشرفت کرده است.

وی اضافه کرد: با شروع دوره مدیریت ریاست جدید سازمان بورس دکتر مجید عشقی، به سرانجام رساندن پروژه بورس بین‌الملل به عنوان یکی از اولویت‌های سازمان بورس و اوراق بهادار در حوزه بین‌الملل قرار گرفت؛ پیرو این اتفاق تیم یاد شده به عنوان تیم بین‌الملل تشکیل شد.

بورس بین الملل یک ماه دیگر در کیش راه اندازی می شود؟

روز گذشته 3 مرداد 1401 حمیدرضا مومنی دبیر شورای‌ عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی با بیان اینکه بورس بین‌الملل در کیش به زودی و پس از صدور مجوز از سوی شورای عالی بورس افتتاح خواهد شد، گفت: این بورس برای جذب سرمایه‌های خارجی و تامین مالی ارزی راه‌اندازی می‌شود.

همچنین محمدرضا پورابراهیمی داورانی ريیس کمیسیون اقتصادی مجلس در تشریح نشست کمیسیون متبوع خود که با حضور وزیر امور اقتصاد و دارایی، ريیس سازمان امور مالیاتی، ريیس سازمان بورس، دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری صنعتی و ویژه اقتصادی، بر گزار شد، به راه اندازی بورس بین الملل به عنوان خبری‌ خوشی برای مردم اشاره و تصریح کرد: با توجه به درخواست دبیر خانه شورای عالی مناطق آزاد کشور، قرار است بستر تشکیل بورس بین الملل در مناطقه آزاد کیش مراحل نهایی خود را طی کند.

وی افزود: این موضوع در سازمان بورس کشور تصویب شده و ظرف یک الی دو هفته آینده به شورای عالی بورس می‌رود، از این رو پیش بینی می‌شود ظرف مدت یک ماه آینده مصوبه شورای عالی بورس در خصوص تشکیل بورس بین الملل ارايه شود.

به گفته ريیس کمیسیون اقتصادی مجلس؛ بی تردید بورس بین‌الملل ظرفیت واردات ارزی داشته و در حوزه اوراق نیز فعال خواهد بود و با توجه به فعالیت های خود می‌تواند در حوزه های کالایی نیز ورود پیدا کند.

بورس بین الملل چیست؟

تجارت نیوز در این باره نوشت:

بورس بین‌الملل همان بازار بورس است که سهام‌های مختلف شرکت‌ها و ارز نیز در آن مبادله می‌شود. بازارهای مختلفی در بورس بین‌الملل وجود دارد که در چند حوزه مختلف فعالیت می‌کنند. خرید و فروش ارزهای کشورهای مختلف که ارزشمند محسوب می‌شوند، بخشی از این بورس است.

هر گونه پرداختی که یک کشور به کشور دیگر انجام می‌دهد و بازاری که در آن ارزهای ملی توسط کسانی خریداری می‌شوند و به فروش می‌رسند که آن‌ها برای چنین پرداخت‌هایی به آن‌ها نیاز دارند.

بورس بین‌الملل یکی از امن‌ترین و مهم‌ترین راهکاری ارتباط باجهان است. باتوجه به این نکته که کشور‌ها مشکلات و ناهنجاری‌های اقتصادی ناشی از تحریم‌ها متحمل است اما بسیاری از کشورهای جهان و منطقه مشتاق استفاده از پتانسیل‌های موجود در کشور هستند. این بورس می‌تواند نقطه اتصال ما به کشورهای مختلف‌های جهان از جمله آسیا و اروپا باشد و بیش از دو دهه است که مسوولین در پی ایجاد این اتصال در پوشش یک فرآیند اقتصادی مانند بورس هستند.

اغلب بورس‌های ما مانند؛ بورس، فرابورس، کانون کارگزاران عضو مراجع بین‌المللی بازار سرمایه اورسیا و... هستند در حقیقت جز دايمی این تشکل‌ها هستیم و این بازار می‌تواند یک دریچه بسیار مناسب برای مبادلات در حوزه بین‌الملل باشد.

ممکن است در نحوه انتقال و تبادل ارز حاصل از صادرات و بالعکس و همچنین نحوه ورود و خروج موانعی وجود داشته باشد. اما اگر دولتمردان تمهیدات اولیه را فراهم کنند این موانع حل شده و بورس بین‌الملل را می‌توان به عنوان یک مزیت اقتصادی برای سرمایه‌گذاری‌های داخلی و خارجی کشور شناسایی کرد.

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد