اوراق سلف، راهکار بورس برای شفافیت بازار مسکن

اوراق سلف، راهکار بورس برای شفافیت بازار مسکن

کارشناس حوزه بورس کالا گفت: اوراق سلف مسکن به سبب تعیین نرخ قبل از تحویل، می‌تواند نوسانات بازار مسکن را کنترل و دست سودجویان را بسته نگه دارد.

آقای مهدی بیات منش گفت: با توجه به اینکه کشور ما دارای شرایط خاص تورمی است، در حال حاضر شرایط خرید کامل یک مسکن دشوار‌تر از قبل شده. با اوراق سلف مسکن اولین چیزی که فراهم می‌شود خرید قطعه‌های مسکن و بحث سرمایه‌گذاری خرد در آن است. همچنین می‌توان از این اوراق در معاملات ثانویه استفاده و خریداران از نوسانات تورمی آن سود ببرند. مورد مهم‌تر اینکه یک نقدینگی مناسب برای سازنده مسکن جهت تامین مالی بدون درگیر شدن در پپچ‌وخم مراحل دریافت وام‌های بانکی، فراهم خواهد شد.

بیات منش گفت: تحویل به موقع واحدهای مسکونی نیز با توجه به نظارت‌های بورس کالا از دیگر ویژگی‌های این اوراق است. البته هنوز شرایط و نحوه انتشار این اوراق به طور کامل مشخص نیست، اما از بورس کالا این انتظار می‌رود که به عنوان یکی از ارکان اجرایی این طرح, در عملیاتی شدن آن اهتمام بیشتری داشته باشد تا علاوه بر سازندگان، مردم نیز از شفافیت بورس و این اوراق، حداکثر سود را را ببرند.

او می‌گوید: اوراق سلف مسکن اوراقی است که از آن به عنوان پیش خرید یا همان پیش فروش یاد می‌شود. به این شکل که امروز به قیمت کنونی مبلغ کالایی (مسکن) را می‌پردازید و با دریافت رسید، فروشنده تضمین می‌کند که آن کالا (مسکن) را در یک سر رسید معینی، به شما تحویل دهد. بر اساس مراحلی که برای اجرایی شدن یکی از عقود اسلامی در بازار سرمایه لازم است، فرآیندهای این اوراق طی شده و بحث تصویب در کمیته فقهی سازمان بورس نیز به انتها رسیده است.

پیش از این دبیر کمیته فقهی سازمان بورس گفته بود اوراق سلف مسکن در کمیته فقهی جمع‌بندی شده، اما نهایی شدن سازوکار استفاده از آن در بورس کالا، به تصمیمات هیات مدیره سازمان بورس و بورس کالا بستگی دارد.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی بورس

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد