اخبار کاهشی برای بازار ارز / سیگنال‌های مثبت مذاکرات برای قیمت دلار

اخبار کاهشی برای بازار ارز / سیگنال‌های مثبت مذاکرات برای قیمت دلار

روز گذشته «اظهارات مذاکره‌کننده ارشد اتحادیه اروپا»، «آغاز شروع نگارش متن توافق» و «تلاش برای حصول توافق در کوتاه‌مدت»، سه خبری بود که مدنظر معامله‌گران ارزی قرار گرفت و قیمت دلار را تحت تاثیر قرار داد.

به گزارش تجارت‌نیوز، روز گذشته «اظهارات مذاکره‌کننده ارشد اتحادیه اروپا»، «آغاز شروع نگارش متن توافق» و «تلاش برای حصول توافق در کوتاه‌مدت» سه خبری بود که مدنظر معامله‌گران ارزی قرار گرفت و قیمت دلار را نوسانی کرد.

در نتیجه در روز دوم دور جدید مذاکرات هسته‌ای وین، بازار ارز تهران در وضعیت فشار فروش قرار گرفت.

قیمت دلار در بازار روز سه‌شنبه 7 دی در مسیر کاهشی پیش‌بینی شده قرار گرفت. در روز‌های دوشنبه و سه‌شنبه اخبار منتشر شده تاثیر زیادی در روند کاهشی قیمت دلار داشتند.

براساس گزارش دنیای اقتصاد، انریکه مورا، مذاکره‌کننده ارشد طرفین اروپایی در نشست مطبوعاتی که در روز دوشنبه از بحث دور هشتم مذاکرات درباره موضوعات مورد مناقشه خبر داد.

او در ادامه گفت: ما در پی تعهد متقابل ایران و آمریکا و همچنین به دنبال رفع تحریم‌های ایران و محدود کردن برنامه هسته‌ای این کشور هستیم.

مطالعه بیشتر: شرط حذف ارز ترجیحی چیست؟
نیاز به توافق فوری

او در ادامه به نیاز فوری به توافق با ایران تاکید کرد و گفت: زمان زیادی برای دستیابی به توافق نداریم و موفقیت ما در گرو اتخاذ تصمیمات در تهران و واشنگتن است.

برخی از تحلیلگران بازار ارز بر این باورند که سخنان این مقام ارشد اروپایی تاثیر زیادی بر افزایش فشار فروش در بازار ارز ایران گذاشته است.

این اخبار توانسته مالکان دلار را در راستای جلوگیری از ضرر ناشی از کاهش قیمت بیشتر در روز‌های آینده به فروش دارایی‌های خود تشویق کند.

نیاز به ارز نداریم؟

علی بهادری‌جهرمی، سخنگوی دولت صبح روز سه‌شنبه در دومین نشست خبری خود گفت: دولت محدودیتی برای تامین ارز ندارد.

جهرمی گفت: شرایط تحریمی کشور مانع آن می‌شود که با شرایط عادی قیاس کرد. اما به نسبت شرایط تحریمی، فروش نفت و بازگشت ارز حاصل از آن در وضعیت قابل قبولی قرار دارد و دولت محدودیتی برای تامین ارز ندارد.

ثبات بازار ارز

بهادری‌جهرمی در آخر با اشاره به ثبات بازار ارز افزود: وضعیت درآمد ارزی کشور مناسب است که شاهد ثبات بازار ارزی هستیم و در همین مدت هم بسیاری از روزها در بازار نیما، عرضه ارز بیش از تقاضا بوده است.

به گفته او، با مسیرهایی که دولت در حال طی کردن است پیوسته باید منتظر شنیدن خبرهایی از گشایش بازار ارز بود.

مطالعه بیشتر: کاهش قیمت طلا برای دومین روز متوالی / قیمت دلار و یورو امروز 1400/10/07

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد