گرانی دوباره تن ماهی و رب گوجه فرنگی در راه است؟

گرانی دوباره تن ماهی و رب گوجه فرنگی در راه است؟

سندیکای صنایع کنسرو در نامه‌ای به معاون اول ريیس‌جمهوری خواستار حذف قیمت‌گذاری پیشینی رب گوجه فرنگی و کنسرو ماهی تن یا...

طبق اعلام سندیکای صنایع کنسرو در این نامه، بر اساس تصمیمات جلسه 8 آبان 1400 ستاد تنظیم بازار کشور، دو محصول کنسرو ماهی تون و کنسرو رب گوجه فرنگی مشمول قیمت‌گذاری پیشینی شده، این در حالی است که دولت هیچ کنترل و نظارتی بر روی مواد اولیه این دو محصول نداشته و اساسا امکان چنین نظارتی نیز وجود ندارد. به عنوان مثال نرخ ماهی تون صید داخل طی یکماه گذشته بیش از 50 درصد افزایش داشته است. این در حالی است که ستاد تنظیم بازار سقف نرخ مصرف‌کننده برای کنسرو ماهی تون 180 گرمی ساده را 35 هزار تومان تعیین کرده است.

این تشکل بخش خصوصی معتقد است چنانچه قرار باشد ضوابط مصوب هیات تعیین و تثبیت قیمت‌ها برای عوامل زنجیره توزیع و عرضه رعایت شود، نرخ تولید‌کننده کنسرو ماهی تون باید 27 هزار و 660 تومان در نظر گرفته شود. حال آنکه با توجه به افزایش نرخ مواد اولیه، نهاده‌ها و هزینه‌های تولید، نرخ تمام شده این محصول در خوشبینانه‌ترین حالت 29 هزار و 500 تومان است.

 در این نامه به نرخ کنسرو رب گوجه فرنگی نیز اشاره شده که طبق اعلام سندیکای صنایع کنسرو، با در نظر گرفتن نرخ کنونی مواد اولیه و با احتساب مالیات بر ارزش افزوده، باید نرخ تولید‌کننده 43 هزار تومان و نرخ مصرف‌کننده 54 هزار و 900 تومان درج شود، که با نرخ کنونی تولید‌کننده 31 هزار و 500 و مصرف‌کننده 39 هزار و 800 تومان قابل قیاس نیست و این موضوع، تولید‌کننده را متحمل زیان کرده است.

این تشکل هشدار داده که نتیجه این امر، کمبود کالا و آشفتگی بازار و عرضه کالای غیر استاندارد خواهد بود.

سندیکای صنایع کنسرو در پایان از ريیس ستاد تنظیم بازار کشور خواسته این دو محصول از شمول قیمت‌گذاری پیشینی خارج شود یا دست کم در کوتاه‌ترین زمان اجازه افزایش نرخ منطقی برای آنها صادر شود.

 

 

local_offerبرچسب‌ها:

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد