«سبد مشاع»، ابزاری ویژه در راه بازار سرمایه

«سبد مشاع»، ابزاری ویژه در راه بازار سرمایه

«سبد مشاع»، امکان سرمایه‌گذاری برای گروهی از افراد را فراهم می‌کند که به دلیل برخورداری از ویژگی‌های منحصربه‌فرد، می‌تواند آینده سبدگردانی در کشور را تغییر دهد و به کارایی هرچه بیشتر بازار سرمایه کمک کند.

ريیس هیات مدیره شرکت سبدگردان سهم آشنا با اشاره به «سبد مشاع» به عنوان یک ابزار مالی جدید که به زودی در بازار سرمایه اجرایی می‌شود، به خبرنگار پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا) گفت: در گذشته به دلیل مسايل حقوقی و پیچیدگی‌های مجوزها و همین‌طور خدمات عمومی صندوق‌های سرمایه‌گذاری، امکان سرمایه‌گذاری به صورت یک مجموعه سرمایه‌گذار در یک سبد یا صندوق سرمایه‌گذاری میسر نبود. در حال حاضر، دستورالعمل سبد مشاع در دستورکار قرار گرفته و به زودی شاهد عملیاتی شدن آن هستیم.

شهریار شهمیری ادامه داد: سبد مشاع، امکان سرمایه‌گذاری با سرمایه‌های کوچک میان اعضای یک خانواده، اعضای یک شرکت یا گروه‌های دیگر را فراهم می‌کند تا بتواند با کنار هم قرار دادن این سرمایه‌ها، توانایی استفاده از سرمایه‌های بزرگ را رقم بزند و به حرکت بزرگتری تبدیل شود.

وی خرید و فروش سهام بر اساس روش‌های بنیادی و تکنیکی در سبد مشاع را از مزایای این سبد برشمرد و افزود: مدیریت سبد بر پایه اصول مدیریت سرمایه‌گذاری و متنوع‌سازی، کاهش ریسک سرمایه‌گذاران و کاهش هزینه‌های تحلیل و کارشناسی به دلیل تقسیم آن میان سرمایه‌گذاران از دیگر مزایای سبد مشاع است.

ريیس هیات مدیره شرکت سبدگردان سهم آشنا با اشاره به رویکرد سازمان بورس و اوراق بهادار در تسهیل صدور مجوزها اظهار کرد: مدیران این  سازمان طی مدت اخیر عملکرد مناسبی در ارتباط با بازنگری در قوانین و ابزارهای بازار سرمایه داشته‌اند و اقدامات مفیدی نیز در این راستا انجام شده است. رفع انحصار از نهادهای مالی و توسعه ابزارهای مالی از جمله این موارد است و باید توسعه کیفی نیز در کنار توسعه کمی مدنظر قرار گیرد.

وی ادامه داد: با افزایش تعداد نهادهای مالی و تنوع بیشتر در این نهادها، سرمایه‌گذاران به ویژه افرادی که از دانش و مهارت کمتری برخوردار هستند، تشویق به سرمایه‌گذاری غیرمستقیم در بازار سرمایه می‌شوند و افزون بر توسعه بازار و شکل‌گیری بازاری کارا، از رفتارهای هیجانی در بازار نیز کاسته می‌شود.

به گفته شهمیری، سهم سرمایه‌گذاری غیرمستقیم در بازار سرمایه کشور بسیار اندک است و در حال حاضر میزان کمی از سرمایه‌گذاری‌ها به‌طور غیرمستقیم و از طریق نهادهای مالی همچون صندوق‌های سرمایه‌گذاری یا سبدگردانی اختصاصی انجام می‌شود.

وی شرکت‌های سبدگردان را یکی از نهادهای مالی خواند که می‌توانند به عنوان نهاد واسطه میان سرمایه‌گذاران غیرحرفه‌ای و بازار سرمایه قرار گیرند و ادامه داد: سبدگردانی یکی از روش‌های سرمایه‌گذاری غیرمستقیم در بازار سهام و اوراق بهادار با استفاده از دانش تیمی متخصص است. چهارچوب سرمایه‌گذاری سبدها متناسب با نیازها و خواسته‌های مشتری تنظیم می‌شود.

ريیس هیات مدیره شرکت سبدگردان سهم آشنا با اشاره به اینکه در شرکت‌های سبدگردانی طیف متنوعی از ابزارها از نظر درجه ریسک‌پذیری سرمایه‌گذاران طراحی شده است، خاطرنشان کرد: اگرچه سرمایه‌گذاری در بورس همواره با ریسک همراه است، اما در شرکت‌های سبدگردان میزان ریسک‌پذیری مشتریان ارزیابی و سبد سهام با توجه به میزان ریسک‌پذیری سرمایه‌گذار انتخاب می‌شود. بنابراین، میان ریسک و بازده سرمایه‌گذاری با استفاده از مدل‌های بهینه‌سازی سبد سهام، رابطه متناسبی ایجاد می‌شود.

وی افزود: سبدگردانی فرایندی است که طی آن فرد خبره در امر سرمایه‌گذاری بر اساس خصوصیات، سطح ریسک‌پذیری و سرمایه هر سرمایه‌گذار، سبدی مناسب برای او تشکیل می‌دهد و به صورت مستمر بر آن نظارت و مدیریت می‌کند. همچنین، با توجه به تغییر عوامل اثرگذار بر محیط سرمایه‌گذاری، تصمیمات لازم به‌منظور رسیدن به اهداف سبد و افزایش ارزش آن از طرف مدیر اخذ می‌شود.

شهمیری ادامه داد: مزیت عمده سبدگردانی در استفاده از توان حرفه‌ای مدیر سبد و مشاوره‌های تیم مدیران سرمایه‌گذاری است. این مساله سبب می‌شود تمام تصمیمات گرفته شده با دقت و بررسی در گزارش‌های مالی و اخبار بازار سرمایه به انجام برسد.

*خبرنگار: محبوبه حاجی‌زاده

این رسانه پذیرای دیدگاه‌های کارشناسی مختلف در خصوص بازار سرمایه است اما دیدگاه‌های ارايه شده توسط کارشناسان لزوما دیدگاه این رسانه یا دیدگاه سازمان بورس و اوراق بهادار و سایر ارکان بازار سرمایه نیست.
local_offerبرچسب‌ها:

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد