عربستان: تصمیمات نفتی بر عهده اوپک پلاس است

عربستان: تصمیمات نفتی بر عهده اوپک پلاس است

وزیر سعودی همزمان با سفر ريیس جمهور آمریکا به عربستان سعودی، تاکید کرد تصمیمات نفتی مطابق با شرایط بازار در اوپک پلاس گرفته می شود.

به گزارش ایسنا، جو بایدن، ريیس جمهور آمریکا اواخر روز جمعه گفت: سعودیها با فوریت وی برای افزایش عرضه نفت موافق بودند و او انتظار دارد در هفته‌های آینده، اقدامات بیشتری انجام شود.

مقامات سعودی تاکید کردند هرگونه تصمیم برای افزایش بیشتر تولید نفت در چارچوب گروه اوپک پلاس گرفته می شود که قرار است دیدار آینده‌اش سوم ماه اوت برگزار شود.

شاهزاده فیصل بن فرحان، وزیر خارجه عربستان سعودی به خبرنگاران گفت: ما به صحبتهای شرکا و دوستانمان از سراسر جهان به خصوص کشورهای مصرف کننده گوش می کنیم اما در نهایت، اوپک پلاس وضعیت بازار را دنبال می کند و انرژی را بر اساس نیاز، عرضه خواهد کرد.

گروه تولیدکنندگان اوپک پلاس شامل روسیه است که آمریکا در تلاش برای محدود کردن درآمدهای نفتی و مجازاتش بر سر جنگ در اوکراین است. روشن است که ریاض تمایل دارد اتحادش با روسیه را حفظ کند.

سفر بایدن به عربستان سعودی، در آمریکا جنجال برانگیز شده اما افزایش قیمتهای بنزین به رکورد تاریخی، ریسک سیاسی برای ريیس جمهور آمریکا به وجود آورده است.

اوپک پلاس در ژوين تحت فشار کشورهای مصرف کننده بزرگ نفت، موافقت کرد به روند افزایش تولید نفت شتاب بیشتری ببخشد. اما با نزولی شدن قیمتهای نفت تحت تاثیر نگرانیهای رکود، دورنما بازار ممکن است پیش از نشست سوم ماه اوت وزیران اوپک پلاس تغییر کند.

در هر صورت، افزایش بیشتر تولید ملایم خواهد بود زیرا تولیدکنندگان بزرگ منطقه خلیج فارس ترجیح می دهند ظرفیت مازاد تولید خود را در بحبوحه اختلالات عرضه در تولیدکنندگان دیگر مانند لیبی و تحریمها علیه نفت روسیه، حفظ کنند. طبق گزارش آژانس بین المللی انرژی، ظرفیت مازاد تولید اندکی بالای دو میلیون بشکه در روز است.

بر اساس گزارش بلومبرگ، تحت توافق فعلی اوپک پلاس، تولید عربستان سعودی قرار است ماه میلادی آینده به 11 میلیون بشکه در روز برسد اما این سطح تولید در چند دهه گذشته به ندرت حفظ شده است. هر گونه افزایش تولید، حداکثر ظرفیت تولید پایدار عربستان سعودی را که از سوی آرامکوی سعودی 12 میلیون بشکه در روز اعلام شده است، به محک خواهد گذاشت.

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد