خرید 3 آپارتمان در استانبول با فروش یک آپارتمان‌ لوکس در تهران/ میل شدید پایتخت نشینان به خانه‌های کوچک

خرید 3 آپارتمان در استانبول با فروش یک آپارتمان‌ لوکس در تهران/ میل شدید پایتخت نشینان به خانه‌های کوچک

مسکنایسنا نوشت:یک کارشناس بازار مسکن گفت: برخلاف بخش ساخت و ساز که در رکود به سر می برد، رکود در بخش خرید و فروش مسکن را قبول ندارم و روند هم به سمت کسادی نیست؛ بخصوص چشم‌انداز خوبی را برای آپارتمان‌های کوچک متراژ در جنوب و حوالی تهران می‌بینم.

سعید آسویار اظهار کرد: معتقدم بازار مسکن در رکود قرار ندارد، بلکه عرضه و تقاضا معقول شده است. یعنی سازنده‌ها سراغ متراژهایی می‌روند که مورد نیاز بازار است. رکود در آن بخشی اتفاق افتاده که آپارتمانهای لوکس و بزرگ، بدون مصرف مانده است.

صاحبان آپارتمان‌های لوکس میل به مهاجرت دارند

وی افزود: کسانی که آپارتمان لوکس دارند میل به مهاجرت پیدا کرده‌اند؛ زیرا با فروش یک آپارتمان در تهران می‌توانند سه تا چهار آپارتمان در استانبول بخرند. از قبل هم در بخش واحدهای لوکس خرید و فروشی وجود نداشت. اما آپارتمان‌های متراژ کوچک در تهران، کرج و پردیس از رونق مناسبی برخوردار است.

این کارشناس بازار مسکن با بیان اینکه مردم به این باور رسیده‌اند که قیمت‌ها کاهش نمی‌یابد تاکید کرد: در حال حاضر متقاضیان مصرفی وارد بازار می‌شوند؛ زیرا این تصور وجود دارد که اگر نخرند از تورم عقب می‌مانند.

لیزینگ؛ راهکاری برای رونق بخش مسکن

آسویار گفت: اگر در ساخت و ساز الگوی مصرف 75 متری رعایت و وامهای یک تا دو میلیارد تومانی برای خرید پرداخت شود بازار مسکن رونق می‌گیرد. خلاء لیزینگ مسکن در کشور ما احساس می‌شود که بانک‌ها باید در این قسمت وارد شوند. مردم معمولا دارایی‌های خود مثل طلا را می‌فروشند و مسکن می‌خرند. بنابراین بازار مسکن نه تنها بخشی پیشران برای ایجاد تحرک در اقتصاد محسوب می‌شود بلکه بازاری مطمين برای بانک‌ها است.

وی تصریح کرد: اگر پروژه‌های مناسب با الگوی مصرف مسکن اجرا شوند نه تنها رکود نخواهیم داشت بلکه تا قبل از مرحله سفت‌کاری تمامی واحدها فروخته می‌شوند. مردم می‌دانند پیش‌خرید جلوی تورم آینده و بی‌ارزش شدن پول را می‌گیرد. مشکل پیش‌فروش هم با رعایت قانون و انعقاد قرارداد در دفترخانه قابل حل است. فروشندگانی که به دفاتر اسناد نمی‌آیند می‌خواهند بحث فرار مالیاتی داشته باشند. این افراد عمدتا بخر و بفروش‌ها هستند.

برخی سازندگان مسکن، بخر و بفروش شده‌اند

این کارشناس بازار مسکن گفت: برخلاف بازار که رونق دارد، بخش ساخت و ساز در رکود به سر می‌برد؛ زیرا سرعت رشد قیمت نهاده‌های بخش مسکن از رشد آپارتمان بیشتر است. اگر مسکن 20 درصد گران می‌شود، متریال 50 درصد گران می‌شود. این روند به ضرر بخش ساخت و ساز است. به همین دلیل خیلی از سازنده‌ها از این شغل دست کشیده و وارد بخش پیش‌خرید شده‌اند. در مرحله فونداسیون می‌خرند و پس از تکمیل می‌فروشند. خیلی از افراد هم سراغ شغلهای دلالی رفته‌اند. الان اگر نهاده‌های ساختمانی را خریداری و آن را نگه داری، سودش بیشتر از ساختمان‌سازی است.

آسویار درباره پیش‌بینی بازار مسکن در نیمه دوم سال جاری گفت: با همین روند تغییر خاصی نمی‌بینیم. پایین آمدن قیمت که تقریبا غیرممکن است. شاید تا پایان سال با افزایش تا 20 درصد قیمت واحدهای کوچک متراژ مواجه شویم؛ زیرا به اندازه کافی در بالاشهر خانه ساخته شده و دیگر توجیهی ندارد کسی زمین را متری 300 تا 400 میلیون تومان بخرد و آپارتمانی بسازد که دچار رکود شود.

بنابراین گزارش، متوسط قیمت هر متر خانه در مردادماه 1401 در شهر تهران 42.7 میلیون تومان در هر متر مربع بود که در مقایسه با ماه گذشته 2.5 درصد و نسبت به ماه مشابه سال قبل 38 درصد افزایش نشان می‌دهد. مرداد امسال همچنین 7825 فقره خرید و فروش مسکن در تهران انجام شد که نسبت به تیرماه امسال 24 درصد کاهش و در مقایسه با مرداد پارسال 42 درصد افزایش دارد.

بیشتر بخوانید:
  • رشد چشمگیر قیمت مسکن در سال‌های اخیر/ رفتار بازار مسکن از سال 97 تا امروز

220 256

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد