«حجم مبنا» مانعی برای نقدشوندگی بازار پایه بود / منتظر حذف تدریجی دامنه نوسان هستیم

«حجم مبنا» مانعی برای نقدشوندگی بازار پایه بود / منتظر حذف تدریجی دامنه نوسان هستیم

فرابورس ایران از امروز (چهارشنبه 8 دی‌‌‌ماه) و در راستای آنچه تقویت نقدشوندگی در بازار پایه خوانده، اقدام به حذف حجم مبنای نمادهای دارای صف خرید یا صف فروش کرده است.

اقتصادآنلاین - هانا پاکمند؛ فرابورس در اطلاعیه‌ای مهم اعلام کرد، حجم مبنای نمادهای دارای صف خرید و فروش در بازار پایه به یک تغییر یافت که این تغییر، به معنای حذف حجم مبنا برای این نمادها خواهد بود. اما عده‌ای از کارشناسان معتقدند، حذف دامنه نوسان در بورس دور از انتظار باشد اما می‌تواند به صورت تدریجی اتفاق بیفتد.

مجتبی دیبا، فعال و کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با اقتصاد آنلاین، ضمن اشاره به حذف حجم مبنا در بازار پایه، به بررسی این موضوع پرداخت: حذف حجم مبنا در بازار پایه، به دلیل بازگشت نقدشوندگی بسیاری از سهم‌های این گروه در دستور کار قرار گرفت.

وی ادامه داد: نوع نگاه این است که حجم مبنای نمادهای بازار پایه را در صورتی‌که به مدت 20روز معاملاتی در صف فروش یا صف خرید باشند، به یک تغییر دهد که به معنای حذف حجم مبنا برای این نمادها خواهد بود.

دیبا افزود: حذف چنین قوانین بی‌فایده‌ای در بازار، می‌تواند به روند این حوزه کمک کند. در ادامه در صورت اقبال عمومی، همانطور که در سال 97 الی 98، اقبال خوبی به سهم‌های این گروه از منظر سفته‌بازانه وجود داشت، با اقبال مجدد سهامداران، حذف حجم مبنا به ریتم گرفتن بهتر حرکات در آینده می‌انجامد.

دیبا در پایان خاطرنشان کرد: به‌نظر می‌رسد در حال‌حاضر، حذف حجم‌مبنا برای نمادهای بورسی‌ دور از انتظار باشد. اما نکته مهم در معاملات بورس، افزایش تدریجی دامنه نوسان است. انتظار می‌رود حذف دامنه نوسان در بورس نیز به صورت تدریجی اتفاق بیفتد، اما حذف یک‌باره آن امکان‌پذیر نیست.

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد