شوک اوراق خزانه به طلا / شروع ناامیدکننده اونس طلا در آغاز هفته

شوک اوراق خزانه به طلا / شروع ناامیدکننده اونس طلا در آغاز هفته

در بازار دیروز اونس جهانی طلا روند کاهشی را پشت سر گذاشت و در کنار کاهش نرخ ارز در ابتدای معاملات دوشنبه قیمت طلا و سکه روند نزولی گرفتند. با توجه به ثبات اونس جهانی اگر قیمت دلار به کانال‌های بالاتری صعود کند احتمال روند افزایش قیمت‌ها در بازار طلا و سکه وجود دارد.

به گزارش تجارت‌نیوز، اونس جهانی در بازار دیروز بعد از بازگشایی تعطیلات بازارهای جهانی، با کاهش نرخ همراه بود اما قیمت دلار در ابتدای معاملات کاهشی بود که همین کاهش نرخ ارز در بازار طلا و سکه اثرگذار بود و باعث کاهش قیمت طلا و سکه شد.

در بازار 25 مهر قیمت سکه در بازار آزاد نتوانست در کانال 11 میلیون و 800 هزار تومان تثبیت شود. قیمت سکه در آغاز هفته با افزایش قیمت همراه بود و خریداران به سمت بازار رفتند اما بعد از نزولی قیمت دلار و کاهاش قیمت سکه فروشندگان بازار که افزایش یافت و قیمت سکه به 11 میلیون و 700 هزار تومان و در ادامه به 11 میلیون و 600 هزار تومان کاهش پیدا کرد.

سکه تقریبا در سه ماه گذشته در کانال 11 میلیون و 600 هزار تومان نوسان داشته است و همین مساله قیمت سکه را در کانال 11 میلیون و 600 هزار تومان با مقاومت بالایی همراه کرده است.

مطالعه بیشتر: مقاومت سکه شکسته می‌شود؟ / پیش‌بینی قیمت طلا و سکه 27 مهر

دنیای اقتصاد نوشت:

استارت ناامیدکننده طلا

آغاز معاملات در هفته جدید، برای طلا با کاهش ارزش همراه شد. با ادامه افزایش بازدهی اوراق خزانه‌داری ایالات‌متحده و بازگشت بازدهی اوراق 10 ساله به 6/ 1 درصد، ارزش اونس جهانی در روز دوشنبه با کاهش همراه شد و تا مرز هزار و 760 دلار کاهش یافت. هرچند تا ساعت 19:30به وقت تهران به 1768 دلار بازگشت. از طرفی شاخص دلار آمریکا که ارزش آن را در برابر 6 ارز بزرگ دیگر نشان می‌دهد نیز با افزایشی 16/ 0 درصدی به بالای 94 واحد رسید که می‌تواند بر این روند دامن بزند.

اخبار فعالیت صندوق قابل معامله بیت‌کوین در روزهای گذشته اثر قیمتی خود را روی این ارز و بازار ارزهای دیجیتال گذاشت و بیت‌کوین را تا مرز 63 هزار دلاری پیش برد. اما تعدیل احساسات ناشی از این خبر کمی آن را عقب کشید و به 61 هزار دلار رساند. در این میان گروه CME پیش از آغاز به کار این صندوق اعلام کرد که مقدار پولی که در قراردادهای آتی بیت‌کوین در غول مشتقه جهانی شیکاگو (CME) بسته شده است، در روز جمعه به بالاترین حد خود رسید. این می‌تواند فرصتی برای عملیاتی شدن تقاضای بالقوه برای بیت‌کوین باشد.

ادامه شوک اوراق خزانه به طلا

قیمت طلا صبح روز دوشنبه در بازارهای جهانی کاهش یافت. اما تا زمان ثبت این گزارش به هزار و 768 دلار بازگشت. بازدهی اوراق خزانه‌داری ایالات‌متحده به غیر از اوراق 30 ساله، افزایشی بود و همین موجب شد‌ مسیر طلا برای شروع افت در ابتدای هفته هموارتر شود. بازدهی اوراق خزانه‌داری 10 ساله آمریکا در روز دوشنبه با رشدی 2 واحدی (هر واحد رشد برابر 01/ 0 درصد است) به بیش از 6/ 1 درصد رسید.

این رشد در اثر انتظارات ناشی از انتظار برای شاخص بازار مسکن ایالات‌متحده رخ داد. در این میان دلار نیز روند صعودی به خود گرفت و بر افت ارزش اونس جهانی دامن زد. شاخص دلار آمریکا که ارزش آن را در برابر ارزهای یورو، ین ژاپن و پوند انگلیس، دلار کانادا، کرون سويد و فرانک سويیس نشان می‌دهد در روز دوشنبه با رشدی 16/ 0 درصدی به بالای 94 واحد رسید.

اما در ادامه روز با افت اندکی در بازدهی اوراق خزانه‌داری و بازگشت دلار به زیر 94 واحد، طلای جهانی تمام ضررهای روز خود را جبران کرد و به مرز هزار و 770 دلار نزدیک‌تر شد. برخی از تحلیل‌گران پیش‌بینی می‌کنند که به دلیل انتظارات تورمی که در هفته‌های اخیر با انتشار داده‌های اقتصاد ایالات‌متحده ایجاد شده است، نرخ‌های بهره حداقل تا مدتی به‌طور چشم‌گیری افزایش نخواهند داشت و این می‌تواند برای سرمایه‌گذاران در حوزه کامودیتی‌ها به‌ویژه طلا خبر خوبی باشد. اما برخی دیگر از تحلیل‌گران معتقدند که رشدهای اخیر بازار رمزارزها و افت بازار سهام می‌تواند مسیر را برای طلا سخت‌تر کند.

مطالعه بیشتر: با سرمایه خود چه کنیم؟ / تحلیل بازارها تا پایان سال 1400

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد