2 خطر در کمین بورس/ چه سرنوشتی در انتظار بازار سرمایه است؟

2 خطر در کمین بورس/ چه سرنوشتی در انتظار بازار سرمایه است؟

شاخص بورس این روزها سریع‌تر از پیش‌بینی‌های قبلی رشد کرده و انتظار می‌رود که به زودی کانال از دست داده 2 میلیون واحدی را پس بگیرد اما کارشناسان برای آینده بازار سرمایه دغدغه‌هایی را مطرح می‌کنند.

به گزارش تجارت‌نیوز، شاخص کل بورس در سال 1400 سریع‌تر از انتظارات قبلی رشد کرده و در حالی که قبل از این پیش‌بینی می‌شد که بورس تا پایان سال در نهایت قله یک میلیون 700 یا یک میلیون 800 هزار واحدی را فتح کند، حالا شاخص کل از نیمه کانال یک میلیون و 500 هزار واحد عبور کرده است.

شاخص کل بورس در آخرین روز کاری به یک میلیون و 550 هزار واحد رسیده است و پیش‌بینی‌ها بر این است که چنانچه بهای دلار به 30 هزار تومان برسد، شاخص کل بورس به سرعت به دو میلیون واحد می‌رسد و در واقع بعد از حدود یک سال کانال از دست داده را پس می‌گیرد.

حالا در بازار آزاد تهران بهای دلار 28 هزار تومان را رد کرده و به نظر می‌رسد انتظارات تورمی در حال رشد است.

این روزها به رغم خوش‌بینی‌های قبلی مذاکرات وین متوقف شده و تحلیلگران نگاه به احتمال احیای برجام نگاه منفی‌تری دارند.

از آن سمت با سقوط افغانستان و نگرانی برای تشدید ناآرامی در این کشور و تعلیق یکی از بزرگترین بازارهای بزرگ صادرات ایران برخی تصور می‌کنند که ارزآوری به ایران دشوارتر خواهد شد.

تمام این موارد در کنار رشد بی‌امان نقدینگی و هشدارهای تورمی کارشناسان موجب شده که انتظارات تورمی رشد کرده و شاخص بورس رشد سریع‌تری داشته باشد.

ایمان ريیسی، کارشناس بازار سرمایه به جماران گفته است که اگر انتظارات تورمی ادامه پیدا کند بورس به زودی و با افزایش قیمت دلار به شاخص 2 میلیون واحد می‌رسد.

او تاکید کرده است که البته رشد بورس در حال حاضر ناشی از افزایش قابل اعتنای تقاضا برای سرمایه‌گذاری در بازار یا رشد واقعی ارزش سهام شرکت‌ها نیست و صرفا به دلیل انتظارات تورمی است.

روزبه شریعتی، دیگر کارشناس بازار سرمایه هم با تايید این موضوع به ایسنا گفته است که اگر قرار باشد دلار در محدوده 27 تا 28 هزار تومان و دلار نیما در محدوده 25 هزار تومان باقی بماند انتظار نمی‌رود شاخص کل بورس به دو میلیون واحد برسد و احتمالا در شهریورماه کمی درجا زدن را در بازار تجربه کنیم.

او معتقد است، اگر قیمت دلار توسط دولت جدید کنترل شود و ارزپاشی اتفاق بیفتد، روی بازار سرمایه تاثیر مثبت نمی‌گذارد اما اگر قیمت بالا رود که بعید است، بازار با هیجان به راه خودا ادمه می‌دهد. اما به طور کلی انتظار می‌رود تعادل ایجاد شود.

در این میان برخی دیگر از کارشناسان هم با اشاره به تداوم احتمالی تحریم و کسری بودجه نگران آن هستند که دولت سیزدهم هم برای رفع کسری بودجه خود دوباره به سوی بازار سرمایه بیاید و اتفاقات ناگوار بورس تکرار شود.

 

 

 

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد