قطعی برق ایران را از صنعت کریپتو جهانی اخراج کرد؟

قطعی برق ایران را از صنعت کریپتو جهانی اخراج کرد؟

انرژیممنوعیت فصلی استخراج ارزهای دیجیتال که اخیرا مجددا اعمال شده است، واکنش شدید جامعه رمزنگاری را در کشور برانگیخته است. این هفته، شرکت توزیع نیروی برق کشور به استخراج کنندگان دستور داد تا فعالیت‌های خود را به دلیل کمبود برق در ماه‌های گرم تابستان متوقف کنند.

نگارعلی_ پس از آنکه در سال گذشته ماینرهای کریپتو بیش از یک بار مجبور به مقابله با وقفه در تامین برق شدند، شرکت تولید، انتقال و توزیع نیروی برق کشور به آنها گفته است که دوباره تا پایان تابستان امسال فعالیت خود را متوقف کنند. این شرکت به کمبودهای مورد انتظار برق در سه ماه آینده هوای گرم اشاره می کند، زمانی که تقاضا به دلیل افزایش مصرف برای سرمایش جهش چشمگیری را تجربه می‌کند.

مصطفی رجبی مشهدی، سخنگوی این شرکت اعلام کرد: این اقدام باید به کاهش بار سنگین شبکه سراسری در فصل پیک کمک کند در این بین اما سرمایه‌گذاران با این اقدام مخالفت کرده‌اند و اصرار دارند که این اقدام غیرقابل توجیه است و مانند سال 2021 به صنعت ماینینگ کریپتو ایران آسیب می‌زند.

کسری برق و خاموشی‌های مکرر تا حدی به دلیل افزایش مصرف برق برای استخراج معادن، چه قانونی و چه غیرقانونی بود، و در ماه گذشته به استخراج‌کنندگان دارای مجوز دستور تعطیلی داده شد. به آنها اجازه داده شد در ماه مهر فعالیت خود را از سر بگیرند، اما مجددا از آنها خواسته شد که تجهیزات خود را از برق بکشند تا به کاهش کمبود در ماه های سرد زمستان، زمانی که تقاضای انرژی برای مقاصد گرمایشی افزایش می یابد، کمک کنند.

بر اساس نقشه استخراج بیت کوین مرکز تامین مالی جایگزین کمبریج، تعطیلی های متعدد سال گذشته به سختی به ماینرها ضربه زد و سهم ایران در هش ریت جهانی به 0.12 درصد کاهش داد، که عملا ایران را از صنعت استخراج کریپتو در کره زمین بیرون کرد. اتفاقات مشابه اکنون باز هم واکنش های متعددی و هشدارهایی مبنی بر عقب ماندن ایران از رقبای خود در پی داشته است.

ماینرهای ایرانی گزینه های کمی برای انتخاب دارند

برخی از کارشناسان بر این باورند که حذف ماینرهای ارزهای دیجیتال از معادله تاثیر کمی بر منبع تغذیه خواهد داشت زیرا امکانات استخراج قانونی سهم نسبتا کمی از بار شبکه را به خود اختصاص می‌دهند. مشخص نیست ممنوعیت استخراج مجاز در نهایت تا چه حد موثر خواهد بود.

همچنین مشخص نیست که چرا همه ماینرها در سراسر کشور قرار است فعالیت خود را متوقف کنند زیرا در واقعیت، برخی مزارع کریپتو در بخش‌هایی از کشور قرار دارند که کمبود برق را تجربه نمی‌کنند. ایراد دیگر به این سوال برمی گردد که چرا فقط ماینرها باید از شبکه جدا شوند و چرا باید انقدر ناگهانی اتفاق بیفتد.

ایران استخراج کریپتو را به عنوان یک فعالیت صنعتی در سال 1398 قانونی کرد. از آن زمان تاکنون، ده‌ها شرکت برای دریافت مجوز از وزارت صنعت درخواست داده‌اند. محمد خدادادی، مسيول اجرایی بخش معدن توانیر یادآور شد: مصوبه دولت صراحتا به استخراج کنندگان اجازه مصرف برق در زمان اوج مصرف را نداده است. او افزود که قراردادهای آنها نیز دارای بند مشابهی است.

ماینرهای رمزنگاری ایرانی اکنون گزینه‌های محدودی دارند، زیرا بدیهی است که شبکه برق کشور دیگر نمی‌تواند نیازهای آنها را برآورده کند. اولین مورد این است که به سادگی صبر کنید تا مقامات این ممنوعیت را لغو کنند. مورد دیگر استفاده از سوخت های جایگزین با نصب ژنراتورهای دیزلی یا تکیه بر تولید از منابع انرژی تجدیدپذیر است. آخرین راه حل این است که به زیرزمین بروید و با مسيولیت خود به ضرب سکه های دیجیتال به طور غیرقانونی ادامه دهید.

223227

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد