سهام جهانی و بازده اوراق قرضه کاهشی شد

سهام جهانی و بازده اوراق قرضه کاهشی شد

ارزش سهام جهانی و بازده اوراق قرضه ایالات‌متحده کاهش یافت زیرا سرمایه‌گذاران برای داده‌های جدید تورم و درآمد شرکت‌ها آماده می‌شوند و ممکن است به‌طور بالقوه بر مسیر فدرال رزرو برای افزایش نرخ بهره تاثیر بگذارد.

به گزارش ایسنا و به نقل از بیزنس، شاخص پان‌اروپایی اروپا استاکس 600 به میزان 0.50 و شاخص سهام ام اس سی ای در سراسر جهان 1.17درصد کاهش یافتند.

یورو درست بالاتر از برابری در برابر دلار قرار گرفت زیرا بزرگترین خط لوله انتقال گاز روسیه به آلمان وارد تعمیرات سالانه شد و انتظار می‌رود جریان به مدت 10 روز متوقف شود.

بازده اوراق قرضه منطقه یورو کاهش یافت در حالی که انتظارات تورمی بلندمدت به زیر دو درصد نزول کرد زیرا ترس از رکود پس از هشدارها در مورد کاهش احتمالی عرضه گاز روسیه عمیق‌تر شد.

بازده اوراق قرضه دولتی 10 ساله آلمان، معیار منطقه یورو، با پنج واحد کاهش به 1.296 درصد رسید و هفته گذشته به 1.072 درصد به پایین‌ترین حد پنج هفته اخیر نزول کرد.

با تاکید بر ماهیت جهانی چالش تورم، انتظار می‌رود بانک‌های مرکزی کانادا و نیوزیلند نیز سیاست‌های خود را در این هفته سخت‌تر کنند.

وال استریت که در ماه جولای پس از نیمه اول سال شروعی قدرتمند داشت، بیشتر کاهش یافت زیرا معامله‌گران نگران هستند که اگر نتایج شرکت‌ها در این ماه انتظارات را برآورده نکند، دور دیگری از فروش سنگین رخ خواهد داد.

شاخص دلار 0.869 درصد افزایش یافت و یورو با 1.2 درصد کاهش به 1.0061 دلار رسید.

رابرت پاولیک، مدیر ارشد پورتفولیو در داکوتا گفت: «مردم نه تنها نگران ضعیف شدن درآمدها به دلیل رکود اقتصادی هستند بلکه به دلیل افزایش ارزش دلار آمریکا که مانعی برای درآمد شرکت‌های چندملیتی ایجاد می‌کند، نگران هستند».

داو جونز 0.42 درصد سقوط کرد، اس اند پی 500 به میزان 1.04درصد ونزدک کامپوزیت نیز 2.02 درصد سقوط کردند.

در اواخر هفته، مجموعه‌ای از داده‌های اقتصادی ایالات‌متحده - ازجمله قیمت‌های مصرف‌کننده، فروش خرده‌فروشی و تولید کارخانه - باید نگاهی اجمالی به میزان اوج تورم و سرد شدن اقتصاد با نزدیک شدن فدرال رزرو به سیاست‌های هفته آینده ارايه دهد. نشستی که انتظار می‌رود در دومین دوره متوالی افزایش نرخ بهره 75 واحدی به اوج خود برسد.

کریس زاکارلی، مدیر ارشد سرمایه‌گذاری در اتحادیه مشاوران مستقل در شارلوت، کارولینای شمالی، گفت که موضع او محتاطانه خوش‌بینانه است اما نگرانی سرمایه‌گذاران در مورد رکود نباید نادیده گرفته شود.

گسترده‌ترین شاخص سهام آسیا-اقیانوسیه ام اس سی آی در خارج از ژاپن با کاهش 2.07 درصدی بسته شد، در حالی که نیکی ژاپن1.11 درصد افزایش یافت. تراشه‌های آبی چینی پس از کشف یک مورد ابتلا به کووید در شانگهای که ناشی از زیرسویه جدید امیکرون  BA.5.2.1 بود، 1.9 درصد از دست دادند.

فدرال رزرو، همراه با ترس از رکود به‌ویژه در اروپا، دلار را در برابر سبدی از رقبا در بالاترین سطح 20 سال اخیر نگه داشته است.

ین ژاپن 0.86 درصد در مقابل دلار آمریکا 137.27 تضعیف شد، در حالی که استرلینگ آخرین بار با 1.11 درصد کاهش در روز، با 1.1894 دلار معامله شد.

پیش‌بینی می‌شد که دولت ايتلافی محافظه‌کار ژاپن، دو روز پس از ترور شینزو آبه، نخست‌وزیر سابق ژاپن، اکثریت خود را در انتخابات مجلس علیا در روز یکشنبه افزایش دهد.

یورو به مبارزه ادامه داد و اخیرا با کاهش 1.2 درصدی به 1.006 دلار رسید و هفته گذشته 2.4 درصد کاهش یافت و به پایین‌ترین سطح دو دهه اخیر و هدف اصلاحی اصلی 1.0072 دلار رسید.

جوناس گلترمن، اقتصاددان بازار در کپیتال اکونومیکس گفت: «با توجه به کاهش اقتصادی اندک در افق اروپا و داده‌های تورم ایالات‌متحده که احتمالا رکورد جدیدی را برای سال نشان می‌دهد و فدرال رزرو را به شدت در حال صعود نگه می‌دارد، ما فکر می‌کنیم که ریسک‌ها به نفع دلار آمریکا منحرف می‌شوند.»

در واقع، ما فکر می‌کنیم که نرخ یورو/دلار آمریکا به زودی از برابری عبور خواهد کرد و ممکن است تا حدودی در این سطح معامله شود.

افزایش نرخ بهره و دلار قوی دردسر طلای بدون بازدهی بوده است، طلایی که با کاهش 0.5 درصدی به 1733.67 دلار در هر اونس رسید و چهار هفته متوالی سقوط کرد.

قیمت نفت نیز در هفته گذشته حدود چهار درصد کاهش یافت زیرا نگرانی‌ها در مورد تقاضا، محدودیت‌های عرضه را جبران کرد.

به تازگی نفت خام آمریکا با 0.97 درصد کاهش به 103.77 دلار در هر بشکه و برنت به 106.78 دلار رسید که 0.22 درصد در روز کاهش یافت.

داده‌های چین که روز جمعه منتشر می‌شود احتمالا تایید می‌کند که دومین اقتصاد بزرگ جهان در سه ماهه دوم در بحبوحه قرنطینه‌های کرونا به شدت کاهش یافته است.

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد