گزارش یک خاموشی از پیش اعلام‌نشده

گزارش یک خاموشی از پیش اعلام‌نشده

شهروندان 3 استان خراسان رضوی، اصفهان و البرز جدول قطع برق را به چشم خود دیده‌اند

همشهری: زودتر از آنچه که فکرش را می‌کردیم، با پدیده قطع برق در سال 1400مواجه شدیم و شهروندان در استان‌های مختلف از دیروز رسما وارد مانور قطع اعلام نشده برق شدند.

منتشرنکردن جدول خاموشی‌های احتمالی، شهروندان زیادی را اذیت می‌کند، ازجمله شرکت‌های ارايه‌دهنده خدمات غیرحضوری به مردم، دفاتر خدمت الکترونیک شهر، پلیس+10و حتی مدیران و صاحبان کسب‌وکارها را هم به دردسر انداخته تا جایی که روز شنبه به‌دلیل قطع ناگهانی برق و بازنشدن در پارکینگ خانه‌ها، برخی دیر به سرکار خود رسیدند، برخی والدین و دانش‌آموزان برای حضور در امتحانات پایانی سال با نگرانی و اضطراب مواجه شدند و البته انتقادها از قطع اعلام نشده برق در شبکه‌های اجتماعی به اوج خود رسید.

این روزها پیشنهاد می‌شود دوباره مردم به میدان بیایند و در ساعت‌های پیک مصرف، وسایل پرمصرف نظیر ماشین لباسشویی و ظرفشویی و اتو را روشن نکنند، دمای ساختمان را روی 26درجه تنظیم کنند و کمی با گرما کنار بیایند تا مجبور نشوند در اوج ساعت گرم روز، شاهد خاموش شدن ناگهانی و ناخواسته کولرها و اسپلیت‌ها باشند. انتقاد از وزارت نیرو دیگر راهکار نیست؛ زیرا بخشی از برق مورد انتظار را نیروگاه‌هایی تولید می‌کنند که سوخت آنها آب است و به آنها نیروگاه‌های برقابی می‌گویند، اما وقتی آب کم است، اولویت وزارت نیرو این است که آب شرب را تامین کند، حتی اگر برق قطع شود.

البته داستان به همین‌جا ختم نمی‌شود و ماجرا قدری پیچیده‌تر است؛ زیرا با افزایش مصرف برق، تصفیه‌خانه‌ها و شبکه انتقال آب هم دچار اختلال می‌شود و اگر در روزهای آینده شاهد افت فشار آب هم بودید، نشانی آن را از اداره برق بگیرید. فعلا، هم شبکه آب و هم شبکه توزیع برق، روزهای سختی را تجربه می‌کنند.

به گزارش همشهری، برخی شهروندان این سوال را مطرح می‌کنند، وقتی برخی کارخانه‌ها نیمه‌تعطیل هستند و اکثر شهرها در وضعیت نارنجی و قرمز کرونایی قرار دارند و ادارات با نصف کارمندان به ارايه خدمت مشغول هستند، پس دلیل این میزان رشد مصرف چیست؟ مقامات وزارت نیرو برآورد کرده‌اند میزان مصرف برق در برخی استان‌ها در 2‌ماه نخست امسال نسبت به‌مدت مشابه پارسال 30درصد بیشتر شده و به همین دلیل از ابتدای خردادماه 1400برنامه‌های سراسری برای گذر از پیک (اوج مصرف) تابستان به اجرا گذاشته شده است.

جدول خاموشی‌ها نهایی می‌شود

برخی مقام‌های مسيول در وزارت نیرو که با همشهری گفت‌وگو کرده‌اند، می‌گویند: در برنامه‌ریزی وزارت نیرو، اعلام جدول خاموشی به‌عنوان آخرین گزینه درنظر گرفته شده و تصمیم‌گیری درباره آن بر عهده شرکت‌های توزیع برق در استان‌هاست و پس از هماهنگی با سایر دستگاه‌های اجرایی این جدول‌ها منتشر می‌شود؛ به‌نحوی که ارايه خدمات مهم به مردم ازجمله خدمات پزشکی و درمانی و یا خدمات ضروری مختل نشود.

در شرایطی که یافته‌های خبرنگاران همشهری از نهایی شدن جدول خاموشی‌ها در استان تهران حکایت دارد، مقامات مسيول در شبکه برق ایران ضمن تایید این موضوع، به خبرنگاران همشهری گفته‌اند: هنوز به جمع‌بندی نهایی نرسیده‌ایم. به‌گفته آنها، حتی اگر جدول خاموشی‌ها ابلاغ و منتشر شود، به‌معنای قطعی بودن قطع برق در مناطق تعیین شده نیست؛ زیرا اگر مردم همراهی و مصرف شان را مدیریت کنند، به‌نحوی که شاهد کاهش 10درصدی مصرف برق باشیم، به‌احتمال زیاد خاموشی‌ها اعمال نخواهد شد یا دست‌کم دامنه آن محدود‌تر خواهد بود.

جدول خاموشی‌ها را اینجا ببینید

سخنگوی صنعت برق دیروز اعلام کرد: مشترکان می‌توانند برای اطلاع از خاموشی شهر و یا منطقه خود به سامانه «برق من» یا سایت شرکت‌های توزیع استان خودشان مراجعه کنند و امسال برنامه‌های خاموشی از این طریق اطلاع‌رسانی خواهد شد.

اعلام جدول خاموشی‌ها در 3استان

در نخستین روز از اجرای برنامه‌های وزارت نیرو برای عبور از پیک مصرف تابستان داغ 1400شهروندان استان‌های اصفهان، البرز و خراسان رضوی به‌طور خاص در شهر مشهد، نخستین شهروندان ایران بودند که با جدول رسمی خاموشی‌ها چشم باز کردند. انتظار می‌رود تعداد استان‌هایی که در روزهای آینده با جدول خاموشی‌ها مواجه شوند، افزایش یابد و برنامه وزارت نیرو این است که هر استان بسته به میزان مدیریت مصرف برق شهروندان، جدول خاموشی‌ها را تنظیم و تعدیل کند.

سرپرست شرکت توزیع برق استان البرز گفت: با توجه به میزان بالای مصرف برق، جدول خاموشی‌ها از دیروز، شنبه، یکم خردادماه در این استان اعلام و اجرایی شد. رامین فرج،‌ افزود: انتظار می‌رود مردم استان با صرفه جویی 10 درصدی در مصرف برق از وقوع خاموشی‌ها در ماه‌های پیش رو جلوگیری کنند و اگر آن ها در مصرف برق صرفه جویی کنند، شرکت توزیع برق استان البرز و کشور نهایت تلاش خود را برای پیشگیری از قطعی برق به عمل خواهند آورد. فرج ادامه داد: خاموش کردن لامپ‌های اضافی، استفاده از لامپ‌های کم مصرف و استفاده نکردن از وسایل پرمصرف برق در ساعات پیک مصرف ، مهم‌ترین اقدام برای صرفه جویی در مصرف انرژی و پیشگیری از خاموشی برق است.

ماینرهای مجاز هم تعطیل شدند

مصطفی رجبی مشهدی، سخنگوی صنعت برق با بیان اینکه به‌منظور تامین برق مشترکان و کمک به جلوگیری ازبروز خاموشی، مراکز استخراج رمز ارز در ساعات اوج مصرف برق از دیروز خاموش شدند، به مشترکان خانگی که به‌صورت غیرمجاز به استخراج رمز ارز می‌پردازند نیز هشدار داد. مصطفی رجبی مشهدی، در گفت‌وگو با همشهری، میزان مصرف برق در مزارع و واحدهای مجاز استخراج رمز ارز را 300مگاوات اعلام کرد و گفت: برآوردهای ما نشان می‌دهد؛ میزان مصرف برق در مراکز غیرمجاز استخراج رمز ارز به 2000مگاوات می‌رسد.

او دلیل توقف فعالیت مراکز مجاز استخراج رمز ارز را تلاش برای تعادل و پایداری شبکه برق اعلام و هشدار داد: وقتی با مصرف غیرقانونی و غیرمجاز برای استخراج رمز‌ارزها مواجه می‌شویم، هم به‌دلیل نوع تجهیزات استخراج و هم اتصالات اشتباه و بالارفتن مصرف در یک نقطه خاص شاهد این مسيله هستیم که تجهیزات شبکه آسیب دیده و خاموشی‌های برنامه‌ریزی نشده و پراکنده بیشتر هم می‌شود.

رجبعلی مشهدی، در عین حال از شهروندانی که از برق خانگی برای استخراج رمز ارزها به‌صورت غیرقانونی اقدام می‌کنند، خواست تا دستگاه‌ها و تجهیزات مربوط را خاموش کنند، در غیراین صورت نه‌تنها دستگاه‌ها و تجهیزات ضبط می‌شود، بلکه برق مسکونی این خانه‌ها هم قطع می‌شود.

از وزارت صمت و بانک ملت بعید بود

قطع‌شدن برق 4دستگاه دولتی و عمومی ازجمله خبرهای روز نخست مواجهه ایران با برنامه عبور از پیک مصرف 1400بود و شگفت‌انگیز و تاسف‌بار اینکه یک وزارتخانه و یک بانک در بین آنها قرار دارند؛ به‌گفته سخنگوی صنعت برق، برق‌ این مراکز به‌دلیل رعایت‌نشدن الگوی مصرف اعلام شده، با ابلاغ قبلی، قطع شد. وزارت صنعت، معدن و تجارت و ساختمان مرکزی بانک ملت به همراه بنیاد تعاون و سازمان ثبت و اسناد کشور4ساختمانی بودند که برق آنها دیروز با هماهنگی و ابلاغ قبلی، قطع شد؛ زیرا در برابر دستور دولت مبنی بر کاهش 50درصدی مصرف برق خود سرپیچی کرده بودند.

البته برخورد با ادارات دولتی و عمومی برق‌خوار در روزهای آینده ادامه می‌یابد، بازرسی‌های روزانه را کارشناسان شرکت‌های توزیع برق به‌منظور اطمینان از صحت عملکرد سازمان‌های دولتی در مدیریت مصرف برق، انجام خواهند داد.

local_offerبرچسب‌ها:

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد