جمعه بازار بورس- شماره 3 - 5 خرداد 1042

جمعه بازار بورس- شماره 3 - 5 خرداد 1042

به روی مبارک نیاوریم که در همین هفته‌ای که گذشت، بازدهی سکه طلا باز از بورس بیشتر بود و تورم هم طوری رکورد زده که تورم‌سازان دوره‌های قبل انگشت به دهان مانده‌اند!

بورس نیوز:


آنچه گذشت

به گزارش میرزا قلمدون، هرچند بورس اول هفته‌ای که گذشت را سرخ آغاز کرد؛ اما در نهایت شاخص کل بورس 1 درصد رشد کرد(البته تحلیلگران تخت طاووس دوست داشتند بازار را سبزتر نشان دهند، فرمودند 2 درصد رشد کرده) و در قله 2 میلیون و 345 هزار واحدی آرام گرفت تا دل‌مان خوش بماند که خرداد سبزی را استارت زده‌ایم. به شرط آنکه به روی مبارک نیاوریم که در همین هفته‌ای که گذشت، بازدهی سکه طلا باز از بورس بیشتر بود و تورم هم طوری رکورد زده که تورم‌سازان دوره‌های قبل انگشت به دهان مانده‌اند!

اگر بخواهیم منطقی باشیم، نه فقط بورس رشدی نکرده که در مقایسه با تورم سرسام‌‌‌آور این دو سه سال، حسابی هم عقب مانده و زیان نصیب سهامداران باوفا کرده است.

ريیس تخت‌طاووس اما انگار خیلی دل خجسته‌ای دارد؛ کماکان سفر می‌رود و عکس یادگاری می‌اندازد و... این هفته هم بزرگوار سری به ساری زدند و فرمودند "دغدغه ما شکل‌گیری مدیریت مردمی در شرکت‌های استانی سهام عدالت است". قطعا به خاطر همین دغدغه‌شان هم هست که حدود 15 ماه از توقف نماد شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت و قفل کردن سرمایه‌های مردم‌ می‌گذرد و هنوز خبری از بازگشایی نیست! کاش ایشان کمتر نگران شوند...

نگاهی هم داشته باشیم به مهم‌ترین خبرهای هفته؛

این هفته چشم‌مان به جمال سایت جدید TSETMC روشن شد که ای کاش نمی‌شد! اگر چند ثانیه هنگی و عقب ماندگی سایت جدید و عدم انطباق با افزونه‌های فیلترنویسی را در نظر نگیریم، هیچ تفاوتی با سایت قدیم ندارد‌.

دوستان در صندوق توسعه بازار هم منت بر سر بازار گذاشته و در اردیبهشت ماه، از بازار حمایت کرده و 2.2 همت خالص ورود نقدینگی به بازار داشته‌اند. فقط حیف که کسی نمی‌پرسد در فروردین که مشغول اصلاح پرتفوی و پرداخت وجوه کارگزاری‌ها بودید، چقدر خالص فروش داشتید؟

البته این هفته اتفاق مبارکی هم افتاد. بعد از مدت‌ها چشم‌انتظاری، امکان استفاده از حق تقدم‌ها بصورت الکترونیک فراهم شد. امیدواریم مقدمه‌ای باشد بر کاهش مدت زمان انجام فرآیند کسل‌کننده افزایش سرمایه شرکت‌ها..‌.

2 شرکت پروژه هم ظاهرا در راه بورس هستند و مدیران محترم فرموده‌اند امسال حداقل تا 5 شرکت جا داریم. پس اگر قصد تامین مالی از این طریق دارید، بجنبید که در این بازار همیشه برای جذب نقدینگی یا به قول دوستان، کمک به تامین مالی بنگاه‌های اقتصادی، پول هست‌.

همانطور که پیش‌بینی می‌شد، خبرهای کدال هم این هفته نسبتا خوب بود. چند شرکت سیمانی‌ از جمله نمادهای "ساوه"، "سفانو"، "سمتاز" در گزارش‌های 12 ماهه 1401، نسبت به مدت مشابه سال قبل سود حداقل 2 برابری محقق کردند! لابلای گزارش‌های خودرویی نیز، "خزامیا" با جهش 348 درصدی، "خکاوه" با پرش 160 درصدی، و "خکرمان" با رشد 155 درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل چشمک می‌زدند.

دوستان در دستگاه قضا هم از پیگیری پرونده تخلف 12 هزار میلیارد تومانی مدیرعامل سابق یک بانک بورسی خبر داده اند. معلوم نیست نظارت در این بانک‌ها چطور انجام می‌شود که اول هزاران میلیارد پول را می‌خورند و یک لیوان آب هم روی آن سر می‌کشند؛ بعد تازه صدای دزدگیر بلند می‌شود! و جالب‌تر اینکه تازگی‌ها مد شده بعضی دوستان بورسی برای حمایت از مفسدان امضا جمع می‌کنند و...

در هفته‌ای که گذشت، اظهارات ضد و نقیضی هم در مورد نرخ تسعیر ارز پتروشیمی‌ها و پالایشی‌ها مطرح شد. شکی نیست که به زودی، دلار 28500 تومانی هم مثل دلار 4200، به افسانه‌ها خواهد پیوست؛ اما اگر این اتفاق افتاد و دلواپسان باز ساز کوک کردند که باید گاز و برق صنایع گران شود، اصلا نهراسید که همین حالا هم نرخ انرژی صنایع ارزان نیست و واقعی شدن نرخ حامل‌های انرژی اگر همراه با آزادسازی قیمت‌ محصولات باشد، به نفع بورسی‌ها هم خواهد بود.

نگاهی به خبرهای آینده

وزیر اقتصاد در نامه‌ای به شورای نگهبان درخواست کرده طرح "مالیات بر سوداگری و سفته‌بازی" و "اعتبارزدایی از اسناد عادی و وکالتی" و "الزام به ثبت رسمی اموال غیرمنقول" زودتر تایید شود. این اتفاق اثر مثبتی روی بازار سرمایه خواهد داشت.

سلطان عمان قرار است یکشنبه وارد ایران شود. این خبر از این جهت اهمیت دارد که در شرایط تحریم، عمان یکی از مهم‌ترین مجاری تغییر کشتی و ورود و خروج کالا به ایران بوده است.

و خبر آخر اینکه طبق روال هر هفته، آقایان برای رفع تحریم‌ها در حال مذاکره اند و اوضاع خوب است!

آخرین اخبار بورس و اقتصاد