تاثیر سیگنال‌های مذاکرات بر بازارها

تاثیر سیگنال‌های مذاکرات بر بازارها

بازارهای ایران و در حالت کلی شرایط کنونی اقتصاد ایران روزهای پرنوسان و کم‌ثباتی را طی می‌کند؛ حالا یک چشم تحلیلگران این بازارها به وین و مذاکرات پرخبر بازگشت به برجام است و چشمی دیگر به بودجه سال 1401. در کنار این دو عامل تاثیرگذار البته بحث تصمیمات روزانه مسيولان و همچنین خبرهای در گوشی هم به این بی‌اثباتی افزوده و همین متغیرها حتی مجموعه‌ای از تفاوت در نظر کارشناسان را هم به همراه داشته است.

به گزارش تجارت‌نیوز، در تازه‌ترین خبرها و در روزهایی که بورس ایران افت‌های شدید را طی می‌کند و هر روز قرمزتر از دیروز است، به نظر می‌آید بازار ارز کمی متعادل شده و حالا قیمت دلار رو به پایین شده است. این شرایط در حالی است که قیمت دلار که هفته گذشته و به‌ دنبال آنچه دولتی‌ها جوسازی‌ها در بازار ارز هرات و سلیمانیه می‌خوانند، شیب صعودی به خود گرفته بود.

در این روزها البته بانک مرکزی برنامه‌های تازه‌ای را مطرح کرد و از سوی دستگاه قضا هم اعلام شد که با اخلا‌لگران این بازار برخورد سریع شده و شاید به همین دلایل حالا دلار از 30 هزار تومان برگشته و در کف کانال 29 هزار تومانی معامله می‌شود.

همین دیروز خبرگزاری رسمی دولت درباره شرایط کنونی بازار ارز در تحلیلی نوشت که «ازسرگیری مذاکرات وین با افزایش قیمت ارز در بازار ایران همراه شد. هرچند چهارراه استانبول تا میدان فردوسی در همان روزهای رشد قیمت نیز خالی از مشتریان واقعی بود اما اخلالگران بازار ارز تلاش می‌کردند علاوه بر ایجاد جو منفی در مذاکرات، سوداگری در بازار دلار را نیز از دست ندهند. با این‌ حال معامله دلار بالای 30 هزار تومان فقط روی کاغذ بود و مشتری پیدا نمی‌شد که بتواند دلار را به این قیمت بخرد یا بفروشد.

با وجود این موضوع دلار در بازار غیررسمی و کانال‌های فردایی حتی به 31 هزار تومان هم رسید. دلالان بازار ارز در این مدت برای کسب سود بیشتر به اعلام نرخ‌های غیرواقعی در بازار سلیمانیه و هرات یا قیمت فردایی روی آوردند. در این بازارها قیمت هر دلار حتی به رقم بیش از 31 هزار تومان هم رسید و این افزایش نرخ موجب التهاب بازار ارز شد».

این خبرگزاری که سیاست‌های دولت را تبلیغ می‌کند مدعی شده که «با اقدامات بانک مرکزی، این روند ادامه‌دار نشد و اواخر هفته گذشته بود که خبر دستگیری پنج اخلالگر بازار ارز منتشر شد. بعد از آن بانک مرکزی عرضه ارز خدماتی به متقاضیان را آغاز کرد. برای کنترل بهتر بازار، فروش ارز منوط به ارايه اسناد مربوط به صرافی‌های بانکی شد. ريیس کل بانک مرکزی هم برای رصد شرایط بازار ارز راهی میدان فردوسی شد که حضور او در میدان فردوسی باعث آرامش در بازار شد».

کاهش قیمت دلار و کاهش مداوم شاخص بورس در حالی است که در این روزها طلا و سکه هم روند کاهشی به خود گرفتند هرچند مهم‌ترین شاخصه بازارها در این روزها نوسان است و ممکن است هر لحظه این روند به شیوه دیگری پیش برود.

منبع: روزنامه شرق

مطالعه بیشتر: سیگنال کاهشی دلار به بازار طلا و سکه / پیش‌بینی قیمت طلا امروز 23 آذر

 

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد