تحلیل تکنیکالی و بنیادی شپنا | شپنا چه روندی را طی خواهد کرد؟

تحلیل تکنیکالی و بنیادی شپنا | شپنا چه روندی را طی خواهد کرد؟

شپنا با معامله نزدیک به 75 میلیون برگه سهم و پایانی 0.4 درصد مثبت به کار خود در آخرین روز هفته گذشته پایان داد. روند معاملاتی شپنا در هفته پیش رو چگونه خواهد بود؟

به گزارش نبض بورس، شپنا در روز چهارشنبه هفته گذشته معاملات به مراتب متعادل تری نسبت به یک ماه گذشته داشت و با اینکه چند بار میان دامنه مثبت و منفی جابجا شد، اما در نهایت به یک شیب ملایمی مثبت شد. در پایان شپنا با معامله نزدیک به 75 میلیون برگه سهم و پایانی 0.4 درصد مثبت به کار خود در آخرین روز هفته پایان داد.

تحلیل بنیادی شپنا
 

عملکرد فصلی شپنا در دو سال گذشته نشان از تثبیت سود آوری سهم در محدوده مشخصی دارد غیر از چند ماهی که به علت افت شدید قیمت نفت در دوران کرونا که پالایشگاه‌ها مجبور به ذخیره گیری کاهش ارزش موجودی و در نتیجه آن گزارش دهی فصلی با سود عملیاتی منفی بودند. اما از چند ماه گذشته با ریکاوری قیمت نفت انتظار گزارش دهی پالایشگاه‌ها معکوس با آنچه در ماه‌های سال گذشته مشاهده کرده بودیم. از طرفی دیگر رشد قیمت دلار در سامانه نیما باعث می‌شود که بازار انتظار گزارش‌های فصلی به مراتب بهتری برای چند فصل بعدی باشد.

اگر برگشت ذخایر و کرک تقریبی از سال 99 رو با وضعیت تولید و قیمت شپنا لحاظ کنیم به سود 170 تومانی برای سال 99 می‌رسیم که وضعیت مناسبی از نظر P/E بعد از مجمع با توجه به تقسیم سود 50 درصدی و سود برآوردی سال دیگر به میزان 200 تومان برای هر سهم ارزیابی می‌شود.

تحلیل تکنیکال شپنا
 
 

شپنا طی معاملات هفته‌ای که سپری شد به قیمت‌های جذابی برای خرید رسید حتی خیلی گذرا به قیمت 850 تومان در کف قبلی خود رسید و به نظر می‌آید که فعلا واکنش مناسبی به این محدوده داشته است لذا خرید در این محدوده‌ها با توجه به محدوده حمایتی 850 تومانی از نسبت R/R جذابی برخوردار باشد.
در صورت برگشت، قیمت شانس رسیدن به محدوده 1300 تومان را نیز دارد، اما بطور کلی اگر شوک خاصی به دلار و در نتیجه به بازار وارد نشود احتمال می‌رود که قیمت در چند ماه آتی دچار نوسانات کمتری باشد.

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد