10 پیام ابراهیم ريیسی برای بازارها / اولین سیگنال‌های ريیس جمهور جدید

10 پیام ابراهیم ريیسی برای بازارها / اولین سیگنال‌های ريیس جمهور جدید

ريیس دولت جدید هرچند از ثبات و تلاش برای رفع تحریم سخن گفته اما با سخن گفتن از تحول و کسری بودجه نشان داده که همچنان نمی‌توان به یک روند کاملا مشخص درباره بازارها امید داشت.

به گزارش تجارت‌نیوز، در دوره هشت ساله دولت حسن روحانی دلار، مسکن و خودرو هشت برابر و طلا 10 برابر افزایش قیمت داشت و بازار سهام با بازدهی 24 برابری بیشترین بازدهی طی این سال‌ها را داشت. اما درباره ريیس جمهور جدید او چه پیام‌هایی نسبت به بازارها مطرح کرده است؟ ابراهیم ريیسی در مراسم تنفیذ و تحلیف هرچند از ثبات سخن گفته اما درباره تحول هم اظهاراتی داشته است. او همچنین از تلاش برای رفع تحریم هم سخن گفته اما در عین حال بر ارتباط با همسایگان تاکید کرده است. اشاره به کسری بودجه و در عین حال سخن گفتن از مهار تورم نیز بر ابهامات بیشتر افزوده است. اما 10 پیام او برای اقتصاد و بازارها چه جملاتی بود؟

ـ ظرفیت‌های منطقه‌ای ایران حامی صلح و ثبات در کشورها است و صرفا برای مقابله با تهدید قدرت‌های سلطه‌گر و ظالم به‌کار گرفته می شود.

ـ من دست دوستی و برادری به سوی همه کشورهای منطقه به خصوص همسایگان دراز می‌کنم و دست آن‌ها را به گرمی می‌فشارم. نظام جمهوری اسلامی، سلاح اتمی را شرعا به فتوای رهبر معظم انقلاب برخود حرام می‌داند و این سلاح هیچ جایگاهی در استراتژی دفاعی ایران ندارد.

ـ سیاست فشار و تحریم موجب انصراف ملت ایران از پیگیری حقوق قانونی خود از جمله حق توسعه نمی‌شود. ایران از هر طرح دیپلماتیک برای لغو تحریم‌ها حمایت می‌کند.

ـ در دولت مردمی جناح‌های سیاسی، دسته‌بندی‌های قومی و مذهبی و گروهی رنگ می‌بازد و همه مردم دست در دست یکدیگر برای تحقق ایران قوی ذیل پرچم مقدس جمهوری اسلامی هم پیمان می‌شوند.

ـ ایجاد شفافیت حداکثری در اقتصاد، خشکاندن ریشه‌های فساد و رانت‌خواری، مقاوم‌سازی اقتصاد در مقابل تکانه‌ها، مهار تورم و گرانی، تقویت ارزش پول ملی، بازگرداندن ثبات به اقتصاد کشور،‌حمایت از تولید ملی، تلاش برای خودکفایی در تامین نیازهای اساسی مردم، پیشرفت فناورانه و دانش بنیان، مدیریت بهینه معادن و منابع آب، گاز و نفت کشور،‌ توجه به تغییرات اقلیمی و صیانت از محیط زیست را با قدرت دنبال می‌کنیم.

ـ مردم می‌خواهند آزادی‌های اجتماعی و فرهنگی آنها مجدانه پیگیری شود و به معنای واقعی کلمه انقلاب اسلامی محقق شود.

ـ آنچه مردم از دولت جدید خواستند یک تحول است. این تحول برای کشور اجتناب‌ناپذیر است. باید این تحول اتفاق بیفتد. برنامه دولت، برنامه تحول است. این تحول متکی به سند بسیار ارزشمند و ماندگار بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی است که مستند اقدامات دولت خواهد بود.

ـ کسری بودجه، ثبات بازار سرمایه و بورس، کنترل تورم و گرانی‌ها، آب و برق و کرونا از جمله مسايل فوری و ضروری است که از امروز دولت با آن مواجه است و باید دنبال شوند.

ـ حتما به دنبال رفع تحریم‌های ظالمانه خواهیم بود، البته حتما سفره مردم و اقتصاد را شرطی نخواهیم کرد و آن را به اراده بیگانگان گره نخواهیم زد.

ـ آنچه از همه بیشتر مشکل ایجاد کرده، علاوه بر آسیب دیدن سفره و کسب و کار مردم، آسیب به اعتماد مردم است. مردم دولتی خواستند که این آسیب را جبران و اعتماد را به مردم بازگرداند و فاصله بین ملت و دولت را کاهش دهد. رابطه بین ملت و دولت همواره می‌تواند بسیار گره‌گشا باشد.

آخرین اخبار درباره بازارها را در صفحه بازارها دنبال کنید.

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد